2 016 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Sälja huset privat med ej klart datum
Hej
Skriver lite kortfattat. Vi har ev en köpare på vårt hus. Det är två utlänningar som jobbar som läkare. Kan detta vara något problem juridiskt?
Läget är som följande: De vill snarast köpa huset, men de hus vi har tänkt köpa kommer först ut via mäklare om ett par veckor. Går det att skriva något "förköpsavtal"? Vi vill ju inte hamna i den situationen att vi blir utan hus men å andra sidan vill man ju sälja huset när man har en köpare. Tar gärna emot förslag på hur man kan lösa detta.
Mvh
Jed
Skriver lite kortfattat. Vi har ev en köpare på vårt hus. Det är två utlänningar som jobbar som läkare. Kan detta vara något problem juridiskt?
Läget är som följande: De vill snarast köpa huset, men de hus vi har tänkt köpa kommer först ut via mäklare om ett par veckor. Går det att skriva något "förköpsavtal"? Vi vill ju inte hamna i den situationen att vi blir utan hus men å andra sidan vill man ju sälja huset när man har en köpare. Tar gärna emot förslag på hur man kan lösa detta.
Mvh
Jed
Köpekontrakt är en sak, tillträdesdagen, som är en annan sak, regleras i avtalet men kan sättas till år framåt. De betalar handpenning vid köpekontraktsskrivning. Resten justeras på tillträdesdagen.
Tror inte det är några problem att de är utländska. Kolla med er bank, om det är de som hjälper er med avtal o flytt av pengar.
Tror inte det är några problem att de är utländska. Kolla med er bank, om det är de som hjälper er med avtal o flytt av pengar.
Men det är klart att det är något av ett problem om de vill ha tillträde om två veckor och ni inte är redo att flytta förrens om ett halvår. Då får ni hyra nått kanske, om ni anser priset värt det? Eller så får ni säga att ni inte kan ha tillträdesdagen förrens om en x mån. Har man väl satt ett datum bör det följas, om man inte kommer överens om annat. De bör ju också kunna planera.
Jag antar att ni inte vet vilket datum det hus ni tänkt köpa kan tänkas vara tillträdesklart? Förresten, hur vet du att ni kommer köpa det, kan ni inte bli utbudade? Försök lägg ett bud på det huset i förväg också?
Jag antar att ni inte vet vilket datum det hus ni tänkt köpa kan tänkas vara tillträdesklart? Förresten, hur vet du att ni kommer köpa det, kan ni inte bli utbudade? Försök lägg ett bud på det huset i förväg också?
Redigerat:
Tack för era svar. Självklart kan vi ju hamna i den sitsen att vi blir utan hus och det är ju inte så roligt. De hus vi ska köpa måste gå via mäklare och en överförmyndare pga att han som ska sälja är dement. Vi vill ha huset och priset det ska sättas ut för är ok, men sedan vet man ju aldrig var priset slutar på. Det jag vill komma åt är ju att kunna "säkra" de som är intresserade av vårt nuvarande hus kommer att köpa huset men vänta med kontraktsskrivningen tills vi vet mera om vad vi kan köpa vårt nya hus.
Det går förvisso att skriva klausul om nytt boende för er precis som att vissa köpare kräver att deras ska bli sålt inom en viss tid.
Däremot är det föga sannolikt att köparna vill skriva på ett avtal som förpliktigar dem till att köpa utan förpliktelse från er sida att sälja.
Är det dessutom ett köp via överförmyndare är man alltid utsatt för risken med en lång process pga ev överklaganden etc
Däremot är det föga sannolikt att köparna vill skriva på ett avtal som förpliktigar dem till att köpa utan förpliktelse från er sida att sälja.
Är det dessutom ett köp via överförmyndare är man alltid utsatt för risken med en lång process pga ev överklaganden etc
Någon garanti att intressenterna av ert hus vill/kommer acceptera väntan på ert köp kommer ni ju inte kunna få. Jag skulle överväga att ni kollar upp hyresmarknaden i så fall.....om ni nu verkligen vill sälja till läkarparet. Är ert hus svårsålt? Eller har ni fått mycket bra bud? Ja, i så fall kanske det kan va värt att magasinera saker o hitta temporärt boende ett tag...
Tack för svaren.
Lolle: Vilka har rätt att överklaga? Är det bara barnen eller kan vem som helst överklaga?
Gällande vårt hus är det svårt att svara på om vårt hus är svårsålt. Vi har bara annonserat privat och fick napp på en vecka. Om det bara var tur eller ej kan jag inte svara på men det är ju en snabb och smidig process.
Lolle: Vilka har rätt att överklaga? Är det bara barnen eller kan vem som helst överklaga?
Gällande vårt hus är det svårt att svara på om vårt hus är svårsålt. Vi har bara annonserat privat och fick napp på en vecka. Om det bara var tur eller ej kan jag inte svara på men det är ju en snabb och smidig process.
Klicka här för att svara