16 365 läst ·
57 svar
16k läst
57 svar
Styrelsen rättighet, samfällighet
Beror inte det litegrann på om man använder "allmän väg" som ett begrepp eller använder det för att beskriva att vem som helst för köra där?
Med begrepp menar jag när det används som att definiera vägen i ett annat syfte än att säga att vem son helst får köra där, sammanhanget det används i. (Vet inte om begrepp är ett bra ord.)
Att definiera vägen som en "allmän väg" för att säga att det är en statlig/kommunal väg och att säga att det är en allmän väg för att den enskilda vägen är öppen för allmän trafik borde väl vara två olika saker och båda två även lika riktiga. Annars så lyfter man väl det (allmän väg och anledningen till att man skriver så) ut ur sitt sammanhang?
Med begrepp menar jag när det används som att definiera vägen i ett annat syfte än att säga att vem son helst får köra där, sammanhanget det används i. (Vet inte om begrepp är ett bra ord.)
Att definiera vägen som en "allmän väg" för att säga att det är en statlig/kommunal väg och att säga att det är en allmän väg för att den enskilda vägen är öppen för allmän trafik borde väl vara två olika saker och båda två även lika riktiga. Annars så lyfter man väl det (allmän väg och anledningen till att man skriver så) ut ur sitt sammanhang?
Redigerat:
Så när du ser skylten "här slutar allmän väg", så tror du inte att vem som helst för köra vidare?
Man får kalla vägen för vad som helst, men det under lättar om man använder de vedertagna termerna, särskilt som de överensstämmer med vad lagen säger.
Man får kalla vägen för vad som helst, men det under lättar om man använder de vedertagna termerna, särskilt som de överensstämmer med vad lagen säger.
-MH- skrev:
Då har du valt att lyfta det ur sitt sammanhang.
Sammanhanget att t.ex. den där skylten sitter där är väl ganska enkelt att anta att den gör det för att tala om att det inte längre är en kommunal väg, att den i så fall övergår till enskild.
Vad är det du menar med att jag skulle tro att man inte fick köra?
Det är ju mer troligt enligt min erfarenhet här hemma bland alla skogsvägar att den skylten sitter uppsatt tillsammans med en förbudsskylt och/eller en vägbom, inte ensamt.
För det som kassören tidigare skriver så finns det ingen anledning heller att tro att han skulle mena en kommunal väg.
Redigerat:
Allmänna vägar och Enskildavägar (som uppbär någon form av bidrag) ska normalt vara öppna för alla, Privata vägar kan den/dom som äger vägen göra som dom vill med. Jag tror att många uppfattar enskilda vägar som privata vägar men det är två helt olika saker.
som innan sagt. får ni inga bidrag, sköt det själv. har ni ingen dialog med varandra i området. häckägaren kan ha 10m. hög häck om han vill.snacka med varandra istället. låter lite "tupp och besserwisser" om högaktingsfulla ordföranden. skippa sandlådan. folk med bil,mm får väl annvända bonnförnuft, likväl föräldrar lär ut trafikförnuft till barnen. gjorde i varje fall mina föräldrar för 40-år sen. har barn och barnbarn. aldrig råkat ut för sånt här strunttjafs. men är inte heller "ordförande"
Antar att du inte läst tråden eller så kanske du inte kunde läsa ( skriver man som du kanske man inte kan det....) Men men. Vi har pratat med husägaren, skrivit brev etc etc men de struntar i saken.bigbula skrev:som innan sagt. får ni inga bidrag, sköt det själv. har ni ingen dialog med varandra i området. häckägaren kan ha 10m. hög häck om han vill.snacka med varandra istället. låter lite "tupp och besserwisser" om högaktingsfulla ordföranden. skippa sandlådan. folk med bil,mm får väl annvända bonnförnuft, likväl föräldrar lär ut trafikförnuft till barnen. gjorde i varje fall mina föräldrar för 40-år sen. har barn och barnbarn. aldrig råkat ut för sånt här strunttjafs. men är inte heller "ordförande"
Så här står nu "ordföranden" å vet inte riktigt vad den skall göra.
Hade inte kommunen skrivit och klagat? Hur gick det med det?
När det gäller barn vs bilar.... Om en bilist kör på ett barn i ett villaområde tex pga att dom inte såg varandra i en skymd korsning, vem står för skadan på bilen? Föräldrarnas drulleförsäkring eller bilistens vagnsskada? Eller är det han med höga häcken?
När det gäller barn vs bilar.... Om en bilist kör på ett barn i ett villaområde tex pga att dom inte såg varandra i en skymd korsning, vem står för skadan på bilen? Föräldrarnas drulleförsäkring eller bilistens vagnsskada? Eller är det han med höga häcken?
Jo, kommunene skall ha kontaktat dem. Ingen skillnad i häckhöjd dock. Skall ta tag i det igen efter semestern.Nimajneb skrev:Hade inte kommunen skrivit och klagat? Hur gick det med det?
Ja precis. Problemet är inte för hög häck, problemet är bilister som kör för snabbt. Är det hög häck så kanske det inte räcker med normal krypkörning utan man får stanna till också och kolla ordentligt. Jag är uppväxt i ett område med höga häckar i varenda korsning och det var ingen som klagade på häckarna. Däremot så gick man och sa till de som bodde i området och körde för snabbt.espace skrev:
Klicka här för att svara