Hej!

jag vet inte om detta är rätt kategori, eller ens rätt forum att skriva i.
Läser dock detta forum dagligen och hoppas på hjälp härifrån.

Jag är student och jobbar samtidigt som min studietid. Som ni säkert vet finns det ett fribelopp på vad man får tjäna för att få studiebidrag. Eftersom jag jobbar så börjar det bli svårt att hålla sig under detta belopp, och överskrider jag beloppet så betalar jag tillbaka på bidraget jag får.
Om jag får t.ex. 10 000 i bidrag och tjänar 10 000 (före skatt) över fribeloppet så behöver jag i princip betala tillbaka dessa 10 000 kr som jag fått i bidrag.

Tycker inte detta är så spännande så jag har funderat på om man kan komma runt detta.
Istället för att vara timanställd hos olika företag, kan man själv starta en enskild firma, eller något annat, för att fakturera sina tjänster istället och sedan inte ta ut så mycket i lön? Kan man lagra pengar i några år och ta ut pengar senare när man inte studerar längre?

Hoppas ni förstår vad jag vill göra, i min värld så känns det rimligt att man borde kunna få skjuta upp utbetalningen. Så länge som man gör det någon gång i framtiden och skattar då.

Flytta gärna tråden om den ligger helt fel!!

Med vänlig hälsning
Gimmok

Hehejar vet inte om enskild firma är helt rätt faktiskt. Tror inte du kommer runt det ändå, pga vad en enskild firma är.

tror det egentligen är ett aktiebolag som gäller.
Alternativt så kan det fungera med ett handelsbolag...

men jag är ingen expert, så invänta fler svar.

D09
Det fungerar säkert om man trixar lite.

Men det går väl under gränslandet bidragsfusk ;)

Har du räknat med dina merkostnader för att ha företaget?

Med AB går det definitivt och du är i gott sällskap med Göran Persson och diverse andra politiker. Tycker att det borde gå även med enskild firma numera genom att använda expansionsmedelsfond men är inte helt säker.

D09
När jag tänker efter så är det väl bara skatten som skjuts upp? Eller är det hela inkomstbeloppet?

Annars så blir det en uppskjuten skatt, men redovisad inkomst och det är väl det dom anmärker på isåfall.

AB är ju bättre men större uppstartskostnader.

Klart du skall köra det som AB.

D09
Axeteg skrev:
[länk]
Bra länk, hitta argumenten för du inte haft någon inkomst.

Som ägare av AB väljer du ju själv som anställd när och vilken lön du ska ha, likaså aktieutdelning.

Jag tror aktiebolag är den säkraste formen, troligtvis bättre investering långsiktigt med.

Vad som dock kan vara svårt är att punga ut med aktiekapitalet till att starta ett AB

Tack för alla svar!

Har dålig koll själv men bara jag vet vad jag ska grotta ner mig i så blir det nog bra.
Ringde till skatteverket och vilken fråga jag än ställde så fick jag samma svar:
Allt innestående kapital räknas som lön vid årskifte.
Kan alltså inte skjuta över kapital utan det måste räknas som lön.

Kan jag och min sambo starta ett handelsbolag dit jag får min ersättning istället för lön och sedan tar min sambo ut lön istället för mig? Eller iaf ta ut den del som överskrider fribeloppet + lite marginal?

Hemmakatten
Nej, det trixet går inte Skatteverket på heller. Skattefusk är skattefusk och nog för att studenter kan behöva en extra slant, men det du försöker göra innebär att mer av mina skattepengar ska gå till dig som är oärlig. Skatteverket har nog sett de flesta "kreativa" försök. Blir du upptäckt kan du i värsta fall bli åtalad för skattebrott. En oärlig person är dessutom inte någon som arbetsgivare väljer i första hand att anställa, och jag antar att du så småningom tänker dig en anställning.

Hur du än gör kommer det nog inte bli helt perfekt, men kanske bättre än nu. Jag startade själv ett Aktiebolag under min studietid och det finns ju absolut fördelar. Dock var inte min anledning till detta att få ut högre studiebidrag...

T. ex. kan du ju ta många studierelaterade kostnader direkt på bolaget utan att ta ut något som lön. Dator, mobil, skolmaterial, kanske även en del böcker. Har du ett rum till övers hemma kanske bolaget kan hyra det av er. Sådana saker. Det sparar onekligen en hel del pengar...

Du kan då ta ut på kronan så mycket lön från bolaget så att du kommer upp till brytpunkten. Resten kan du försöka plocka ut på ovan nämnda sätt, alternativt att du betalar ut resten av pengarna i form av lön till din sambo.

Ligger pengarna kvar över bokslut och du inte har plockat ut dom behöver bolaget betala vinstskatt. Men beroende på hur bolagets räkenskapsår ligger kontra inkomstperioderna för studiemedel så finns även här lite trix man kan göra...

Men, din/dina arbetsgivare kanske har något emot att du fakturerar istället för att få en timlön som anställd?

Vissa arbetsgivare kan nog isåfall gå med på att betala ut lönen till din sambo direkt. Förutsätter väl att det är något mindre bolag dock antar jag ;)

Grodgatan

Med ett Aktiebolag är det nog bra om både du och sambon är delägare för att göra ovan.

Självklart vill jag inte göra någon som är olagligt, behöver bara veta vad som är lagligt eller ej.
Framförallt vill jag bara ha information.

Med ett aktiebolag så kan man samla kapital utan att ta ut ersättning under studietiden?
Även om det är OK att göra, blir det olagligt när agendan är att hålla sig under fribeloppet?

När det kommer till dina skattepengar så tjänar du betydligt mer på att jag jobbar än om jag avstår från jobb, även om jag kan få bidraget.
Det är för mig ofattbart hur staten kan vilja att man ska avstå från jobb för att man intd tjänar på det. Inte som om att jag tjänar 100 kkr mer än fribeloppet. Man blir ju avhuggen hela bidraget om man tjänar över fribeloppet. Vem vill tjäna 15 000 brutto över fribeloppet och betala 10 000 tillbaka till csn?

D09
Detta låter lite som våra riksdagsmänn/ politiker som får sin pension ( full lön ? 80 000 / månad? ) men buffrar pengar i egna AB bolag för senare uttag dvs ej lön under pensionstiden, dom har ju klarat sig hittills utan problem så det borde vara grönt ;)

Moraliskt så är det min mening skatteplanering men kanske inte värre än när jag delar upp renoveringar på olika år för att kunna nyttja rot max.

Det är syftet / den dolda agendan som avgör och dina argument för att så har det inte varit.

En långsiktig affärsplan där din planering framgår ( ej dolda agendan ) med pengaflödet kanske blidkar SKV.
Men som tidigare sagt, SKV är rätt vassa när det kommer till detta. Har själv varit med på en revision som anställd och SKV har också dolda agendor när dom kommer på besök ha ha alltid kul o se en VD tappa ansiktet

Grundtanken med bidraget är att det är subventionerat för att även fattiga ska kunna utbilda sig. Har man råd att plugga utan så ska man försöka göra det med egna medel. Så tror iaf jag att systemet är tänkt.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.