16 365 läst ·
57 svar
16k läst
57 svar
Styrelsen rättighet, samfällighet
Sida 1 av 4
Sitter som ordförande i en samfällighet.
En boende har planterat häck i tomtgränsen. Tomten ligger i en korsning och häcken har vuxit sig högre än kommunens rekomenderade 80cm --> 10m innan korsning.
Det är tujor å de är typ 2m höga.
Flera boende har klagat då det är läskigt när barn kommer utspringande å bilar kör, om än långsamt.
Vi, styrelsen, har flera gånger påtalat och bett de boende att åtgärda häcken. Inget resultat.
Har jag som ordförande rätt (kanske till å med skyldighet) att klippa ner häcken till 80cm?
Jag kommer ju inte göra det själv utan kommer be en entreprenör utföra jobbet.
En boende har planterat häck i tomtgränsen. Tomten ligger i en korsning och häcken har vuxit sig högre än kommunens rekomenderade 80cm --> 10m innan korsning.
Flera boende har klagat då det är läskigt när barn kommer utspringande å bilar kör, om än långsamt.
Vi, styrelsen, har flera gånger påtalat och bett de boende att åtgärda häcken. Inget resultat.
Har jag som ordförande rätt (kanske till å med skyldighet) att klippa ner häcken till 80cm?
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
Jag har fattat det som att reglerna om höjd på häckar etc. i gatuhörn styrs av en lokal trafikförordning. Sådana gäller på allmäna vägar, men inte på privata vägar. Nu antar jag att vägarna i området hör till samfällighetens ansvarsområde.
Då är frågan om vägarna är privata eller allmäna. Ofta har en samfällighet/vägförening tagit emot ngn. form av bidrag från stat eller kommun för bygge eller underhåll av vägen. Har man någonsin fått ett sådant bidrag så är vägen allmän, men föreningen kan ha underhållsansvar. Det innebär ex. att man inte får hindra "obehörig" trafik.
Och OM den är allmän så (tror jag) gäller alla normala trafikregler och lokala förordningar för vägen.
Kommuner och vägverket går ganska ofta ut och tvångsklipper häckar och annan växtlighet som är trafikfarlig, men efter ett flertal varningar till ägaren av växtligheten. Samfälligheten som är väghållare borde kunna göra likadant, men det kan finnas en mängd formaliteter att uppfylla.
Är det en rent privat väg så borde samfälligheten kunna sätta upp regler som är lika den lokala trafikförordningen, och som då ger föreningen rätt att anmoda/tvångsklippa häckarna. De reglerna gissar jag bör framgå av stadgar eller om det finns officiella ordningsregler.
Då är frågan om vägarna är privata eller allmäna. Ofta har en samfällighet/vägförening tagit emot ngn. form av bidrag från stat eller kommun för bygge eller underhåll av vägen. Har man någonsin fått ett sådant bidrag så är vägen allmän, men föreningen kan ha underhållsansvar. Det innebär ex. att man inte får hindra "obehörig" trafik.
Och OM den är allmän så (tror jag) gäller alla normala trafikregler och lokala förordningar för vägen.
Kommuner och vägverket går ganska ofta ut och tvångsklipper häckar och annan växtlighet som är trafikfarlig, men efter ett flertal varningar till ägaren av växtligheten. Samfälligheten som är väghållare borde kunna göra likadant, men det kan finnas en mängd formaliteter att uppfylla.
Är det en rent privat väg så borde samfälligheten kunna sätta upp regler som är lika den lokala trafikförordningen, och som då ger föreningen rätt att anmoda/tvångsklippa häckarna. De reglerna gissar jag bör framgå av stadgar eller om det finns officiella ordningsregler.
Nej en samfällighet kan inte fatta myndighetsbeslut.Noseone skrev:Sitter som ordförande i en samfällighet.
Kommunens miljö och byggnadskontor kan göra detta om det visar sig att den boende inte följer reglerna i PBL.
"15 § En tomt ska hållas i vårdat skick och skötas så att risken för olycksfall begränsas och betydande olägenheter för omgivningen och för trafiken inte uppkommer."
Kan ni inte sätta upp en spegel i korsningen istället?
Redigerat:
En spegel visst, men i vår samfällighet finns det boende som kör sin bil på trottoaren därför att "bilen tar skada av att köra på de gupp som ni lagt ut".
En spegel rättfärdigar även den höga häcken lite tyvärr.
En spegel rättfärdigar även den höga häcken lite tyvärr.
Jag trodde ni hade ett problem med en skymd kurva och inte att det var ett självändamål att klippa ner häcken.Noseone skrev:
Om problemet upphör genom att ni sätter upp en spegel så är väl det utmärkt.
Ev kan ni väl låta den boende betala för spegeln.
Nej, läs hempularens inläggNoseone skrev:
Som sagt, får vägföreningen vägbidrag är svaret givet att vägen är allmän. Om vägen är allmän skulle jag gå på kommunen som får driva ärendet och utföra åtgärd som krävs för att tillfredsställa PBL enligt deras tolkning.
Så vi skall ha speglar i alla korsningar? Eller skall vi följa regler som gäller?miksil skrev:
Men vilka regler gäller då? Om det är som du säger, att vägen är privat och inte allmän, och att hempularen har rätt i inlägg 3 att då gäller er samfällighets regler och inte kommunens lokala trafikföreskrifter, ja, då är det ju bara att titta vad er förening har för regler om häckar.Noseone skrev:
Kommunen kan nog inte göra mycket på era privata vägar, lika lite som de kan göra på min garageinfart.*
*) Där min infart ansluter till den allmänna lokalgatan utanför kan de dock ha synpunkter på häckars höjd, men inte längre in.
Redigerat:
Kallas verkligen vägar som får bidrag för "allmänna"? "Här slutar allmän väg", brukar det ju stå.
Min uppfattning är att det är vem som är ansvarig för skötseln som avgör om den är allmän eller ej. Dvs vägar som en vägförening ansvarar för.är ej allmänna.
Min uppfattning är att det är vem som är ansvarig för skötseln som avgör om den är allmän eller ej. Dvs vägar som en vägförening ansvarar för.är ej allmänna.