Hej

En nyinflyttad granne diagonalt tvärs över gatan har satt upp en friggebod någon meter från sitt staket, i det tomthörn som är närmast oss. Vi är inte tillfrågade. Våra tomter angränsar inte direkt mot varandra, utan skiljs av en liten asfalterad väg. Om inte vägen hade varit där hade våra tomter mötts hörn mot hörn. Direkt angränsande granne har blivit tillfrågad och godkänt. Vi hade nog också godkänt detta om vi blivit tillfrågade, men jag gillar verkligen inte när folk breder ut sig utan att stämma av med omgivningen.
Vet någon på rak arm om vi i det här fallet över huvud taget i formell mening räknas som grannar? Borde vi ha blivit tillfrågade, rent friggebodsjuridiskt?

Tacksam svar, råd och synpunkter.

Erik E​
öbo

ehhm det är väl ägaren av vägen som möjligtvis kan klaga på placeringen inte du

Min fråga till forumet är om någon vet om, och i så fall hur, begreppet "granne" definieras i friggebodsärenden. Till det kan även efterfrågas en eventuell definition av "berörd granne".

Vi är närboende, och uppförandet av den här friggeboden påverkar vår fysiska boendemiljö, om än i ringa omfattning. Däremot påverkar det, åtminstone min egen, mentala boendemiljö desto mer om någon struntar i att fråga. Vägen i fråga är pytteliten och används förutom sopbilen mest av fotgängare och tvåhjulingar. Privatbilism förekommer inte. Det finns tre fastigheter som kan anses närliggande i förhållande till friggeboden. Vår är en av dessa. Boden i fråga står uppskattningsvis tio eller högst femton meter från vår tomt.
Själv har jag alltid ansett att de som tidigare bott i det huset varit våra grannar. Eftersom vi inte är tillfrågade kan man anta att uppföraren av friggeboden inte anser att vi är grannar, eller åtminstone inte berörda grannar. Vägen i fråga tror jag ägs av en samfällighet. Om någon som läser detta händelsevis förstår vem jag som skriver är, så vill jag bara tillägga att dessa funderingar är helt och hållet mina egna. Min sambo tycker inte att det är något att bråka om. Själv bråkar jag inte heller, men jag bryr mig, och jag föredrar absolut att ha grannar som tar kontakt och kommunicerar. Det underlättar alltid, dessutom lär man känna varandra.

Erik E

Som sagt närheten till gatan innebär att det krävs bygglov när den ligger nära gatan.

När det gäller huruvida man är granne med sin "diagonalgranne" så har jag en erfarenhet vid sökande av bygglov. Vi hade en mindre avvikelse på huset sedan tidigare. Så det krävdes grannehörande trots att vår ombyggnad inte påverkade något som hade med avvikelsen att göra.

Då skickade kommunen ut papper till våra grannar. Givetvis till de vanliga grannarna runt tomten, även över gatan. I hörnen är våra tomter lite förskjutna, så jag har en diagolangranne som vi delar ca 2m gräns med. Den grannen ligger i motastt ände av tomten i förhållande till där vi skulle bygga om, och kan överhuvudtaget inte se något. Han ansågs vara granne.

I det hörn som ligger nära vår ombyggnad har vi en diagonalgranne som vi precis inte delar hörn med, grannens hörn ligger ca 30cm från vårt hörn, den grannen blev inte meddelad av kommunen.

Rakt över gatan har vi en granne, men även en infart till en skaft-tomt. den infarten "delar vi gräns med" på en sträcka av ca 50cm, på andra sidan gatan. Den grannen fick vara med på grannehörandet.

Just skafttomtsgrannen var enda problemet, där bodde en mycket gammal dam som hade flyttat ut på landet till sina barns sommarstuga för sommaren när grannehörandet kom. Så dels hann vi inte pratat med henne om planerna, dels tog det väldigt lång tid innan hon fick pappren för påskrift.

Vi var förvånade över att det blev ett grannehörande, kommunen ansåg sig hitta lite överyta på den bef. byggnaden, som vi inte var överens om, de mätte fel. Det var ren slump att jag fick reda på att de skickade ut grannehörande, vi hade bara pratat med de närmast berörda grannarna som faktiskt var inom synhåll för ändringarna. jag fick pinna runt samma kväll innan pappren skulle komma i posten och förklara planerna.

Ligger den 15 meter från tomten är det väl inget att klaga på oavsett...

TS klagar ju inte. "Bråkar inte men bryr sig".

Kollar man på fastighetskartan över min sommarstuga och omgivande grannar så ligger gränsen mellan min stuga och grannen på andra sidan vägen gräns-i-gräns mitt i vägen. Där finns alltså ingen tarm mellan våra tomter där vägen går, utan vägen går på våra respektive tomter.
Vad det har för praktisk betydelse i mitt fall vet jag egentligen inte men i TS fall så bara för att "Våra tomter angränsar inte direkt mot varandra, utan skiljs av en liten asfalterad väg" måste inte det betyda att vägen så att säga är en egen "fastighet", du kan mycket väl ha en gräns mot den aktuella grannen. Kolla på din fastighetskarta.

Sen funderar jag på hur det egentligen ser ut hos er? I första inlägget får man intrycket av att boden ligger i grannens hörn och då max en vägbredd - 3 meter? - plus någon meter från er tomt. I inlägg #5 är det 10-15 meter från boden till er tomt.... I första fallet kan jag kanske eventuellt till viss del förstå att du reagerar, då finns ju i alla fall en minimal chans att boden faktiskt står mindre än 4,5 meter från din tomtgräns, oavsett om gränsen går i vägen eller inte. Är det däremot 10-15 meter från boden till din tomtgräns så har du knappast något fog för din klagan. Visst kan jag hålla med om att man kan prata med grannarna men din granne tyckte tydligen det räckte med den direkta grannens medgivande och jag har svårt att se att det inte skulle göra det.
Jag vill inte på något sätt döma ut din reaktion som överdriven, eftersom jag inte har någon bra koll på hur det faktiskt ser ut hos er, men av den tillgängliga informationen att döma så skulle jag nog råda dig att lyssna på din sambo. :thumbup:

Sen har du tydligen ett case i att bygglov krävs när boden står nära vägen. Du kan då välja mellan att låta din granne upptäcka själv att han har ett svartbygge på tomten (om han nu inte redan vet om det), tipsa grannen om att han har ett svartbygge på tomten eller anmäla honom till kommunen. Själv var jag ovetande och blev anmäld till kommunen, det var ingen kul grej att bli anmäld av grannen....

Du kan ju alltid klaga hos kommunen. Sen kan du skriva anonyma insändare i lokaltidningen och sätta upp arga lappar i lokalbutiken. Vill man krydda det lite extra kan man klaga lite hos alla grannar _utom_ den som äger friggan.

Med lite grannsamverkan så kan du nog få effekt

Bild 13-07-01 kl. 11.34.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
jkarlberg
  • Laddar…
Har raderat en otrevlig kommentar i den här tråden.

Man kan väl inte fråga alla som bor i när omr om allting...det är ju omöjligt att veta vad "grannarna" som bor tex två hus bort men som alltid går, åker eller cyklar förbi tycker....
Antingen frågar man den närmaste berörda granne eller så söker man bygglov så är det någon på kommunen som avgör vilka som ska få yttra sig i frågan....

Jag tror att kommunernas praxis är som hempularen skrev, alla direkt angränsande (även om man bara delar ett gränshörn) plus fastigheter tvärs över gatan (men inte diagonalt över gatan). Så var det för oss när vi sökte ett bygglov som krävde grannhörande.

Om friggeboden står så nära vägen att ev snö från taket kan glida ner på vägen blir kommunen mycket missnöjd, iaf där jag bor....

Ring byggnadskontoret och fråga om det finns bygglov samt beskriv vad du upplever som problemet så får du iaf lite fakta och känsla för deras ställningstagande.

granne i detta fallet är vägen - antingen skall kommun eller samfälldhet (om vägen ingår i sådan) ha godkänt byggnation närmre än 4,5m till tomtgränsen.

b8q skrev:
Jag tror att kommunernas praxis är som hempularen skrev, alla direkt angränsande (även om man bara delar ett gränshörn) plus fastigheter tvärs över gatan (men inte diagonalt över gatan). Så var det för oss när vi sökte ett bygglov som krävde grannhörande.
Vi bor med en smal gångväg mellan oss och grannen. När grannen byggde carport tillfrågades inte vi (2,5m mellan vår tomt och carporten, detta avstånd innefattar cykelbanan). Byggnadskontoret säger att endast närmsta granne (cykelbanan) behöver tillfrågas enl grannhörande.

i detta fallet spelade det ingen roll för oss och hade om vi tillfrågats sagt ja, men ganska maktlöst om vi hade varit emot det hela...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.