8 383 läst ·
48 svar
8k läst
48 svar
Äga tomt med syskon styckning
Sida 1 av 4
Min bror och jag har fått ärva en tomt tomten är på en samfällighet.
Tomten har ungefär i mitten en väg där resten av boende på samma gata behöver åka igenom för att komma till sina hus.
Därför finns det naturlig uppdelning av tomten men den är inte styckad enligt Lantmäteriet .
Ena sidan vägen har ett hus den andra sidan vägen är bara skogstomt. Vid styckning så behövs det då göras en ny detaljplan för en avstyckade skogsbiten.
Min bror är inte på tomten övertaget utan det jag och min familj som använder dess av huset endast sommartid för det är inte vinterbonat...
Vi betalar elen hela året på huset men vi delar på alla andra fasta kostnader.
Nu vill vi börja göra ordning lite på hussidan Vi behöver byta tak Vi vill riva ett rutt ett gammalt hus som håller på att förstöras ..
Och göra andra saker som att koppla i vintervatten och så vidare...
Detta kommer alltså höja värdet vid en styckning kommer ena sidan vara värd mycket mera än den andra...
Vi har skrivit ett avtal på att den dagen som stickningen sker kommer vi kompensera min bror för skillnaden mellan värdet men vi kommer även dra av det så vi har investerat...
Han verkar inte förstå avtalet han säger gör det vad ni vill Så ta vi det sen...
Han vill inte skriva på någonting och det känns som att det kommer bli trist senare för vi vill verkligen ha bygglov och kanske bygga ett stort hus med våra egna pengar..
?
Tomten har ungefär i mitten en väg där resten av boende på samma gata behöver åka igenom för att komma till sina hus.
Därför finns det naturlig uppdelning av tomten men den är inte styckad enligt Lantmäteriet .
Ena sidan vägen har ett hus den andra sidan vägen är bara skogstomt. Vid styckning så behövs det då göras en ny detaljplan för en avstyckade skogsbiten.
Min bror är inte på tomten övertaget utan det jag och min familj som använder dess av huset endast sommartid för det är inte vinterbonat...
Vi betalar elen hela året på huset men vi delar på alla andra fasta kostnader.
Nu vill vi börja göra ordning lite på hussidan Vi behöver byta tak Vi vill riva ett rutt ett gammalt hus som håller på att förstöras ..
Och göra andra saker som att koppla i vintervatten och så vidare...
Detta kommer alltså höja värdet vid en styckning kommer ena sidan vara värd mycket mera än den andra...
Vi har skrivit ett avtal på att den dagen som stickningen sker kommer vi kompensera min bror för skillnaden mellan värdet men vi kommer även dra av det så vi har investerat...
Han verkar inte förstå avtalet han säger gör det vad ni vill Så ta vi det sen...
Han vill inte skriva på någonting och det känns som att det kommer bli trist senare för vi vill verkligen ha bygglov och kanske bygga ett stort hus med våra egna pengar..
?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 334 inlägg
Jag tycker också att det rimliga är att göra något nu. Antingen stycka tomten längs vägen om det är möjligt, eller att du köper ut din bror.
Att börja renovera eller bygga utan att veta hur ni ska dela på fastigheten i framtiden låter som en dålig idé.
Att börja renovera eller bygga utan att veta hur ni ska dela på fastigheten i framtiden låter som en dålig idé.
Problemet lär bli väldigt akut om ni behöver ta lån med pant i fastigheten som säkerhet. För om din bror är delägare lär långivaren vilja ha godkännande av honom oxo. Om ni skulle behöva låna föreslår jag ett samtal med er bank och hör vad de säger. Det kan nog få brodern (och dig) att förstå saken lite bättre.O ohadsan skrev:
Så länge brodern äger en del av fastigheten är era ekonomier sammankopplade. Risken kanske inte är stor, men om en av er kommer på obestånd kan fastigheten tvångssäljas utan att ni kan hindra det för att täcka den ene broderns skulder.
Som jag ser det har ni 3 huvudalternativ som förhindrar att ni blir ovänner om detta i framtiden.
- en av er löser ut den andre
- ni delar/styckar av så ni inte äger en del var
- ni säljer och delar på pengarna
Kan bara instämma i tidigare inlägg, hantera fastighetsägande först och sedan går ni vidare med er byggnation.
Finns många trådar i forumet gällande gemensamt ägande som beskriver olika problem som har uppstått.
Finns många trådar i forumet gällande gemensamt ägande som beskriver olika problem som har uppstått.
Vi kommer inte ta lån . Alla pengar är privata pengar som vi har ...vet inte om det är bättre tyvärr. Men inga lån på tomten ...O skrev:
Problemet lär bli väldigt akut om ni behöver ta lån med pant i fastigheten som säkerhet. För om din bror är delägare lär långivaren vilja ha godkännande av honom oxo. Om ni skulle behöva låna föreslår jag ett samtal med er bank och hör vad de säger. Det kan nog få brodern (och dig) att förstå saken lite bättre.
Så länge brodern äger en del av fastigheten är era ekonomier sammankopplade. Risken kanske inte är stor, men om en av er kommer på obestånd kan fastigheten tvångssäljas utan att ni kan hindra det för att täcka den ene broderns skulder.
Som jag ser det har ni 3 huvudalternativ som förhindrar att ni blir ovänner om detta i framtiden.
Om ni tycker det är viktigt att vara goda vänner är det klokt att genomföra detta snarast. Det är inte helt ovanligt att bästa lösningen för att undvika framtida tråkigheter är att ni säljer och delar på pengarna. Att båda förlorar fastigheten kan vara bättre långsiktigt än att den ene vinner den och den andre förlorar den. Jag rekommenderar att ni pratar igenom detta direkt och ser till att bli överens.
- en av er löser ut den andre
- ni delar/styckar av så ni inte äger en del var
- ni säljer och delar på pengarna
Moderator
· Stockholm
· 57 885 inlägg
Som jag tolkar första inlägget, så är brodern inte intresserad av tomten, iallafall inte i nuläget. Då skulle jag rekommendera att du löser ut brodern. NU innan du gör några större investeringar.
Jag blir lite tveksam över det avtal du beskriver, är det alltså ett avtal som finns nu? Det låter som väldigt tvivelaktigt rent formellt, utan får nog ses som en avsiktsförklaring. Troligen håller det inte om ni inte är överens den dag en styckning sker. Det är dessutom (om det är giltigt) riskabelt för din bror.
Avtalet säger som jag tolkar det att du ensam bestämmer vilka investeringar du skall göra, och att bodern, utan möjlighet att bestämma, skall betala hälften av dessa investeringar den dag ni ändrar ägandet. Han skall visserligen kompenseras för den kostnaden av värdehöjningen på¨fastigheten. Men det finns inget klart samband mellan dina investeringar och värdeökning. Beroende på var fastigheten finns så kan du investera en miljon, och värdet går upp med 100 000.
Jag blir lite tveksam över det avtal du beskriver, är det alltså ett avtal som finns nu? Det låter som väldigt tvivelaktigt rent formellt, utan får nog ses som en avsiktsförklaring. Troligen håller det inte om ni inte är överens den dag en styckning sker. Det är dessutom (om det är giltigt) riskabelt för din bror.
Avtalet säger som jag tolkar det att du ensam bestämmer vilka investeringar du skall göra, och att bodern, utan möjlighet att bestämma, skall betala hälften av dessa investeringar den dag ni ändrar ägandet. Han skall visserligen kompenseras för den kostnaden av värdehöjningen på¨fastigheten. Men det finns inget klart samband mellan dina investeringar och värdeökning. Beroende på var fastigheten finns så kan du investera en miljon, och värdet går upp med 100 000.
Det ör 2 helt separata tomter. Skiljs åt av en väg . Avtalet ska säga att tomt A ( med hus ) går till syskon A och tomt B ( endast skog ) går till syskon B.H hempularen skrev:Som jag tolkar första inlägget, så är brodern inte intresserad av tomten, iallafall inte i nuläget. Då skulle jag rekommendera att du löser ut brodern. NU innan du gör några större investeringar.
Vid styckning av tomterna i 2 delar så tra syskonen var sin tomt .
Man gör värderingen nu av båda tomterna och när vi investerar pengar så går den endast till upprustning av hussidan. Skogssidan förblir orörd ( min brors )
Vid styckning så tar man orginal värdet och sen får den tomten som är lite större med detaljplan betala så det blir rättvist enligt orginal värderingen. ( Inte efter att vi dragit in vatten och byggt nya hus .) Han ska inte betala för våra renoveringen alltså
Moderator
· Stockholm
· 57 885 inlägg
Om man då ser till vad lagen säger, OM ni en dag skall dela på det här, så har brodern rätt till halva värdet av den totala fastigheten. Styckar ni av, så är ni initialt bådas delägare i de två fastigheterna. Det går inte att i förväg sätta upp några andra regler för hur en uppdelning skall se ut. Har du investerat en miljon, som faktiskt även ökar värdet med en miljon. Så kommer du att få betala ytterligaqre en halvmiljon till brodern, den dag ni löser ägandet. Oavsett vad ni har för avtal idag.
Men om du löser ut brodern nu, och så har ni ett lika informellt avtal som ger brodern "rätt" att köpa tillbaka den där halvan som ni ev. skulle stycka av, om han vill bygga i framtiden.
Ett sådant avtal blir visserligen inte giltigt, men det är troligen inte nuvarande avtal heller.
Men om du löser ut brodern nu, och så har ni ett lika informellt avtal som ger brodern "rätt" att köpa tillbaka den där halvan som ni ev. skulle stycka av, om han vill bygga i framtiden.
Ett sådant avtal blir visserligen inte giltigt, men det är troligen inte nuvarande avtal heller.
När styckning sker kommer vattnet inte vara draget till brors tomt och inte ett enda hus vara på den sidan. Den sidan är endast tom med skogH hempularen skrev:Om man då ser till vad lagen säger, OM ni en dag skall dela på det här, så har brodern rätt till halva värdet av den totala fastigheten. Styckar ni av, så är ni initialt bådas delägare i de två fastigheterna. Det går inte att i förväg sätta upp några andra regler för hur en uppdelning skall se ut. Har du investerat en miljon, som faktiskt även ökar värdet med en miljon. Så kommer du att få betala ytterligaqre en halvmiljon till brodern, den dag ni löser ägandet. Oavsett vad ni har för avtal idag.
Jag ser det som inte särskilt födelaktigt för din bror, dina planer du har. Du har tagit huset för dig själv som han har rätt till hälften av. Nu vill du investera i upprustning av hans egendom. Jag skulle i hans läge inte heller skriva på någonting. Går det åt fanders och ni blir betalningsansvariga eller allt går sönder och blir obrukbart har han "gett godkännande" för dina planer och står då som betalningsansvarig eller står med förlusten som du har orsakat.
Jag håller med tidigare svar. Lös ägarfördelningen formellt först, innan några projekt startas.
Jag håller med tidigare svar. Lös ägarfördelningen formellt först, innan några projekt startas.
Men han vill ju inte stycka hahha. Det ör ju han som inte tycker det behövs . Husen är rivningsprojekt. Vi måste bygga helt nya. Den är fuktskadade och mögliga . Min farfar byggde husen för hand och ingen har tagit hand om dem senaste 20 åren .A Amsepamse skrev:Jag ser det som inte särskilt födelaktigt för din bror, dina planer du har. Du har tagit huset för dig själv som han har rätt till hälften av. Nu vill du investera i upprustning av hans egendom. Jag skulle i hans läge inte heller skriva på någonting. Går det åt fanders och ni blir betalningsansvariga eller allt går sönder och blir obrukbart har han "gett godkännande" för dina planer och står då som betalningsansvarig eller står med förlusten som du har orsakat.