Micke64 skrev:
Hemförsäkring är väl inte ett lagkrav eller kommunal regel? ;)
.
Inte a-kassa heller så vitt jag vet. Om man missar bilbesiktning får man info om att göra den, och deklarationen skickas ju hem. Inte helt jämförbart med att man förväntas söka nått tillstånd tycker jag. Om inte komunen accepterar efterhand efter att de informerat. Då är det väl bara att söka nu.

Olika regler i olika kommuner kan tänkas? Här behövdes inget tillstånd för jordvärme (även om värmekällan angavs i bygglovsansökan/byggråd). Samma år, Skövde. Däremot krävs tillstånd för bergvärme på Billingen.
Man ska inte alltid fråga efter allt 😉

• Gilla
Suhagg
  • Laddar…
Hemmakatten
Jag kanske var lite väl grinig i mitt tidigare inlägg, men det ÄR mycket man som husköpare och husägare måste känna till och lära sig.

Har ibland en känsla av att folk lägger ner mer tid på bilköp eller datorköp och sätter sig in i funktion och modell och prestanda. Känner man att man är osäker eller saknar kunskap så borde det vara bättre att lägga 20-25' på en ordentlig besiktning och fastighetsjuridisk genomgång innan husköpet, vilket de flesta verkar tycka är för att mycket pengar. Däremot verkar man betydligt mer villig att lägga ut lika mycket pengar (och tid) och mer därtill på advokatkostnader efter köpet för att få ersättning för fel man kanske kunde upptäckt innan husköpet.

• Gilla
MB77
  • Laddar…
O
näää men det vet ju alla att det är viktigare att besiktiga datorn man köper för några tusenlappar....
inte huset man köpt för några miljoner....:p

Vi lade ner 25000 på flertalet besiktningar. Sen som åren gått har den ena saken efter den andra uppdagats att våra besiktningsmän missade. Så, besiktningar är inte svaret. De flesta besiktningsmän vill bara tjäna pengar o avskriva sig ansvar. Men, självfallet bör man läsa på.

Ett problem i attraktiva storstäder är väl att det inte finns tid o möjlighet till fyra noggranna besiktningar. Då säljer de till någon annan....

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.