Nej, ni är inte rågrannar, som det heter.
Er tomt gränsar inte mot deras därför finns det heller ingen anledning att ni ska bli hörda.

Ni kan dock bedömas vara sakägare då ni bor på andra sidan vägen. Men uppenbarligen har det gjorts en bedömning att ni inte är det.

Vill du ha rätt svar så ringer du handläggaren och frågar hur bedömningen gjordes.

steve5432 skrev:
Enligt vår erfarenhet är det inte många som är som du. Och precis som du så är en av de saker som jag retar mig mest på våra grannar är just bristen på kommunikation, det är aldrig roligt att behöva komma i efterhand och "gnälla" om grannen har ställt till med något som orsakar olägenheter. Och detta gnäll leder ofta ändå till att grannen skiter fullständigt i vad man säger för deras åsikt är från början "på min tomt gör jag vad jag vill" om det nu inte gäller bygglovspliktiga saker.

Jag tillhör också dem som tycker att man bör hålla en flytande dialog hela tiden, och de få gånger vi hittar på saker som på något sätt påverkar en granne brukar jag ha som regel att gå in och prata med dem, just bara för att hålla dem informerade, för även om det är på min tomt det händer saker så kan det ju vara av anlägenhet för dem också, speciellt om man bor i tättbebyggt område med smala tomter. Men detta är tyvärr inte ömsesidigt, även om jag hade hoppats att mitt beteende hade smittat av sig...

/S
Vilka "grannar" ska man berätta för?
Var går gränsen för vad man ska informera grannarna om?

Enk Projektet skrev:
Vilka "grannar" ska man berätta för?
Var går gränsen för vad man ska informera grannarna om?
Förslagsvis de som bor i din absoluta närhet... exempelvis i tomter som angränsar till din egna? Det brukar vara ganska uppenbart. På den tomt vi bor på dag har vi två grannar som gränsar till vår tomt. Det är också dessa som vi försöker prata med om olika saker. Vi pratar ju aldrig med grannen 3 hus bort, finns ingen anledning om man t.ex. inte behöver utföra något större jobb och måste blockera hela gatan några timmar. Då är det ju lämpligt att lägga en lapp i lådan hos alla hus som påverkas eller ringa på dörren och prata med dem, om det är en planerad åtgärd...

Ganska självklara saker, faktiskt, om man vill bo i ett tättbebyggt område. Vill man inte bry sig om sådant finns det gott om röda stugor runt om i landet där det är rejäla avstånd till närmsta hus...

/S

Vi bor i ett liknande område och när vi smällde upp ett cykelförråd frågade jag båda grannarna som vi delar staket med men ingen annan och förrådet står 5m från den "lilla vägen".

När huset stod färdigt och vi kom hem från semestern hade någon vänlig granne lagt en lapp i brevlådan:
Ert SPEKTAKEL får vi lov att titta på varje dag, TACK!

Grannar..

• Gilla
jimih och 2 till
  • Laddar…
steve5432 skrev:
Förslagsvis de som bor i din absoluta närhet... exempelvis i tomter som angränsar till din egna? Det brukar vara ganska uppenbart. På den tomt vi bor på dag har vi två grannar som gränsar till vår tomt. Det är också dessa som vi försöker prata med om olika saker. Vi pratar ju aldrig med grannen 3 hus bort, finns ingen anledning om man t.ex. inte behöver utföra något större jobb och måste blockera hela gatan några timmar. Då är det ju lämpligt att lägga en lapp i lådan hos alla hus som påverkas eller ringa på dörren och prata med dem, om det är en planerad åtgärd...

Ganska självklara saker, faktiskt, om man vill bo i ett tättbebyggt område. Vill man inte bry sig om sådant finns det gott om röda stugor runt om i landet där det är rejäla avstånd till närmsta hus...

/S
Ja det låter rimligt...tyvärr är ju inte grannarna alltid av samma uppfattning.....i omr vi bor har några problem med allt som någon annan gör....hörde själv för bara några dagar sedan en missnöjd granne som har synpunkter på det mesta...även på mitt hus som ändå ligger kanske 500m bort från hans....
Det går inte att göra alla till lags...

• Gilla
jimih
  • Laddar…
Om friggan står närmare din tomtgräns än 4,5 m så skulle du ha tillfrågats. Lätt att mäta om du nu vet att tomtgränsen går mitt i vägen. Om avståndet är längre så har inte byggherren haft minsta anledning att fråga dig,

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.