Någon som kan hjälpa mig med detta?

Jag har precis köpt två fastigheter (ligger i anslutning till varandra) där kommunen nu har kommit på att de inte har servitut för de VA ledningar som går tvärs över båda fastigheterna.

VA ledningarna grävdes ner under mitten av 50-talet och då upprättades det inget servitut. Men i och med försäljningen så dök det upp ett brev ifrån kommunen där de vill att jag ska skriva på ett avtal som ger dem rätt att ha ledningarna där, utan någon form av ersättning.

Problemet är placeringen av ledningarna, de går på en plats där jag i framtiden kanske vill bygga. Och eftersom de vill ha servitut på 3m på vardera sida om ledningen så blir det en ganska stor yta om ca 400kvm.

Hur ska jag gå tillväga? Vad har jag för möjligheter att påverka det här? Eller är det kört för att ledningarna har legat där så pass länge? Jag har inte skrivit på något än och de har skickat ut en påminnelse redan.

Kommunen kan tvinga till sig en ledningsrätt på Va-ledningarna, du kan enbart påverka dem med deras goda vilja. (dvs flytt)

Du skall dock ersättas för detta! Lantmäteriet kommer att värdera intrånget på din fastighet vid ett ledningsrättsförfarande, när lantmäteriet kommit fram till en summa så lägg på 70 000:- på den summan och kräv det. För det är ungefär vad det kostar för dem om du överklagar till första instans, där de som söker lednignsrätten skall stå för hela processen, inkl din advokat. De kan BARA tvinga sig till din mark via ledningsrätt om de i dagsläget saknar giltigt avtal. OBS tänk på att det är två fastigheter du har, du kan driva de ärenden oberoende av varandra, så kräv värderingen + 140 000:-.

Så hade iaf jag gjort :-)

//Anders

Imorrn så ska jag på en ledningsförrättning hos lantmäteriet angående detta ärende så vi får se hur det går :)

Det var igår det, spännande! Hur gick det?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.