2 016 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Sälja huset privat med ej klart datum
Hej
Skriver lite kortfattat. Vi har ev en köpare på vårt hus. Det är två utlänningar som jobbar som läkare. Kan detta vara något problem juridiskt?
Läget är som följande: De vill snarast köpa huset, men de hus vi har tänkt köpa kommer först ut via mäklare om ett par veckor. Går det att skriva något "förköpsavtal"? Vi vill ju inte hamna i den situationen att vi blir utan hus men å andra sidan vill man ju sälja huset när man har en köpare. Tar gärna emot förslag på hur man kan lösa detta.
Mvh
Jed
Skriver lite kortfattat. Vi har ev en köpare på vårt hus. Det är två utlänningar som jobbar som läkare. Kan detta vara något problem juridiskt?
Läget är som följande: De vill snarast köpa huset, men de hus vi har tänkt köpa kommer först ut via mäklare om ett par veckor. Går det att skriva något "förköpsavtal"? Vi vill ju inte hamna i den situationen att vi blir utan hus men å andra sidan vill man ju sälja huset när man har en köpare. Tar gärna emot förslag på hur man kan lösa detta.
Mvh
Jed
Köpekontrakt är en sak, tillträdesdagen, som är en annan sak, regleras i avtalet men kan sättas till år framåt. De betalar handpenning vid köpekontraktsskrivning. Resten justeras på tillträdesdagen.
Tror inte det är några problem att de är utländska. Kolla med er bank, om det är de som hjälper er med avtal o flytt av pengar.
Tror inte det är några problem att de är utländska. Kolla med er bank, om det är de som hjälper er med avtal o flytt av pengar.
Men det är klart att det är något av ett problem om de vill ha tillträde om två veckor och ni inte är redo att flytta förrens om ett halvår. Då får ni hyra nått kanske, om ni anser priset värt det? Eller så får ni säga att ni inte kan ha tillträdesdagen förrens om en x mån. Har man väl satt ett datum bör det följas, om man inte kommer överens om annat. De bör ju också kunna planera.