7 330 läst ·
42 svar
7k läst
42 svar
Kommunens regler för kommunalt VA
Dessvärre framgår det inget om djup för förbindelsepunkt, endast hur pass långt från fastigheten den skall placeras. Om sådana riktlinjer ej upprättats i ABVA, finns det då några generella riktlinjer man kan luta sig på istället? Var framgår isåfall de?alex86 skrev:
Efter mitt samtal med kommunen imorse så har kommunen nu börjat sopa igen sina spår om vad man sagt tidigare om förbindelsepunkter.
På en generell sida på kommunens webbplats har man idag kring 10:30 ändrat formuleringar för att jag inte ska kunna åberopa mina krav gentemot kommunen. Får man verkligen göra på detta vis? Börjar ju kännas som riktiga Nordkorea fasoner.
Vad bör jag göra? Kontakta pressen, jurist eller snällt ringa kommunen i första hand och fråga vad fasiken som är i görningen?
Förmodligen så läser de väl även redan den här tråden.
På en generell sida på kommunens webbplats har man idag kring 10:30 ändrat formuleringar för att jag inte ska kunna åberopa mina krav gentemot kommunen. Får man verkligen göra på detta vis? Börjar ju kännas som riktiga Nordkorea fasoner.
Vad bör jag göra? Kontakta pressen, jurist eller snällt ringa kommunen i första hand och fråga vad fasiken som är i görningen?
Förmodligen så läser de väl även redan den här tråden.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
A) Vad är adressen till den ändrade sidan? Google sparar normalt "cachar" alla sidor.
B) Problemet med frostfritt djupt kan kanske ordnas med lite isolering över förbindelsepunkten.
B) Problemet med frostfritt djupt kan kanske ordnas med lite isolering över förbindelsepunkten.
a) Har sparat såväl föregående version som nuvarande version. Vet dock inte vad jag ska göra med det än, råder nyhetstorka nu på sommaren, så att få lokaltidningen att nappa på detta är nog inga problem.KnockOnWood skrev:
b) Om övriga grannar fått sina förbindelsepunkter utförda enligt vissa kriterier så borde rimligtvis samma kriterier gälla för min förbindelse. Dessutom, varför ska någon som lägger sin installation på frostfritt djup tvingas dra en elinstallation fram till tomtgränsen för att frostskydda en kort stump till förbindelsepunkten som kommunen inte bemödat sig placera på frostfritt djup?
När jag använder argumenten om tilläggsisolerad pumpsumpenhet som är grundare placerad så köper inte kommunen dessa argument, varför ska jag då köpa deras om tilläggsisolering för förbindelsepunkten? Jag kan givetvis kompromissa, men då ska det ske åt båda håll.
Den sidan man reviderat idag kl. 10:30. Det fanns lite andra formuleringar till min fördel där tidigare.alex86 skrev:
Finns även en tryckt broschyr lyckligtvis: https://www2.varmdo.se/dman/Document.phx?documentId=fw16612154151458&cmd=download
Där finns följande citat gällande frostfritt djup:
Vattenledningen får inte skarvas mellan förbindelsepunkten och vattenmätaren. Den bör frostskyddas
och skyddas mot yttre belastning. Detta innebär att
ledningarna bör läggas på frostfritt djup, ca 1,7 m,
eller frostskyddas med isolering eller värmetillförsel.
Om man nu rekommenderar invånarna att förlägga installation på frostfritt djup så borde det rimligtvis även gälla förbindelsepunkten, eftersom det annars inte är genomförbart.
Att det är fel i avseende gällande hur långt bort förbindelsepunkten är placerad är redan konstaterat, räckte att tjänstemannen tittade i kartorna för att inse det.sunqan skrev:
Vidare argumentation bottnar i huruvida kommunen har ansvar att placera förbindelsepunkten på frostfritt djup samt där förekomst av berg finns, spränga fritt ca. 2 m in på fastigheten för att underlätta för fastighetsägaren vid anläggning av dennes installation (samt även undvika skador på förbindelsepunkt om fastighetsägare måste spränga i närheten av förbindelsepunkt).
Om man ändrar på dokument för att ta ifrån mig argument så innebär det ju inte att den gamla informationen i dokumenten per automatik inte gäller längre.
Är förbindelsepunkten det samma som kommunens kran för vatten och ev avlopp?
Klicka här för att svara