Skänk pengar till barnet och låt barnet köpa själv.

A
B BrokenArrow skrev:
Skänk pengar till barnet och låt barnet köpa själv.
Det går tyvärr inte. En av anledningarna är att jag måste villkora gåvan med överlåtelseförbud. Så det enda jag kan göra eftersom marknadsvärde är så oklart är att skriva in att andra bröstarvingen får samäga med 25 % motsvarande sin laglott dvs. kan inte kräva nått.

Ekonomista skrev:
jag måste villkora gåvan med överlåtelseförbud
Varför?
Ekonomista skrev:
det enda jag kan göra eftersom marknadsvärde är så oklart är att skriva in att andra bröstarvingen får samäga med 25 % motsvarande sin laglott dvs. kan inte kräva nått.
Så du ska tvinga på ett barn ett ägande med bara förpliktelser och ens utan möjlighet att göra sig av med ägandet?

Jag fattar förvisso inte dina motiv, men det låter som en i grunden djupt egoistisk inställning till hur världen utan dig ska vara.

• Gilla
Haksav
  • Laddar…
Låter ju mer och mer underligt. Om du lägger in villkor som överlåtelseförbud i gåvan, så tänk noga på konsekvenserna i alla möjliga situationer. Vad händer om någon avlider, blir svårt sjukom någon MÅSTE sälja. Exempelvis riskerar du att bli fullt ut beskattad i Sverige även om du "utvandrar" om du äger en fastighet i Sverige. Ägandet blockerar möjlighet till samhälls stöd, ex. socialbidrag, kan få betala max taxa på äldreboende senare i livet, om du äger en fastighet osv.

Här var för några år sedan en tråd om någon som skänkte fritidshuset till en syskonskara, men klausul om att en andel bara får säljas till en av övriga delägarna. Med resultatet att ett av syskonen genom åren kunde köpa upp övrigas andelar för mindre än 10% av marknadsvärdet. har för mig att där var disklussioner om överlåtelseförbudet gällde även framtida arvingar. Tror att det var skrivet så att det skulle gälla även framtida generationer, men med tveksam giltighet.

Tror att det troligen kan gå att skriva ihop något som inte ger oönskade effekter i någon situation, men då får du anlita en advokat för att få ihop det komplicerade dokumentet för ett arvode i klass med fastighetens värde.

Och jag förutsätter att du skriver in förbehåll om att gåvan skall vara enskild egendom.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
A
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Så du ska tvinga på ett barn ett ägande med bara förpliktelser och ens utan möjlighet att göra sig av med ägandet?
Tvinga? Det är frivilligt att ärva.

H hempularen skrev:
Ägandet blockerar möjlighet till samhälls stöd, ex. socialbidrag
Varför skulle det göra det? Källa på det? Socialtjänsten kräver att man utnyttjar de ekonomiska tillgångar man har men en fastighet med överlåtelseförbud är inte en ekonomisk tillgång.

Citat från Lawline:
Skulle ni ärva fastigheten med ett tydligt överlåtelseförbud kan socialtjänsten inte kräva att fastigheten säljs eftersom det inte är en del av processen hos socialtjänsten. De gör endast bedömningen om förutsättningarna för försörjningsstöd är uppfyllda eller inte. Skulle din släkting ha andra borgenärer kan dessa inte heller begära att din släktings del av fastigheten säljs exekutivt, se 5 kap. 5 § utsökningsbalken. Detta gäller såväl vid förvärv genom testamente som vid gåva, men inte vid köp.

Om kommunen ej kan det, kan kommunen neka att betala ut försörjningsstöd till min släkting, tills fastigheten är såld och på så sätt tvinga fram en försäljning?

Utan att veta hur det eventuella överlåtelseförbudet kommer att utformas blir det svårt att säga när det slutar gälla, men om man utgår från att det fortfarande gäller är min bedömning att man inte kan vägra att betala ut försörjningsstöd med motiveringen att personen har egendom den kan sälja, om det är så att personen äger egendom som är behäftat med ett överlåtelseförbud. Personen saknar då möjlighet att sälja egendomen även om den vill, och kan alltså inte trygga någon inkomst från försäljning av egendomen. Detta gör att man inte kan säga att personen kan trygga sin inkomst genom försäljning av egendom och att det därför föreligger hinder mot att betala ut försörjningsstöd. Detta gäller såväl vid förvärv genom testamente som vid gåva.
Socialtjänsten kan alltså inte neka försörjningsstöd med motiveringen att en person har fast egendom om den är befäst med överlåtelseförbud. På samma sätt som borgenärer inte kan begära att egendomen säljs.

Troligen stämmer lawlines skrivning, i princip (lawline bör man dock ta med en nypa salt, eller ta in fler utlåtanden, om det är viktigt). Men det finns historier i pressen om folk som nekats stöd i likartade situationer.Och regelverket är inte solklart. Olika kommuner tolkar regler olika, rätt eller fel.

Googlar man på det, så ser det ut att finnas lite olika tolkningar inom rättsväsendet också när det gäller om en sådan fastighet kan utmätas. Troligen beroende på lite olika förutsättningar i de olika fallen.

Jag ville bara visa på att det finns väldigt många aspekter att ha koll på om man vill ge någon en fastighet med inskränkningar i ägandet, som överlåtelseförbud. Det kan bli väldigt fel.

• Gilla
Urban R och 1 till
  • Laddar…
Ekonomista skrev:
Det är frivilligt att ärva.
Ja, men man kan inte fritt fördela sin kvarlåtenskap efter sin död om man har barn. Så nog kan man se det som att du försöker tvinga på restriktioner för ett arv som ditt barn har rätt till.

Rimligen skulle det inte hålla i domstol.

A
Ja, men man kan inte fritt fördela sin kvarlåtenskap efter sin död om man har barn. Så nog kan man se det som att du försöker tvinga på restriktioner för ett arv som ditt barn har rätt till.

Rimligen skulle det inte hålla i domstol.
Vadå inte fritt fördela? Aldrig hört talas om syskon som ärver en fastighet med överlåtelseförbud? Det är fullt lagligt. Det håller i domstol. Nej, jag får inte ge bort deras laglotter såvida jag inte bränner upp de själv såklart.

Laglotten är för övrigt förlegad och borde avskaffas men nu är det var det är. Vi har ett välfärdssystem så laglotten har spelat ut sin roll. Låt folk själva bestämma över sina pengar. De som orkar kan lämna landet för ett land som ger en större bestämmanderätt. Finns fler sätt att undkomma laglotten på men det är inget jag ens vill eller avser att göra.

Ekonomista skrev:
Aldrig hört talas om syskon som ärver en fastighet med överlåtelseförbud? Det är fullt lagligt. Det håller i domstol.
Hört talas om, ja. Håller i domstol, nej. Inte om det gäller laglotten. Enligt 7 kap. 5 § ärvdabalken har man rätt till fri förfoganderätt över sin laglott.

• Gilla
Anonymiserad 703452
  • Laddar…
A
Hört talas om, ja. Håller i domstol, nej. Inte om det gäller laglotten. Enligt 7 kap. 5 § ärvdabalken har man rätt till fri förfoganderätt över sin laglott.
Ska läsa mer noggrant. Hur kommer det sig att syskon bråkar om samägda fastigheter med överlåtelseförbud om de nu kunde få det upphävt?

Det beror väl på hur de fått fastigheten och om de i tid bestridit villkoren. Skyddet för förfoganderätt gäller bara laglotten och man måste därtill klaga inom ett halvår för att jämka testamentet.

Så det finns nog många fall som dels inte omfattas för att det inte gäller laglotten, dels blir bindande för mottagaren för att denne passivt väntar och därmed missar att värna sin rätt.

• Gilla
Anonymiserad 703452
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.