3 573 läst ·
24 svar
4k läst
24 svar
Starta enskild firma
Jag anser inte att det är något olagligt. I ett bolag kan ju ägare ha avtalat om hur mycket lön endera ska få ta ut, även om fördelningen inte ser ut precis som antalet fakturerade timmar. Om några år kanske det är din sambo som gör mer jobb i bolaget. Skatteverket skulle inte ha några synpunkter på det.
Grodgatan
Grodgatan
Jag kan inflika att jag kan relatera till din situation om det bisarra med dessa nivåer och brytpunkter. Ett år medans jag studerade hade jag samtidigt jobbat heltid april och maj månad och lönen skulle betalas ut den 25 juni. Det var bra för jag hade inte jobbat något alls under vårterminen utom detta, och brytpunkten låg den sista juni.
Tyvärr hade lönekontoret mycket att göra så lönen betalades ut i juli istället, vilket då betöd att det belastade höstterminen för studiemedel. Den lilla förseningen gjorde att CSN drog in mitt studiestöd för höstterminen.
Grodgatan
Tyvärr hade lönekontoret mycket att göra så lönen betalades ut i juli istället, vilket då betöd att det belastade höstterminen för studiemedel. Den lilla förseningen gjorde att CSN drog in mitt studiestöd för höstterminen.
Grodgatan
Redigerat:
Kan tillägga att jag har funderat på att skaffa ett AB under en längre period. I ett av de jobben jag har är det en stor fördel att ha AB istället för att vara anställd. Har dock alltid tänkt att jag ska göra det efter studierna.
Kanske bör göra planen till verklighet några år tidigare.
Min sambo jobbar med samma sak så hon skulle också tjäna pengar till ett AB.
Kanske bör göra planen till verklighet några år tidigare.
Min sambo jobbar med samma sak så hon skulle också tjäna pengar till ett AB.
Det är nog väldigt individuellt. När jag läste till civilekonom (Stockholms universitet) hade jag samtidigt ett halvtidsjobb, samt drev eget företag som säkert det motsvarade minst halvtid. Utöver detta ägnade jag säkert 2 timmar om dagen åt arbeten i olika styrelser. Tog även lite fristående kurser utöver detta, och reste mycket.ArneTW skrev:
När jag läste på juristprogrammet (Stockholms universitet), kunde jag läsa 150% studietakt och samtidigt driva Aktiebolag både här i Sverige och ett annat i sydeuropa. Hade även en hel del att göra med styrelsearbete i olika bolag, och renoverade mycket hemma.
Samtidigt hör man om folk som klagar på att dom tycker vissa utbildningar är "för svåra" att hänga med på även om det är det enda man gör.
Alla är olika, men jag har känt att när man har vilja och motivation så hinner man med väldigt mycket. Det hjälper även om man inte har en TV eller går ut på krogen på helgerna, något som sammantaget kan få 2-3 timmar att försvinna varje dag.
Grodgatan
Detta är inget problem längre för småföretagare med "normala" intäkter. De beskattade pengarna i företaget kan senare användas för lågbeskattad utdelning. Den totala skatten när du då som privatperson fär pengarna i plånboken är något lägre än om man tagit ut det som lön, även om man jämför med lön under brytpunkten för statlig skatt. Man missar dock pensionspoäng och underlag för sjuk/föräldrapenning.Grodgatan skrev:
Det är bara om företaget samlar på sig miljoner i beskattat kapital som det är lite krångligt att få ut pengarna till en vettig beskattning.
I grund och botten ska ju studiebidraget vara ett bidrag för de som inte har råd att plugga. Har du jobbat så har du ju råd, och behöver därmed inget bidrag, då kan de pengarna istället gå till bättre behövande. Så ser jag på det hela i alla fall. Brytpunkten finns ju för att man ju har varit tvungna att hitta någon sorts gräns för hur stora sidoinkomster man ska få ha innan man kan anses inte vara i behov av något studiebidrag?gimmok skrev:Självklart vill jag inte göra någon som är olagligt, behöver bara veta vad som är lagligt eller ej.
Framförallt vill jag bara ha information.
Med ett aktiebolag så kan man samla kapital utan att ta ut ersättning under studietiden?
Även om det är OK att göra, blir det olagligt när agendan är att hålla sig under fribeloppet?
När det kommer till dina skattepengar så tjänar du betydligt mer på att jag jobbar än om jag avstår från jobb, även om jag kan få bidraget.
Det är för mig ofattbart hur staten kan vilja att man ska avstå från jobb för att man intd tjänar på det. Inte som om att jag tjänar 100 kkr mer än fribeloppet. Man blir ju avhuggen hela bidraget om man tjänar över fribeloppet. Vem vill tjäna 15 000 brutto över fribeloppet och betala 10 000 tillbaka till csn?
Det finns inte oändligt med skattepengar... som många verkar tro.
Lycka till med studierna, hoppas du hittar något konstruktivt sätt att driva din firma, men blanda inte in studiebidraget i det.
/S
Klicka här för att svara