Hej tack för svaren. Jag ska ring imorn och prata lite med försäkringbolaget och juristen och höra vad som gäller. Dock kommer jag inte driva det vidafe till tingsrätten då jag vill bli veck problemet snarast. Alltå sätta igång med nya golven.

Fast om systemet skulle tas bort helt skulle det kunna få stora konsekvenser i populära områden. Säg att du låter bygga eget hus i älvsjö. Du kan troligtvis sälja det för en halv till en miljon mer än vad det kostat att bygga ( med garantier). Redan idag tjänar folk mer pengar på att ta ut badrumet tex från myresjöhus entreprenaden ( pga pris) o låte roffe på gatan göra det för 1/10 av kostnaden. Tänk om ansvaret skulle tas bort, hur många skulle då strunta i 80 % av badrumsuppbyggnad (det som inte syns) o bara kakla snyggt? Skulle man säkert kunna tjäna ytterligare 200,000 på (2xnya badrum)...... Jag ser stora problem med det. Tycker det är bra som det är idag, det är ju många som hojtar " dolt fel" men få som driver o vinner.

oskee skrev:
Hej tack för svaren. Jag ska ring imorn och prata lite med försäkringbolaget och juristen och höra vad som gäller. Dock kommer jag inte driva det vidafe till tingsrätten då jag vill bli veck problemet snarast. Alltå sätta igång med nya golven.
Om du dokumenterar så kan det vara en fördel att du åtgärdat så du har en bild av vad du vill att säljaren i så fall skall ersätta. Du behöver inte låta dem vara med i uppbyggnadsfasen. Eller ens ge dem möjlighet att komma o titta om du vill rätta felet.

Så jag kan börja renoveringen bara jag dokumenter allt noggrannt?

Ja, men det krävs att du kan bevisa felet mha dokumentation.

Vi tog bilder och hade entreprenören som renoverade som vittne på hur det såg ut.

Kanon tack för alla svar. Då kör jag på med min entreprenör och fotar och noterar det vi hittar. Var rädd att jag skulle få vänta på processen.

Skulle vara kul att höra responsen från försäkringsbolaget, lägg gärna ut det.

Hej.
Jag kommer skriva hur det gick med fallet när det är klart. Dock kommer det ta några månader.

• Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.