2 092 läst ·
26 svar
2k läst
26 svar
Hemnets hemsida: ang: privat eller företag som beställt annons??
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 968 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 968 inlägg
Standar är att mäklaren beställer annonsen på Hemnet om man vill ha en sådan annons, då privatpersoner inte kan annonsera där själva.
Standard är också att fakturan går till säljaren, inte till mäklaren. Enklast är nog att avstå Hemnet om man inte vill/kan betala fakturan.
Standard är också att fakturan går till säljaren, inte till mäklaren. Enklast är nog att avstå Hemnet om man inte vill/kan betala fakturan.
Åh tack, han nämnde inget om det första mötet alls, och vet ej om jag väljer honom,Fairlane skrev:
fick reda av er på sajten art det är ej standardkontrakt i uopdragsavtalet tatt tvingas godkänna mäklaren hämtar in el, VA fakturor trots att det är givet att renergideklaration görs av säljaren i uppdragsavtalet samtidigt.
Hade varit trevligare om han förklarat varför när han mailade avtalet några min efter mötet
Begärde 1 mån ensamrätt,
men han skrev in 3 mån.
Visste inte skadestånd tynger mig om jag säger upp innan 3 mån gått, så bra ta 1 mån i taget pga semester kommer snart och vi. ska matcha fram en kund, ingen Hemnet . Mäklare förlorar inget på 1 mån avtal åt gången löper, för säkerhets skull.
.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 968 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 968 inlägg
För att kunna göra en energideklaration behöver man hämta in de uppgifterna. Om du inte vill ha mäklarens hjälp med energideklarationen så behöver inte heller den rätten.Annn555 skrev:Åh tack, han nämnde inget om det första mötet alls, och vet ej om jag väljer honom,
fick reda av er på sajten art det är ej standardkontrakt i uopdragsavtalet tatt tvingas godkänna mäklaren hämtar in el, VA fakturor trots att det är givet att renergideklaration görs av säljaren i uppdragsavtalet samtidigt.
De mäklare jag har haft att göra med, vare sig jag sen anlitat dem eller inte, har gått igenom förutsättningarna med mig. Har jag inte förstått har jag frågat.Annn555 skrev:
Här verkar det vara en mäklare som kommunicerar dåligt tillsammans med en potentiell kund som inte vågar ställa frågor, ingen bra kombination. Byt mäklare
Det är märkligt om kontraktet säger något annat än det ni var överens om. Var ni överens, eller var det bara din begäran? Om ni var överens så är det bara att ringa och påpeka att det blivit fel, mäklaren har säkert tagit standardkontraktet. Mäklaren bör då rimligen skicka en uppdaterad version.Annn555 skrev:
Klart mäklaren är det som sämre med 1 månad än 3.Annn555 skrev:
Ni riskerar inget skadestånd, men säljer ni under tiden mäklaren har ensamrätt så kan denne begära ersättning. Hittar mäklaren en intressent så kan mäklaren få ersättning även om ni säljer efter att ni sagt upp avtalet med mäklaren.
Vet om jag hittar intressent att mäklare får ersättn, tanke e var skriva flera 1 mån kontrakt löpandeFairlane skrev:
För att kunna göra en energideklaration behöver man hämta in de uppgifterna. Om du inte vill ha mäklarens hjälp med energideklarationen så behöver inte heller den rätten.
De mäklare jag har haft att göra med, vare sig jag sen anlitat dem eller inte, har gått igenom förutsättningarna med mig. Har jag inte förstått har jag frågat.
Här verkar det vara en mäklare som kommunicerar dåligt tillsammans med en potentiell kund som inte vågar ställa frågor, ingen bra kombination. Byt mäklare
Det är märkligt om kontraktet säger något annat än det ni var överens om. Var ni överens, eller var det bara din begäran? Om ni var överens så är det bara att ringa och påpeka att det blivit fel, mäklaren har säkert tagit standardkontraktet. Mäklaren bör då rimligen skicka en uppdaterad version.
Klart mäklaren är det som sämre med 1 månad än 3.
Ni riskerar inget skadestånd, men säljer ni under tiden mäklaren har ensamrätt så kan denne begära ersättning. Hittar mäklaren en intressent så kan mäklaren få ersättning även om ni säljer efter att ni sagt upp avtalet med mäklaren.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 968 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 968 inlägg
Men varför ska du hoppa av då?
Du är beredd att förlänga varje månad. Enda anledningen är för att byta mäklare. En månad är rätt kort. Det ska förberedas, fotograferas och komma ut på marknaden. 3 månader är som sagt standard.
Sen är det väl rätt självklart att det är bättre för mäklaren med tre månader, jag förstår inte att du inte tycker att mäklaren förlorar något på ett kortare avtal. Med samma logik förlorar du inget på ett längre avtal.
Du är beredd att förlänga varje månad. Enda anledningen är för att byta mäklare. En månad är rätt kort. Det ska förberedas, fotograferas och komma ut på marknaden. 3 månader är som sagt standard.
Sen är det väl rätt självklart att det är bättre för mäklaren med tre månader, jag förstår inte att du inte tycker att mäklaren förlorar något på ett kortare avtal. Med samma logik förlorar du inget på ett längre avtal.
Foto sker direkt.Fairlane skrev:
Men varför ska du hoppa av då?
Huset matchas, ev annons hemnet sedan.
Kommer mäklaren ej lyssnar på mig när sa 1 mån i taget, han får ersättn oavsrtt om käpare hittas av annan mäklare...
Hsn har skrivit energideklaration behövs i uppdragsavtal så känns lite övergrepp typ,
att han ska håva in mina fakturor hos kommun och energibolag VA, el utan skäl .. orkar ej ringa honom.om.detta , känner ej han lyssnar på mig,.
Han skrev in 8 proc provision under raden om 1.5 proc , trots att jag flera gånger bad om 2 separata provisions avtal. Det finns inga krysslatlernativ ...så skriver jag på godkänner jag 8 proc. provision..
För de som råkat ut , i helt andra situationer än fastigheter, packet jurister, mäklare mfl så är
1 mån säkrare ..
Han har en kollega, franchisetagare på byrån, som är jämnbördiig i att sälja,.Annn555 skrev:Foto sker direkt.
Huset matchas, ev annons hemnet sedan.
Kommer mäklaren ej lyssnar på mig när sa 1 mån i taget, han får ersättn oavsrtt om käpare hittas av annan mäklare...
Hsn har skrivit energideklaration behövs i uppdragsavtal så känns lite övergrepp typ,
att han ska håva in mina fakturor hos kommun och energibolag VA, el utan skäl .. orkar ej ringa honom.om.detta , känner ej han lyssnar på mig,.
Han skrev in 8 proc provision under raden om 1.5 proc , trots att jag flera gånger bad om 2 separata provisions avtal. Det finns inga krysslatlernativ ...så skriver jag på godkänner jag 8 proc. provision..
För de som råkat ut , i helt andra situationer än fastigheter, packet jurister, mäklare mfl så är
1 mån säkrare ..
Tror du om.jag pratar med honom i morgon , kollegan, att de känner han måste avstå , eftersom jag kontaktat Per, först? Man snor inte en annans presumtiva kund...? Om en månad går de alla på semester på franchisebyrån..
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 968 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 968 inlägg
Ok,Annn555 skrev:
Du skriver kontrakt och fotografering sker direkt? En timme senare? En dag senare? En vecka senare? Allt är ordnat?
Vad menar du med att huset matchas?
Ska det inte vara några visningar av huset bortsett från för någon som mäklaren matchar i sitt register?
Han godkände kanske inte ditt önskemål om 1 månad?Annn555 skrev:
Ja han får ersättning även om någon annan hittar köparen, så länge ni har kontrakt.
Har du skrivit på något kontrakt eller inte, det låter väldigt rörigt.
Pratar ni i telefon eller på mäklarens kontor eller sker allt skriftligt? Det är som flera redan nämnt väldigt svårt att förstå din skrift så det kan vara ett problem.Annn555 skrev:
En konkret fråga:
Vill du fixa energideklaration på egen hand eller vill du att mäklaren hjälper dig med det?
Oavsett om du anlitar någon själv eller låter mäklaren ordna någon som gör jobbet kommer den personen behöva tillgång till saker som energianvändning etc.
Det är lite som att du ber om hjälp att serva bilen men känner det som ett övergrepp om verkstaden ber att få tillgång till bilen...
Det här måste du såklart reda ut innan du skriver på.Annn555 skrev:
Du kommer troligtvis inte få två separata avtal. Du kommer få ett avtal där det står att arvodet är 1,5% upp till ett visst belopp och 8% på delen över det beloppet (inte på hela beloppet). Är det inte så det står i kontraktsförslaget? Du kan alltid lägga upp den delen här om du vill ha hjälp att tolka?
Jag tror du behöver hjälp generellt av någon du litar på.Annn555 skrev:
Tack,Fairlane skrev:
Ok,
Du skriver kontrakt och fotografering sker direkt? En timme senare? En dag senare? En vecka senare? Allt är ordnat?
Vad menar du med att huset matchas?
Ska det inte vara några visningar av huset bortsett från för någon som mäklaren matchar i sitt register?
Han godkände kanske inte ditt önskemål om 1 månad?
Ja han får ersättning även om någon annan hittar köparen, så länge ni har kontrakt.
Har du skrivit på något kontrakt eller inte, det låter väldigt rörigt.
Pratar ni i telefon eller på mäklarens kontor eller sker allt skriftligt? Det är som flera redan nämnt väldigt svårt att förstå din skrift så det kan vara ett problem.
En konkret fråga:
Vill du fixa energideklaration på egen hand eller vill du att mäklaren hjälper dig med det?
Oavsett om du anlitar någon själv eller låter mäklaren ordna någon som gör jobbet kommer den personen behöva tillgång till saker som energianvändning etc.
Det är lite som att du ber om hjälp att serva bilen men känner det som ett övergrepp om verkstaden ber att få tillgång till bilen...
Det här måste du såklart reda ut innan du skriver på.
Du kommer troligtvis inte få två separata avtal. Du kommer få ett avtal där det står att arvodet är 1,5% upp till ett visst belopp och 8% på delen över det beloppet (inte på hela beloppet). Är det inte så det står i kontraktsförslaget? Du kan alltid lägga upp den delen här om du vill ha hjälp att tolka?
Jag tror du behöver hjälp generellt av någon du litar på.
Bad om att få 2 olika varianter, 2 avtal att välja skriva på avs povision . Fick inte det.
Lägger ned ang energideklaration.
Söker inga fler svar.
Klicka här för att svara