D09
Hej

Kollade i en av alla pärmar med kvitton på material till huset

Noterade att många kvitton var riktigt bleka, en del nästan helt vita...

Hur hanterar ni era kvitton?

Vad gäller kring kvittons livslängd?

Jag har sparat alla kvitton i datumordning och sedan räknat ner alla summor
i ett Excelblad som finns tillsammans med alla kvitton. Både som utskrift
och en sparad fil i mitt filarkiv (med backup!!) Skulle något kvitto
blekna (vilket händer) så finns i alla fall summan kvar. Skulle skattegubbarna
motsätta sig just detta kvitto så få de ta pappret och försöka framkalla texten
igen. Jag har gjort allt jag kan.

• Gilla
D09
  • Laddar…
Scanna in dem?

• Gilla
D09
  • Laddar…
Är man mobilvan kan jag rekommendera Google drive som app.
Finns en funktion, scanna.
Den spar sedan kvittot som en pdf och gör den sökbar på text som står på kvittot

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
D09
Funderar på om man ska skriva totalsumman etc längs ner på pappret och bara fota av dom. Ett jäkla jobb men om några år till så kan jag nog använda kvittona till att tända brasan med :/

Är det inte krav på att kvitton ska hålla i 10 år?

Nej, det finns inget krav på hållbara kvitton. I så fall hade vi inte haft problem med att texten försvinner relativt snabbt på kvittona.

• Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Skumt att det inte är det med tanke på att huskvitton ska sparas i 10 år, eller är det tills man säljer?

D09 skrev:
Funderar på om man ska skriva totalsumman etc längs ner på pappret och bara fota av dom. Ett jäkla jobb men om några år till så kan jag nog använda kvittona till att tända brasan med :/

Är det inte krav på att kvitton ska hålla i 10 år?
Nej, det finns inga krav på att ett kvitto ska hålla i 10 år, däremot finns det tex krav på att bokföring i ett företag ska sparas i 10 år och tro inte att skattmasen godtar förklaringen att kvittot bleknat, det blir ditt problem!
Kör kvittor i kopiatorn och häfta fast det på kopian, fotostatkopior håller längre än 10 år.

• Gilla
b_hasse och 2 till
  • Laddar…
Om kvittona förvaras mörkt bleks de väl inte?
Så ner med dem i lådor och in med dem i mappar som är ljustäta.

• Gilla
D09
  • Laddar…
pegee skrev:
Jag har sparat alla kvitton i datumordning och sedan räknat ner alla summor
i ett Excelblad som finns tillsammans med alla kvitton. Både som utskrift
och en sparad fil i mitt filarkiv (med backup!!) Skulle något kvitto
blekna (vilket händer) så finns i alla fall summan kvar. Skulle skattegubbarna
motsätta sig just detta kvitto så få de ta pappret och försöka framkalla texten
igen. Jag har gjort allt jag kan.
Mycket, mycket imponerande! Jag skulle aldrig kunna ha den disciplinen på mig själv, maken skall vi inte tala om. Jag är nöjd med att vi lyckats stoppa 90% av alla lösa husbyggeskvitton i en låda. (Och så att ingen blir orolig så kan jag nämna att de riktigt stora grejjerna har man ju faktura på)

När vi sålde det förra huset så hade vi fullt läsbara kvitton som var fem år eller mer, men tror inte de klarar tio år.

• Gilla
D09
  • Laddar…
Jag har också valt digital lösning med kopior i evernote. Där har jag kunnat kategorisera efter vad det är för kvitton (byggmaterial, färg&tapet, verktyg etc). Plus att det finns en datummärkning så man kan söka efter förmodade datum.

Sen har jag skrivit in ett unikt återsökningsnummer som är sökbart digitalt och skriver detta på kvittot som därefter arkiveras i pärmar med plastfickor i återsökningsnumerisk ordning. Dessa pärmar ligger i hyllor i ett uppvärmt rum i ett av våra uthus.

På detta sättet kan jag visa upp originalkvitto plus en kopplad digital kopia vid behov.

På detta sätt kategoriserar vi alla kvitton utom ren förbrukning.

Sen kör jag en enklare excelfil där saker bara kategoriseras i några delar och kvittosummor läggs till i sina kategorier för att kunna jämföra med årsbudget och även kunna se hur mkt vi spenderar på olika saker

• Gilla
D09
  • Laddar…
Jag har alltid varit slarvig med kvitton, Men med köksrenoveringen gjorde jag som ngn ovan. Kopierade kvittot o häftade fast originalet på kopian.
Bara tragiskt att spara kvitton, då ser man ju svart på vitt hur mkt pengar det har gått åt:)

• Gilla
D09
  • Laddar…
Att sitta o deppa med xl-ark nu är ju som MagnusSt skriver synnerligen deprimerande och se hur alla pengar flyger iväg.:(
MEN
Jag spar det arbetet tills den dag man ska deklarera reavinsten, då är det ju plötsligt rena pengar man sitter och räknar med och då blir iaf jag gladare:)

• Gilla
D09
  • Laddar…
Nimajneb skrev:
MEN
Jag spar det arbetet tills den dag man ska deklarera reavinsten, då är det ju
plötsligt rena pengar man sitter och räknar med och då blir iaf jag gladare:)
Det är ju detta som är poängen. Det är (mycket) pengar i handen den dag man säljer. Så det finns
starka skäl att lägga ner lite jobb på detta.

• Gilla
D09
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.