11 499 läst ·
49 svar
11k läst
49 svar
Kan samfällighet neka transporter på väg
Sida 1 av 4
Hej
Ska få en en del material ( grus x10 lass ) till fastigheten och försökt få tag på styrelsen för besiktning av vägen innan men får inte tag på dom, lämnar meddelande men ingen har återkommit.
Kan tyvärr inte vänta längre då jag får tillgången till lastbilen idag och på tors får jag hem en maskin.
Videofilmade vägen när jag åkte med bilen ett varv. Den har en del skador på asfalten sen gammalt ( småsprickor etc )
Kan styrelsen stoppa transporterna?
Övrigt.
Finns en begränsningsskylt vid infarten som jag kommer hålla mig till.
Vet att det är minst 1 granne som kommer opponera sig när han ser lastbilarna men han har ju som privatperson ingen rätt att stoppa transporterna.
Ska få en en del material ( grus x10 lass ) till fastigheten och försökt få tag på styrelsen för besiktning av vägen innan men får inte tag på dom, lämnar meddelande men ingen har återkommit.
Kan tyvärr inte vänta längre då jag får tillgången till lastbilen idag och på tors får jag hem en maskin.
Videofilmade vägen när jag åkte med bilen ett varv. Den har en del skador på asfalten sen gammalt ( småsprickor etc )
Kan styrelsen stoppa transporterna?
Övrigt.
Finns en begränsningsskylt vid infarten som jag kommer hålla mig till.
Vet att det är minst 1 granne som kommer opponera sig när han ser lastbilarna men han har ju som privatperson ingen rätt att stoppa transporterna.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Vad är vikten på bilarna och vad är begränsningen enligt skylten?
Det är ju rätt tid på året nu. Ingen tjällossning och torrt som fnöske, så förhållandena borde ju vara idealiska.
Och hur gör ni med sophämtningen? De bilarna brukar vara 15 - 16 ton och behöver ju komma fram var fjortonde dag.
Det är ju rätt tid på året nu. Ingen tjällossning och torrt som fnöske, så förhållandena borde ju vara idealiska.
Och hur gör ni med sophämtningen? De bilarna brukar vara 15 - 16 ton och behöver ju komma fram var fjortonde dag.
Begränsningen är hör och häpna "Max axeltryck 12 ton" men jag kommer att lägga mig på närmare halva lastkapacitet ca 9-10 ton per vända. Ska inte utnyttja vägföreningens misstag med skylten.KnockOnWood skrev:
Har inte regbeviset på bilen än så jag vet inte exakta vikterna än.
Det är en trimedbil och lastar väl runt 17-18 ton på en bk1 väg.
Sopbilen kör på som vanligt, inget konstigt där men vägen är ett känsligt område.
Redigerat:
Är det många lass kan föreningen begära slitageersättning då du använt vägen i mer omfattning än vad som var tänkt, och blir det skador får du ersätta dessa. Men de kan inte stoppa dig då du är medlem i föreningen och håller dig inom begränsningarna.
Man räknar med att ett permanent boende har 2100 ton. Skall du köra som det är tänkt (10x10ton) så har du ökad belastningen med 4,7% (100/2100) och är din utdebitering 1000Sek skall du betala 47kr
Lite OT men om man beställer hem en transport t ex grusbil, bilen följer ev begränsningar och vägen spricker lite?
Vem är ansvarig för lagningen?
Fastighetsägaren?
Lastbilsbolaget?
Vägföreningen?
Fastighetsägaren har ju inte gjort sönder vägen men beställt transporten
Lastbilsbolaget följer anvisningarna men kan ju ha kört lite för häftigt
Vägföreningen har inte gjort sönder vägen men kan ju ha gjort fel val av begränsning.
Vem är ansvarig för lagningen?
Fastighetsägaren?
Lastbilsbolaget?
Vägföreningen?
Fastighetsägaren har ju inte gjort sönder vägen men beställt transporten
Lastbilsbolaget följer anvisningarna men kan ju ha kört lite för häftigt
Vägföreningen har inte gjort sönder vägen men kan ju ha gjort fel val av begränsning.
Japp, finns lite info här http://www.lantmateriet.se/Global/Fastigheter/Ändra fastighet/Värdering/tonkm.pdfD09 skrev:
Om det blir skador på vägen så är det du som fastighetsägare som skall stå för merkostnaden, sedan får du driva in dessa pengar från lastbilsbolaget om det går.
Om det är felmärkt så tror jag ändå du som fastighetsägare får stå för kostnaden ändå. Men jag är osäker, ex om sopbilen väger 12t men ändå kör sönder vägen så tror jag föreningen får ta kostnaden.
Om det är felmärkt så tror jag ändå du som fastighetsägare får stå för kostnaden ändå. Men jag är osäker, ex om sopbilen väger 12t men ändå kör sönder vägen så tror jag föreningen får ta kostnaden.