Vi köpte ett hus 2011 som var byggt 2007 av en slump så fick vi reda på att det saknas ett miljö tillstånd för vår jordvärme slinga. Vi har inte fått några ritningar på detta samt det saknas också el och vvs ritningar. I vårt köpekontrakt står det att samtliga handlingar ska lämnas Kan detta räknas som ett dolt fel? Vart vänder vi oss?

Dolt fel tror jag inte det finns en chans för. Det ligger i undersökningsplikten.

Med "samtliga handlingar skall överlämnas" menas rimligen att alla handlingar som säljaren har, eller påstår sig ha skall lämnas över. Ofta får man inga El eller vvs ritningar vid ett husbygge. Och det borde ni i så fall klagat på vid överlåtelsen.

Nej, dokument kan nog inte bli dolt fel. Det är som sagt undersökningsplikt på handlingar.

B
kolla med kommunen vilka ritningar de har i sitt register, och be att få kopior, det funkade bra här, fick ut papper som inte var med i "huspärmen", vår husbyggare hade sparat nästan ALLT sen 1988.... vilket är lite bra faktiskt... bara några vvs ritningar som endast fanns på kommunen

Säljaren har aldrig ansökt tillstånd för mark värmen i tillståndet ska det enl. kommunen finnas en ritning hur slingan ligger samt vilket köldmedie som finns och hur mycket,kostnaden är 2000:- för ett tillstånd vi har ingen aning om ven som har gjort installationen .Säljaren lovad komma med de handlingar han hade med har aldrig gjort detta. Har inte mäklaren någon som helt skyldighet att ta reda på om alla bygglov och tillstånd finns-

B
när vi borrade har jag för mig borrfirman ville se kopia på tillståndet från kommunen...
kanske sitter det någon klisterlapp på värmepumpen om vem som installerade? i värsta fall kolla med värmepumpstillverkaren vilken installatör som köpt just er pump, de borde ha det i något register med serie nummer...

och gå vidare med det.. men som sagt, om det är lagt jordvärme utan tillstånd, det är ju lite allvarligt.

O
Problemet är att man som köpare har en långt gående undersökningsplikt. Att kolla upp med kommunen att tillstånd finns ligger i din undersökningsplikt.
Det är mycket möjligt att säljaren inte har el och vvs ritningar. Då är det svårt att lämna över dessa....
Det finns inga dolda fel i det här problemet.
Vilka papper har säljaren lämnat över?
Vad skulle vara dolt i att inte få några papper?
Det kanske skulle kunna vara fel.... men inte ett dolt fel... tyvärr

För oss är det hela väldigt märkligt att inte säljare till lika husets byggare ska skaffa tillstånd till markvärmen innan den lägg ner.
Vi kan ju inte göra en anmälan till miljö kontoret vi har pratat med med miljökontoret om detta och då sa dom att det är byggaren som ska göra det innan den läggs ner.. då vi inte har några som helst uppgifter på vare sig slingans längd, var den ligger och hur mycket, vilken sort.

teolinda skrev:
För oss är det hela väldigt märkligt att inte säljare till lika husets byggare ska skaffa tillstånd till markvärmen innan den lägg ner.
Vi kan ju inte göra en anmälan till miljö kontoret vi har pratat med med miljökontoret om detta och då sa dom att det är byggaren som ska göra det innan den läggs ner.. då vi inte har några som helst uppgifter på vare sig slingans längd, var den ligger och hur mycket, vilken sort.
Låt bli att göra någon anmälan låter som det lättaste alternativet. Har någon tvingat er att skaffa tillstånd?

Det är väl klart att den som byggde huset var ansvarig för att skaffa tillståndet då. Nu är ni fastighetsägare och därmed har ni nu ansvaret för byggnaden.

Att tillståndet saknas är nog ett uppenbart fel i fastigheten, men iom. att det är ett fel ni kunde ha upptäckt före köpet så anses ni ha köpt huset, och varit medvetna om att det fanns ett fel.

Om vi antar att detta går att lösa med pengar, dvs att det går att få fram ett rimligt bra underlag som kommunen kan acceptera, och ni får i värsta fall betala en sanktionsavgift för den svartbyggda värmeanläggningen. Då kan ni alltid prova att kräva säljaren. Han kanske får dåligt samvete och tar på sig kostnaden, eller så blir han osäker på om han trots allt kan förlora ett mål om dolda fel, det ger en öppning för en kompromiss, på kanske halva kostnaden.

Miljötillstånd? Personligen hade jag inte en susning om detta. Det kanke säljaren inte heller visste. Hur skall man veta det? Vem efterfågar det? Vad är konsekvensen för er?

Hemmakatten
På samma sätt som man måste veta en massa andra saker...
T.ex. att man måste besiktiga bilen, eller deklarera, eller vara ansluten till en a-kassa för att få a-ersättning , eller ha en hemförsäkring osv osv.

Redigerat:
Jasså. De saker du nämner är självklara för mig. Dock skulle jag inte ha en susning om att jordvärme kräver miljötillstånd. Bygglov slukulle jag kolla med komunen, men varför miljötillstånd? Kräver bergvärme, el, fjärr också det? Har aldrig sökt sådant, eller sett det.

Se, vad man lär sig av forumet :)

Redigerat:
M
Hemförsäkring är väl inte ett lagkrav eller kommunal regel? ;)

Kommunens miljöinspektion är väl orolig för om något läcker ut, men det kanske beror på vad det är för medium i slangen. Själva grävandet, likaså brunnen i sig finns det inga krav på tillstånd för.

Är du säker att det behövs tillstånd när jag borrade krävdes endast en anmälan tillstånd krävdes endast inom vatten skyddsområde borde vara liknande regler för jordvärme. Jag skulle i alla fall strunta i alltihop och köra vidare utan anmälan eller tillstånd.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.