13 889 läst ·
25 svar
14k läst
25 svar
Ingen ersättning vid vattenskadan
Efter en sömnlös natt är det här dagens första uppdatering:
föreningen tog in fastpris på flera lägenheter. Firman som gjorde jobbet var nystartad. Antingen kännde firman inte till de nya reglerna, eller så insåg dom att det skulle bli en förlustaffär om de skulle byta ut spånet mot gips enligt de nya reglerna. I vilket fall som helst så togs det felaktiga beslutet att sätta upp kaklet på de gamla spånväggarna.
Så ett fel begicks, frågan nu är bara om detta kan hjälpa mig på något sätt...
föreningen tog in fastpris på flera lägenheter. Firman som gjorde jobbet var nystartad. Antingen kännde firman inte till de nya reglerna, eller så insåg dom att det skulle bli en förlustaffär om de skulle byta ut spånet mot gips enligt de nya reglerna. I vilket fall som helst så togs det felaktiga beslutet att sätta upp kaklet på de gamla spånväggarna.
Så ett fel begicks, frågan nu är bara om detta kan hjälpa mig på något sätt...
Felet måste berott på okunskap, gips är ju knappast mycket dyrare än spån. Kanske till å med tvärtom.
Även fast ditt försäkringsbolag inte vill betala så kanske de kan bidra med en jurist som kan hjälpa dig med fodran mot din BRF?
Även fast ditt försäkringsbolag inte vill betala så kanske de kan bidra med en jurist som kan hjälpa dig med fodran mot din BRF?
Föreningen har ansvaret. Vill de inta ta det, vänd dig till Hyresnämden. Skaffa dig god dokumentation, så kommer Hyresnämden med all säkerhet att dömma till din fördel. Nämdens beslut kan inte överklagas och det kostar inget att dra det dit mer än din tid och ifall du väljer att använda dig av juridiskt ombud.
Dömer Hyresnämnden i bostadsrätter?frohike skrev:Föreningen har ansvaret. Vill de inta ta det, vänd dig till Hyresnämden. Skaffa dig god dokumentation, så kommer Hyresnämden med all säkerhet att dömma till din fördel. Nämdens beslut kan inte överklagas och det kostar inget att dra det dit mer än din tid och ifall du väljer att använda dig av juridiskt ombud.
Ja det gör dom.tio_Pepe skrev:
saxat från Hyresnämden
"Hyresnämnden - en medlare i bostadstvister
Hyresnämnden medlar i tvister som rör bostäder och lokaler. Hyresnämnden fattar också beslut i vissa frågor, till exempel rätten att hyra ut en lägenhet i andra hand.
Om det uppstår en tvist mellan en hyresgäst och hyresvärd eller mellan en bostadsrättsförening och en bostadsrättsinnehavare, och parterna inte själva kan komma överens, så kan hyresnämnden medla i tvisten. Det kan till exempel handla om tvister om hyresvillkor, överlåtelser eller krav på ersättning för skador i en lägenhet eller för bristfällig flyttstädning av en lägenhet.
Hyresnämnden gör normalt ett medlingsförsök även i sådana ärenden som nämnden kan pröva.
De hyrestvister som inte handläggs av hyresnämnden prövas av allmän domstol, läs mer under Ärenden i hyresnämnden.
Hyresnämnden kan också hjälpa dig med allmän information om hyreslagstiftningen och annan lagstiftning som berör frågor inom hyresnämndens ansvarsområde.
Nämnden kan däremot inte ge råd om hur en uppkommen tvist ska lösas eller hur ett avtal ska tolkas.
Det kommer in mellan 25 000 och 30 000 ärenden varje år till hyresnämnden."
Brukar alltid hänvisa innehavare som inte är nöjda med beslut gällande bostaden till hyresnämden. Har själv fått sitta och tala för föreningens sak. Vår förening brukar få 2-3 vändor till nämden per år, oftast är det formsaker gällande ersätting för uppsagda hyresavtal, men i vissa fall även om vi vägras tillträde för underhåll.
Insåg att jag skrev fel i tidigare inlägg.. Dom från HN kan i vissa fall överklagas till Svea Hovrätt. Det som inte kan överklagas är uthyrning och medling
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Det låter ju iofs som hyresnämnden "bara" är ett medlingsorgan vid den här typen av ärende. På den tiden när jag själv var brf. orförande var jag upp några gånger i nämnden, men lyckades aldrig riktig få klart för mig om de utfärdade bindande domar, eller bara var en rådgivande instans. Men så länge alla lyder deras råd så spelar det ju inte så stor roll.
Jag har ett par kommentarer:
1. När jag hade en bostadsrätt så var innehavaren ansvarig för ytskiktet och föreningen för väggen. Dvs det är förenings ansvar att det är korrekt material i väggen i badrummet. Kolla i dina stadgar vad som gäller.
2. Firman kan inte fakturera dig, du har inte beställt något. Det är föreningen som beställt något. De får helt enkelt fakurera föreningen.
3. Föreningen kan då teoretiskt sätt fakturera dig. Du bör då bestrida faktura med hänvisning till punkt 1 samt att de beställt och utfört en felaktig renovering.
Börja med att bestrid fakturan med hänvisning till att du inte beställt något från dem.
1. När jag hade en bostadsrätt så var innehavaren ansvarig för ytskiktet och föreningen för väggen. Dvs det är förenings ansvar att det är korrekt material i väggen i badrummet. Kolla i dina stadgar vad som gäller.
2. Firman kan inte fakturera dig, du har inte beställt något. Det är föreningen som beställt något. De får helt enkelt fakurera föreningen.
3. Föreningen kan då teoretiskt sätt fakturera dig. Du bör då bestrida faktura med hänvisning till punkt 1 samt att de beställt och utfört en felaktig renovering.
Börja med att bestrid fakturan med hänvisning till att du inte beställt något från dem.
HN hjälper till med medling men de domar de dömmer ut är lika gällande som vilken annan svensk domstol dömmer. HN faller under Specialdomstolar.hempularen skrev:Det låter ju iofs som hyresnämnden "bara" är ett medlingsorgan vid den här typen av ärende. På den tiden när jag själv var brf. orförande var jag upp några gånger i nämnden, men lyckades aldrig riktig få klart för mig om de utfärdade bindande domar, eller bara var en rådgivande instans. Men så länge alla lyder deras råd så spelar det ju inte så stor roll.
Håller helt och hållet med. Firman som utfört reparationen måste fakturera den som beställt jobbet. Om du inte själv har beställt jobbet eller skrivit på något avtal om detta så kan de omöjligen fakturera dig. De måste fakturera beställaren. Det är bara att bestrida.niblom skrev:
Av ditt första inlägg att dömma så är det föreningens försäkringsbolag som har beställt jobbet. Då måste hantverkaren fakturera detta försäkringsbolag. Försäkringsbolaget kan i sin tur kräva föreningen på pengar om de inte anser att de ska betala. Därefter kan Föreningen försöka kräva dig på pengar men om det är föreningen som utfört/beställt ett felaktigt utfört jobb så lär du inte behöva betala för att detta ska rättas till. Oavsett om det sedan avgörs i hyresnämnden, tingsrätten eller högre instans.
Borde inte alla lägenheter de renoverade ha samma fel och borde då inte de som äger dem vara intresserade av att det rättas till där om det är direkt felaktigt.
Om ni alla sätter press på brf så kanske det är lättare att lösa och även om det inte blir lättare så kan det vara skönt att dela bördan.
Om ni alla sätter press på brf så kanske det är lättare att lösa och även om det inte blir lättare så kan det vara skönt att dela bördan.
Klicka här för att svara
