L Lilllen skrev:
För allas välmående och hälsa, så tror jag sjönära promenadstråk är väldigt viktigt. När vi är ute och promenerar på andra ställen, som efter stigar i fin skog, så är det väldigt mycket mindre människor än på strandpromenader. Om man tar Djurgården som exempel. Utefter vattnet promenerar, joggar och till viss del även cyklar många människor, men genar man någonstans rätt över genom skog och över äng, finns inte många. Så, skulle inte de fina promenadvägarna längs vattendrag finnas, skulle nog väldigt mycket färre människor komma ut i naturen. Detta skulle förstås även påverka folkhälsan med högre kostnader för kommuner och landsting som följd.
Och så får man skilja på Stockholm t.ex. Djurgården och andra tätbefolkade områden t.ex. runt hela Mälarområdet och det som jag har som referens här på landsbygden som har helt andra förutsättningar. Här finns inga promenerande runt sjöarna än mindre med promenadstråk däremot möjligtvis lite knaggliga körvägar, kanske några bilar på grusvägen eller lite ungdjur/kor rymt från granne några kilometer bort, fästingarna räknar jag inte in som promenerande.😉
Så när vi diskuterar strandskydd och dess nytta eller problem så är förutsättningarna inte jämförbara utifrån vad man avser.
Tog de här två bilderna igår kväll däremot från soffan inomhus och på samma plats på en liten klippt stig inom strandnära. En trana promenerar på en klippt stig omgiven av gräs och träd på landsbygden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hare på stig i grönskande landskap nära trädstam.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 6 till
  • Laddar…
L Lilllen skrev:
skulle inte strandskyddet funnits så hade det inte funnits så mycket oexploaterad strand
Du har uppenbarligen ingen aning om hur mycket strand Sverige har eller hur glesbefolkat landet är.
L Lilllen skrev:
många skulle vilja bygga [där] först, särskillt i närheten av samhällen.
Var det så fram till 1975? Och gjorde det i så fall strand (inte all strand, men rimliga mängder) otillgänglig? Och om så är fallet, med vilken rätt stals rätten att exploatera sin mark från dem som ännu inte gjort det?
L Lilllen skrev:
Och utan allemansrätten så hade man inte fått vara på stranden som strandskyddet räddat.
Stulit är ordet du söker, inte räddat.
L Lilllen skrev:
Så, nog samspelar de med varandra på ett fint sätt 😉
Nej. Strandskyddet är en konfiskatorisk lagstiftning som utan ersättning godtyckligt tagit viktiga rättigheter från den som äger marken. Allemansrätten är ett beskedligt intrång som ger rättigheter att varsamt nyttja andras egendom utan att i nämnvärd grad störa ägaren.

Skillnaden är enorm.

Vill man ha ett selektivt strandskydd där vissa ströv- och naturområden skyddas av staten går det utmärkt utan den typen av extrem lagstiftning vi har. Då inrättar man nationalparker och naturreservat. Och äger inte stat eller kommun den mark de vill skydda så får de köpa den först.

Det är det civiliserade sättet att göra sånt här på.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 8 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
OT:
Nej
Bostadsrättsförening innebär ju inte att man äger sin bostad.
Lite grann iaf.

K karlmb skrev:
Lite grann iaf.
OT: Nä, rätten att bo i föreningen men inte själva lgh.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Tänkte att det var förväntat att vänsters väljare bor oftare i hyresrätt än villa/radhus och högerns väljare oftare i villa/radhus än i hyresrätt. Men den övergripande trenden är ju att du hittar folk med alla möjliga partisympatier i samtliga boendeformer.
Hur vet dom vad jag röstat på?
Går dom på valdistrikt och valresultatet så missar man ju alla som inte röstat...eller röstat blankt.

Redigerat:
F fribygg skrev:
OT: Nä, rätten att bo i föreningen men inte själva lgh.
Jag vet. Men man kan handla med den och därmed är det en ägodel.

Jag frågade länsstyrelsen vad som händer den 1.juli med dom befintliga strandskydden vid små sjöar/vattendrag, där det inte idag finns något förstärkt naturskydd, och fick detta svaret :

Vi har inte fått någon vägledning kring hur den nya lagstiftningen ska tillämpas ännu. Det är för tidigt i processen. Det innebär också att du inte kan anta att strandskyddet automatiskt tas bort den 1.juli 2025. Vi får helt enkelt invänta vägledning från högre instans samt en fastställd lagtext.

Man kan ju undra om dom högre instanserna hinner fastställa lagtexten innan 1.juli...

P peter_73 skrev:
Jag frågade länsstyrelsen vad som händer den 1.juli med dom befintliga strandskydden vid små sjöar/vattendrag, där det inte idag finns något förstärkt naturskydd, och fick detta svaret :

Vi har inte fått någon vägledning kring hur den nya lagstiftningen ska tillämpas ännu. Det är för tidigt i processen. Det innebär också att du inte kan anta att strandskyddet automatiskt tas bort den 1.juli 2025. Vi får helt enkelt invänta vägledning från högre instans samt en fastställd lagtext.

Man kan ju undra om dom högre instanserna hinner fastställa lagtexten innan 1.juli...
Är inte ovanligt, t.ex. återbruk textiler och finns det logistik för hantering.😉

P peter_73 skrev:

Vilka dumheter! Lagen är antagen och därmed finns en lagtext. Det de menar med vägledning från högre instans är prejudicerande domar, men sådana kan det ta år, eller rent av decennier innan det kommer.

Även om tolkningsutrymmet inte kommer vara fastställt från dag ett är inte direkt de kommande 7 kap. 13 a–13 c §§ miljöbalken svårlästa. Till och med på en länsstyrelse borde de klara det.

Edit: En snällare tolkning är att de ännu inte har någon intern vägledning på plats och att de med fastställd lagstiftning menar tryckt (nåja, den ges ut som pdf sen många år) SFS.

I så fall är det väl inte fel, men väl fantasilöst.

Redigerat:
  • Gilla
Supermyra och 1 till
  • Laddar…
S
Man sätter kaffet i vrångstrupen!
Bedrövligt att tjänstefolket på länsstyrelsen inte klarar av att läsa Svensk lagtext i miljöbalken.
Inte konstigt att besluten blir godtyckliga och ibland helt verklighetsfrånvända.
Se till att övertaliga anställda som inte kan läsa eller förstå entledigas!

• Gilla
1234bjorn och 1 till
  • Laddar…
S Supermyra skrev:
Man sätter kaffet i vrångstrupen!
Bedrövligt att tjänstefolket på länsstyrelsen inte klarar av att läsa Svensk lagtext i miljöbalken.
Inte konstigt att besluten blir godtyckliga och ibland helt verklighetsfrånvända.
Se till att övertaliga anställda som inte kan läsa eller förstå entledigas!
De gnuggar händerna nu när de ska få "forma" lagen som de tycker, med sina tolkningar. En rad överklaganden måste naturligtvis göras för minsta dike framöver.

• Gilla
  • Arg
1234bjorn och 1 till
  • Laddar…
S Supermyra skrev:
Skriker högst, bråkar mest och tycker sig vara mer än andra. Kräver att landsbygdens
innevånare avstår sina rättigheter och återställer landsbygden till förindustriell nivå och muséum, att fullt ut nyttjas utan ersättning för fritidsfolkets personliga särintressen
Samt vill jävlas med alla som behöver bilen för att komma in till stan.

K karlmb skrev:
En rad överklaganden måste naturligtvis göras för minsta dike framöver.
Eller så fortsätter man bygga sina hus och gräva sina diken i all tysthet även framöver?
De flesta byråkrater kommer nog aldrig utanför kontoret om de inte jobbar hemmifrån och det är nog för jobbigt att överklaga eller på annat sätt ifrågasätta om jag bygger båthus vid min 1,5m breda bäck.

F fribygg skrev:
Eller så fortsätter man bygga sina hus och gräva sina diken i all tysthet även framöver?
De flesta byråkrater kommer nog aldrig utanför kontoret om de inte jobbar hemmifrån och det är nog för jobbigt att överklaga eller på annat sätt ifrågasätta om jag bygger båthus vid min 1,5m breda bäck.
Det finns folk som anmäler.
Och sedan använder kommuner modern teknik numera som satellit mm

Claes Sörmland
K karlmb skrev:
Det finns folk som anmäler.
Och sedan använder kommuner modern teknik numera som satellit mm
Det är faktiskt en idé: Vi borde nog förbjuda andra myndigheter än polisen att använda sattelitfoto på enskildas hem i myndighetsutövningen. Av integritetsskäl. Finns ingen anledning av folk ska smygfota andras tomter från ovan.

• Gilla
  • Haha
  • Wow
Lilllen och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.