Om du kände till rötskador vid besiktningen är det inte dolt fel heller. Då visste ni ju vad ni köpte. Det är ju därför man har långtgående undersökningsplikt då en hel del i hus, speciellt vatten utifrån, icke facmässiga badrum mm inte går på någon försäkring.

Bosis skrev:
Byggår 1936. Renoveringsutfästelser inga. Skulle tro att man målade om huset, la in linoleum etc ungefär 1973 eller nåt. Däremot så fanns rötskador i ytterpanelen redan vid besiktningen men om jag kan bevisa det är ju en annan femma. Till viss del får vi skylla oss själva som på en sjukpenning och en pension startade två egna företag och köpte gammalt försummat hus samtidigt. Det har inte funnits pengar att byta fasad med förrän nu och nu är det som sagt väldigt trasigt. Men, jag ska skriva ett enkelt brev till fuktbesiktningsfirman och nappar de inte utan man måste bråka så struntar vi i det för energi och pengar räcker till fasadbyte och till lite extra virke för stombyte eftersom jag måste göra allt själv för hand. Bara spotta i nävarna och köra på ...
Visserligen helt off topic, och inget jag har att göra med.
Och jag vill inte spela messerschmidt, eller komma med pekpinnar.
Är bara obotligt nyfiken.

Men hur orkar man starta (och driva antar jag) företag när man är sjukskriven?
Samt renovera hus ovanpå det.
Det låter tufft!

Med tanke på att de kände till rötskadat för 6 år sedan, men tagit tag i det först nu så kanske man inte orkar med både renoveringsobjekt, sjukdom o eget företag....?

• Gilla
Bosis
  • Laddar…
Nä, det är som byggis säger. Jag var ju inte sjukskriven när vi flyttade in - det blev jag sen efter en olycka. Och svaret är att det orkar man inte. Inget blir gjort på ett bra sätt utan allt blir dåligt. Så man får skjuta sin dåliga firma åt sidan och satsa på rehab, spara pengar så gått det går, sälja sina tillhörigheter för att få ihop pengar när man inte kan jobba sig till dem. Och nu, sex år senare kan jag gå igen men inte springa, men klättra på byggställning i alla fall, och försäljning av saker räcker (hoppas jag) till en hel fasad runt om. Har ju under åren som gått planerat och köpt fönster begagnat så det har blivit lite billigare. Men - rekommenderar ingen som startar firma att göra nåt annat än just det. Och rekomenderar ingen med ett sånt här hus att köpa det om man inte är extremt orädd som jag :)

• Gilla
Granngubben och 3 till
  • Laddar…
Tack för din öppenhet Bosis!

//KoW

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.