Jag har för mig att det finns ett standardmått utmed samfälld väg som räknas tillhöra vägen. Med andra ord några meter utefter vägen som hör till vägen där man kan röja sly, underhålla diken, ordna med mötesplatser osv utan att markägaren kan blanda sig i. Med andra ord kan inte heller markägaren sätta upp egna saker i denna "zon".

Är det någon som vet mer om detta?

Det finns säkert en standard för hur man gör idag. Antagligen stämmer inte alltid detta med hur man gjorde förr...

Man bör mao känna till tomtgränser. Om t ex en tomt sträcker sig 1m ifrån samfällighetens väg så kan inte samfälligheten ordna en mötesplats där...

Ja, fast det finns ju inga gränser mot en samfälld väg, utan den går ju som den gör över fastigheterna. dvs den går ju inte enbart i "fastighetsskarvarna".

Jag vill minnas att vägen är samfälld, och att det till vägen hör ett antal meter utöver själva "körytan" för att kunna röja sly/träd, ha diken osv?

Låter mycket märkligt! I mitt område från 30-talet ligger samfällighetens mark/väg givetvis utanför de boendes tomter...

Låter som du bor i lite mär tätbebyggt område än vi. Detta är mer ute på vischan... :)

Det borde finnas specat i erat förättningsbeslut vad vägområdet omfattar, i detta område bestämmer föreningen. Ex kan inte någon fastighetsägare sätta upp en postlåda i vägområdet utan föreningens godkännande.

Tror du kan hitta information i "väglagen". Prova att googla på det.

orparn skrev:
Tror du kan hitta information i "väglagen". Prova att googla på det.
Du tänker nog på anläggningslagen.

TS: Sök också på "bestämmanderätt vägområde"

Trafikverket har en del info:
http://www.trafikverket.se/Privat/Vagar-och-jarnvagar/Enskilda-vagar/Fragor-och-svar1/

....

Vad omfattar vägområdet?
Vad som ingår i vägområdet kan framgå i ett så kallat anläggningsbeslut eller utlåtande, om det har skett någon lantmäteriförrättning för vägen. Normalt omfattar vägområdet vägen och tillhörande utrymmen för diken och slänter. Motsvarande gäller normalt vid en så kallad frivillig överenskommelse såvida inte annat framgår av överenskommelsen.

Hur kommer man åt mark för breddning, dikning med mera av den enskilda vägen?
Väghållaren bör först förhandla och argumentera för åtgärden och eventuellt erbjuda markägaren skälig ersättning för marklösen. Når man inte en lösning bör man vända sig till lantmäteriet för att komma åt marken via en lantmäteriförrättning.

Vem ansvarar för kvistning av träd till fri höjd minst 4,6 m över vägytan?
I första hand berörd markägare. Kan eller vill inte markägaren ta bort överhängande grenar måste vägens ägare göra det. Vägens ägare står också för kostnaderna. För att statsbidrag ska beviljas ska den fria höjden vara minst 4,6 meter. För övriga enskilda vägar bör skyltning ske med begränsad fordonshöjd.

• Gilla
Emanuel Adolfsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.