Har köpt ett hus som har en fuktskada i pannrummet.

Skadan ska åtgärdas av säljarens försäkringsbolag innan vi tillträder i augusti.

Smög förbi huset idag och såg att värmepannan står mer eller mindre under bar himmel. Detta känns inte så bra, och jag ska prata med säljaren om detta. Innan dess tänkte jag höra med er vad som gäller.

Vem bär ansvaret om värmepannan skadas av att stå utomhus?

D09
Säljaren ansvarar mig veterligen till tillträde, därav man som säljare ska vara försiktig med att låta köparen komma in o påbörja något innan tillträdet

Pannan ska med andra ord ha samma skick som vid besiktningen

Ja, jag har läst dessa råd, och visst låter det rimligt. Problemet blir att vissa skador kan vara väldigt svåra att överblicka, så därför valde vi att låta säljarens försäkringsbolag åtgärda skadan. Prisavdrag i all ära, men risken finns alltid att du begärt för lite.

Det känns nästan som att man borde få till någon funktionskontroll innan tillträde för att se att pannan lirar. Tyvärr är pannan ca 20 år så man kan ju alltid hävda att den var på väg att ge sig ändå...

Fler funderingar?

D09
Säljaren kan nog välja om det blir problem att ställa dit en motsvarande 20 år gammal panna om den nuvarande slutar fungera men det är ju en del meck.

Dra en presenning över den och fråga hur dom tänker kring handhavandet.
Kan väl krypa in fukt / väta och sabba kretskort etc

O
Säljaren ansvarar för fastigheten fram till tillträdet. Går något sönder så är det säljarens ansvar. Står väl i köpeavtalet...försök att prata med säljaren om pannan... Dock ska du tänka på att en panna som är 20år gammal har börjat spela ut sin roll och kan behöva bytas ut när som helst... Så går den sönder för att säljaren har placerat den utomhus så behöver han bara ersätta dig med en likvärdig som är 20år gammal....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.