Har en fråga angående vårt boende?

det hela började med att jag fick tomten som gåva, byggde ett hus.

sedan kom min nuvarande fru med in i bilden som sambo, huset blev värderat, hon köpte in sig för sina pengar, o blev då ägare till ett visst antal procent.

nu i somras så gick vi o gifte oss. Då fick vi förklarat att det som vi hade innan, är våran enskilda egendom, precis som vi tänkt oss att vi har våra procent ifall nåt skulle hända.

men nu säger en källa till mig att jag har mina procent + hälften av min frus procent vid eventuell skillsmässa.
kan detta stämma eller är det ännu mer annorlunda.

tilläggas bör att min fru som då var sambo betalade lagfart för sina procent.

Normalt sett när ett par gifter sig, blir all egendom giftorätt, dvs vid t.ex. en skilsmässa har man rätt till hälften av den andres ägodelar, det innebär att hon har rätt till halva din del i huset och du har rätt till halva hennes del i huset, vilket i praktiken innebär att ni båda har rätt till halva huset.

Undantaget är om någon av er eller båda äger er resp. del som enskild egendom, då har ni inte den rätten.
Om du äger din del som enskild egendom men inte din fru, så har du rätt till halva hennes del och hon har bara rätt till halva sin.
Om ni båda äger er resp. del som enskild egendom har ingen av er rätt något av den andres del.

Men enskild egendom är inget som det blir automatiskt, kanske finns det inskrivet i ditt gåvobrev av tomten att du ärvt den som enskild egendom, eller att ni skrev något vid vigseln. Kolla upp detta noga, ni bör ha papper på detta (hur ska ni annars kunna hävda er rätt om något händer....) annars kan det vara läge att skriva något så det blir som ni vill ha det. Kan vara läge att tala med en familjejurist, bankerna har ofta sådana, eller samarbetar med någon. Hör med er bank.

Man kan se det som att så länge ni är gifta så äger var och en sina saker. Din fru kan inte sälja din MC.

Men om ni skiljer er så blir all egendom "bådas", och måste delas upp i en bodelning, dvs då äger din fru plötsligt halva din MC. Det finns då undantag som thomas förklarat här ovan. Man kan ha enskild egendom som antingen blivit enskild genom att man skrivit ett äktenskapsförord, eller om du fått egendomen som gåva så kan givaren ha skrivit i gåvobrevet att egendomen skall vara din enskilda, eller så kan det finnas en sådan skrivning i ett testamente om du ärvt egendomen.

Hemmakatten
Frun äger inte halva MC'n, hon har rätt till halva marknadsvärdet av MC´n vid en skilsmässa. MC´n blir tillskiftat maken och något annat (eller motsvarande pengar) blir tillskiftat frun.

Hemmakatten skrev:
Frun äger inte halva MC'n, hon har rätt till halva marknadsvärdet av MC´n vid en skilsmässa. MC´n blir tillskiftat maken och något annat (eller motsvarande pengar) blir tillskiftat frun.
Eller så får hon hela MC'n.... vem som äger exakt vad blir smått filosofiskt eftersom båda har rätt till halva värdet av allt det gemensamma. Det är inte utan anledning som det i vardagstal sägs att man äger allt tillsammans eller hälften av allt, för i praktiken är det så, sedan är den stora frågan hur det hela ska delas vid t.ex. en skilsmässa så att alla blir så glada som möjligt ;)

Hemmakatten
Nej, inte riktigt så. Den som äger MC'n innan skilsmässan har rätt till och blir tilldelad MC'n vid bodelningen (om inte annat överenskommit) men halva värdet skall tillgodoräknas den andra parten.

Hemmakatten skrev:
Nej, inte riktigt så. Den som äger MC'n innan skilsmässan har rätt till och blir tilldelad MC'n vid bodelningen (om inte annat överenskommit) men halva värdet skall tillgodoräknas den andra parten.
Ja visst, om pengar finns så att "ägaren" kan köpa ut "icke-ägaren", annars måste grejer säljas eller fördelas så att "icke-ägaren" får "ägarens" ägodelar, ex.vis en MC.

När det gäller bostäder vill jag bestämt minnas att det är många andra faktorer som räknas in också, barn ex.vis.

Great skrev:
men nu säger en källa till mig att jag har mina procent + hälften av min frus procent vid eventuell skillsmässa.
kan detta stämma eller är det ännu mer annorlunda.
Så hade det varit om ni separerat innan ni gifte er.

Nu när ni är gifta är det annorlunda, som flera redan skrivit.
Det finns dock möjlighet till jämkning om äktenskapet varit kort (mindre än 5 år) och det var stor skillnad i hur mycket man ägde innan.

Jag är osäker på vad som gäller för enskild egendom som man fått innan man gift sig. Är den enskild "för alltid", eller måste den skyddas med äktenskapsord om man senare gifter sig?

Allt som skrivits ovan är korrekt.

Kan bara tillägga att vill ni att huset vid skilsmässa eller dödsfall skall delas efter procenten får ni skriva äktenskapsförord om detta. Som nämnts är det bra att kolla vilken egendom som redan är enskild.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.