Tänkte bryta ut diskussionen kring ARN och Proffsmagasinet som avhandlas i
https://www.byggahus.se/forum/threa...l-bra-pris-den-nya-traden.285770/post-5951854
Jag har ett ärende hos ARN gällande ett sådant köp och tänkte dela med mig av progressen i ärendet samt mina egna reflektioner. Fyll gärna på med era egna reflektioner då jag tolkar det som att det är många av er som försökt köpa sågen samt att det finns flera ARN-anmälningar "från detta forum"
Mitt krav:
Då Proffsmagasinet Svenska AB och jag har ett bindande avtal om köp av produkten
"Bosch GCM 12 GDL Kap- och gersåg" i och med den orderbekräftelse som
jag erhållit 2024-10-01, samt att det inte finns någon del i Proffsmagasinets
köpvilkor för konsument som tydligör att denna orderbekräftelse inte kan anses
som en accept, kräver jag:
I första hand: Skadestånd enligt 6:e kapitlet, 4:e
paragrafen konsumentköplagen, där det gängse priset på varan skall anses vara
8744 kronor, vilket motsvarar proffsmagasinets annonserade ordinarepris vid
beställningstidpunkten. Ersättning för avgiften till ARN.
I andra hand: Leverans
av produkten till det överenskomna priset. Ersättning för avgiften till ARN.
Det offererade/erbjudna priset för produkten i fråga kan inte anses var ett
förklaringsmisstag enligt 32 paragrafen 1 stycket avtalslagen då Proffsmagasinet
2024-10-01 exempelvis rabatterar produkter ur Bosch blå sortiment i samma
priskategori med 28%, samt annonserar "Garage och verkstad" upp till 40% rabatt,
se bifogade bilder från 2024-10-07 med inklippt SVD bild till vänster. 40% rabatt på
det annonserade ordinariepriset 8744 kronor motsvarar orderbekräftelsens 5246
kronor.
https://www.byggahus.se/forum/threa...l-bra-pris-den-nya-traden.285770/post-5951854
Jag har ett ärende hos ARN gällande ett sådant köp och tänkte dela med mig av progressen i ärendet samt mina egna reflektioner. Fyll gärna på med era egna reflektioner då jag tolkar det som att det är många av er som försökt köpa sågen samt att det finns flera ARN-anmälningar "från detta forum"
Mitt krav:
Då Proffsmagasinet Svenska AB och jag har ett bindande avtal om köp av produkten
"Bosch GCM 12 GDL Kap- och gersåg" i och med den orderbekräftelse som
jag erhållit 2024-10-01, samt att det inte finns någon del i Proffsmagasinets
köpvilkor för konsument som tydligör att denna orderbekräftelse inte kan anses
som en accept, kräver jag:
I första hand: Skadestånd enligt 6:e kapitlet, 4:e
paragrafen konsumentköplagen, där det gängse priset på varan skall anses vara
8744 kronor, vilket motsvarar proffsmagasinets annonserade ordinarepris vid
beställningstidpunkten. Ersättning för avgiften till ARN.
I andra hand: Leverans
av produkten till det överenskomna priset. Ersättning för avgiften till ARN.
Det offererade/erbjudna priset för produkten i fråga kan inte anses var ett
förklaringsmisstag enligt 32 paragrafen 1 stycket avtalslagen då Proffsmagasinet
2024-10-01 exempelvis rabatterar produkter ur Bosch blå sortiment i samma
priskategori med 28%, samt annonserar "Garage och verkstad" upp till 40% rabatt,
se bifogade bilder från 2024-10-07 med inklippt SVD bild till vänster. 40% rabatt på
det annonserade ordinariepriset 8744 kronor motsvarar orderbekräftelsens 5246
kronor.
Proffsmagasinets respons så långt:
Reflektioner:
Den som svarar på proffsmagasinet har inte bemödat sig att lösa vad jag kräver i första hand, dvs täckningsköp / skadestånd enligt 6:e kapitlet, 4:e paragrafen konsumentköplagen och svarar således inte på det.
Den som svarar saknar uppenbarligen juridisk kompetens vilket jag kan tycka är märkligt.
Detta bygger jag på att svaret svävar ut i att "kunderna kan bli upprörda" och man därför har erbjudit en rabattkod istället samt att man uttrycker "förstått eller anat att priset var väldigt generöst".
Reflektioner:
Den som svarar på proffsmagasinet har inte bemödat sig att lösa vad jag kräver i första hand, dvs täckningsköp / skadestånd enligt 6:e kapitlet, 4:e paragrafen konsumentköplagen och svarar således inte på det.
Den som svarar saknar uppenbarligen juridisk kompetens vilket jag kan tycka är märkligt.
Detta bygger jag på att svaret svävar ut i att "kunderna kan bli upprörda" och man därför har erbjudit en rabattkod istället samt att man uttrycker "förstått eller anat att priset var väldigt generöst".
Jag är i slutet på min process i samma ärende och idag gjorde ju PM ett riktigt stolpskott. I mitt fall handlar det huvudsakligen om priset är uppenbart fel eller inte.
1. Idag har man upp till 50% rea.
2. Man har upp till 45% på just bosch
3 man har 30% på just denna såg.
4. Man anger lägsta pris senaste 30 dagarna till 11150kr, vilket beror på att man höjde priset för just 30 dagar sedan med drygt 3000kr.
5. Om man jämför blackweek reapriset med det RIKTIGA normalpriset man hade innan sin vilseledande höjning så är inte rabatten 30% utan endast dryga 5%.
Man fortsätter således att agera bedräglig och det är tydligt att 40% rabatt inte är något märkvärdigt.
1. Idag har man upp till 50% rea.
2. Man har upp till 45% på just bosch
3 man har 30% på just denna såg.
4. Man anger lägsta pris senaste 30 dagarna till 11150kr, vilket beror på att man höjde priset för just 30 dagar sedan med drygt 3000kr.
5. Om man jämför blackweek reapriset med det RIKTIGA normalpriset man hade innan sin vilseledande höjning så är inte rabatten 30% utan endast dryga 5%.
Man fortsätter således att agera bedräglig och det är tydligt att 40% rabatt inte är något märkvärdigt.
Intressant blandning av mänskligt och tekniskt fel i inlagan från dem.E eftertänksam skrev:Proffsmagasinets respons så långt:
Reflektioner:
En liten uppdatering från processen mot Proffsmagasinet.
Mitt genmäle på
https://www.byggahus.se/forum/attachments/proffsmagasinet_svarar_arn_0-pdf.841467/
Proffsmagasinet har under de senaste 24 dagarna, från 2024-10-01 tom 2024-10-24 marknadsfört den aktuella sågen till åtminstone 3 olika priser:
5246 kronor enligt den av mig erhållna orderbekräftelsen 2024-10-01.
8307 kronor enligt bifogad skärmdump från 2024-10-04
11150 kronor enligt bifigad skärmdump från 2024-10-24
Således är det en icke-trivial uppgift att försöka förstå Proffsmagasinets prisstrategi och därmed ha en uppfattning om vad som eventuellt skulle vara ett felaktigt marknadsfört pris.
Proffsmagasinet bidrar med genmäle enligt bifogad pdf.
https://www.byggahus.se/forum/attachments/proffsmagasinet_svarar_arn_1-pdf.852949/
Därefter anför jag följande:
Givet Proffsmagasinets senaste invändning daterad 2024-11-27:
"Anledningen till att priserna skiljer sig är för att vi haft olika
inköpspriser att förhålla oss till. Jag förstår att det inte ser så
snyggt ut i det här fallet när höjningen blir så stor men det är så
det är ibland."
Blir det ju minst sagt löjeväckande att man marknadsför den aktuella sågen under "black week" / 2024-11-22 - 2024-12-02 till priset 7805 kronor.
Notera att priset 11150 kronor har gällt i 30 dagar innan det nya priset 7805 kronor träder i kraft 2024-11-22.
Detta uppenbarligen för att inte överträda paragraf 7a, prisinformationslagen.
Således är det en icke-trivial uppgift att försöka förstå Proffsmagasinets prisstrategi och därmed ha en uppfattning om vad som eventuellt skulle vara ett felaktigt marknadsfört pris.
Mitt genmäle på
https://www.byggahus.se/forum/attachments/proffsmagasinet_svarar_arn_0-pdf.841467/
Proffsmagasinet har under de senaste 24 dagarna, från 2024-10-01 tom 2024-10-24 marknadsfört den aktuella sågen till åtminstone 3 olika priser:
5246 kronor enligt den av mig erhållna orderbekräftelsen 2024-10-01.
8307 kronor enligt bifogad skärmdump från 2024-10-04
11150 kronor enligt bifigad skärmdump från 2024-10-24
Proffsmagasinet bidrar med genmäle enligt bifogad pdf.
https://www.byggahus.se/forum/attachments/proffsmagasinet_svarar_arn_1-pdf.852949/
Därefter anför jag följande:
Givet Proffsmagasinets senaste invändning daterad 2024-11-27:
"Anledningen till att priserna skiljer sig är för att vi haft olika
inköpspriser att förhålla oss till. Jag förstår att det inte ser så
snyggt ut i det här fallet när höjningen blir så stor men det är så
det är ibland."
Blir det ju minst sagt löjeväckande att man marknadsför den aktuella sågen under "black week" / 2024-11-22 - 2024-12-02 till priset 7805 kronor.
Notera att priset 11150 kronor har gällt i 30 dagar innan det nya priset 7805 kronor träder i kraft 2024-11-22.
Detta uppenbarligen för att inte överträda paragraf 7a, prisinformationslagen.
Intressant. Inte heller verkar man vara särskilt bevandrad i ekonomiska begrepp;E eftertänksam skrev:
"Enligt vår mening borde kund förstått eller anat att priset var väldigt generöst, då marknadspriset på denna produkt låg långt under det normala."
Huh? 😆
Skall bli spännande att se utfallet!
Jag skickade länken till tråden till Proffsmagasinets VD, Mikko Ollinen.
Skulle vara intressant med en kommentar från bolagets VD...
Skulle vara intressant med en kommentar från bolagets VD...
Konsumentvägledaren man pratat med i SVT's inslag tycker inte alls att det är självklart att priset här är "uppenbarligen felaktigt" pga att det är en pågående kampanj (blackfriday) när normala spelregler sätts ur spel. Det är rimligt att förvänta sig att det är billigt.
Här handlar det ju om ett pris som är extremt lågt, lägre pris för en hel säsong än vad en högsäsongsvecka kostar (under halva veckopriset?) och att konsumentvägledaren ändå inte tycker det är självklart fel är intressant ur detta såg-perspektiv med Proffsmagasinet. Här är det ju inte alls så extrema prisnivåer och inte alls så anmärkningsvärda rabatter, vilket jag också kunnat visa i mitt ärende.
Ska bli intressant att se vad ARN kommer fram till.
Här handlar det ju om ett pris som är extremt lågt, lägre pris för en hel säsong än vad en högsäsongsvecka kostar (under halva veckopriset?) och att konsumentvägledaren ändå inte tycker det är självklart fel är intressant ur detta såg-perspektiv med Proffsmagasinet. Här är det ju inte alls så extrema prisnivåer och inte alls så anmärkningsvärda rabatter, vilket jag också kunnat visa i mitt ärende.
Ska bli intressant att se vad ARN kommer fram till.