En fundering, förra veckan inkom 2 st mejl från Ellevio till min angivna mejl adress angående en förfrågan om ny elanslutning till en annan fastighet i byn, c 3 km bort. Jag har inte gjort någon förfrågan och äger bara vår fastighet.

Låter ju som Ellevio inte har kontroll på sin kund databas ? Brott mot GDPR ?

Svarade att detta är helt fel, fick svar att de korrigerat sitt "misstag"

Troligen inte brott mot GDPR.
Om du är på något sätt kund hos Ellevio så har de dina uppgifter från detta och får använda det för verksamhetskommunikation bäst de vill.
Anslutningsfrågor är definitivt verksamhetskommunikation.
"För mailutskick till befintliga kunder kan du i vissa fall använda ”berättigat intresse” som laglig grund"

Dock kan det vara brott mot GDPR om annan kunds personliga uppgifter skickats till dig. Det brottet är i såfall begånget mot den andra kunden.

• Gilla
fusion
  • Laddar…
OK, då kan man lägga det ärendet på hylla. Stod bara andra fastightens beteckning , inga namn.

Fastighetsbeteckning är att räkna som en personuppgift

G Genomklok skrev:
Fastighetsbeteckning är att räkna som en personuppgift
Nej inte i alla sammanhang. Elevio får ex ha ett register för vilka fastigheter som är anslutna till deras nät. Utan att det räknas som behandling av personuppgifter. Precis som jag kan skriva ut sveavägen 55, stockholm.

Däremot blir det personuppgiftet i viss kontext, ex fastighet 1:2, förbrukar 2333kwh i december. Då denna uppgift kan knytas till en person och ge en upplysning om en person.

Att elevio bara har anslutning till fastighet 1:2 gör det inte.

G g.kraft skrev:
Nej inte i alla sammanhang. Elevio får ex ha ett register för vilka fastigheter som är anslutna till deras nät. Utan att det räknas som behandling av personuppgifter. Precis som jag kan skriva ut sveavägen 55, stockholm.

Däremot blir det personuppgiftet i viss kontext, ex fastighet 1:2, förbrukar 2333kwh i december. Då denna uppgift kan knytas till en person och ge en upplysning om en person.

Att elevio bara har anslutning till fastighet 1:2 gör det inte.
Ja, det är förstås sammanhanget som är avgörande. Min poäng var att fastighetsbeteckning kan räknas som en personuppgift.

• Gilla
g.kraft
  • Laddar…
En personuppgift är all typ av information som kan identifiera en levande person. Det kan vara ett namn, ett personnummer, en fastighetsbeteckning, telefonnummer eller bilens registreringsnummer.

Ett registreringsnummer på en bil som ägs av ett företag kan även det vara en personuppgift om det är ett litet företag och en person kan antas kunna identifieras t.ex. om bilen ägs av "Olles VVS" som bara har ett par anställda eller kanske enbart en anställd så är det en personuppgift.

Om en fastighet ägs av en privatperson så är det en personuppgift, om det ägs av ett företag så kan det vara en personuppgift. Om fastigheten ägs av ett företag som i sin tur ägs av t.ex. en kommun så är det inte en personuppgift.

Marcus_L Marcus_L skrev:
En personuppgift är all typ av information som kan identifiera en levande person. Det kan vara ett namn, ett personnummer, en fastighetsbeteckning, telefonnummer eller bilens registreringsnummer.

Ett registreringsnummer på en bil som ägs av ett företag kan även det vara en personuppgift om det är ett litet företag och en person kan antas kunna identifieras t.ex. om bilen ägs av "Olles VVS" som bara har ett par anställda eller kanske enbart en anställd så är det en personuppgift.

Om en fastighet ägs av en privatperson så är det en personuppgift, om det ägs av ett företag så kan det vara en personuppgift. Om fastigheten ägs av ett företag som i sin tur ägs av t.ex. en kommun så är det inte en personuppgift.
Att en fastighet ägs av en person är absolut en personuppgift. Lika så att en viss fastighet är kund hos Ellevio, eller för den delen inte är det, är också en personuppgift.

Detta eftersom vi både kan identifiera en person och får information om den personen.

Det finns dock lite särfall, som detta kan vara. Om vi bara får reda på att fastighet 1:2 finns, är det inte nödvändigtvis en personuppgift. Vi kan visserligen ta reda på vem som äger den, men bara fastighetsbeteckningen ger oss ingen information om personen givet att det inte finns ytterligare kontext.

Dock är det ovanligt, det vanliga är ju att det finns i ett sammanhang som gör att man också får information om fastigheter, ex har varit kund hos bolag X, ansökt om bygglov eller liknande.

Din GPS, hantera alltså inte personuppgifter om alla de personer som bor där du råkar vara, även om gatuadresserna som du får fram, går att knyta till personer som bor där (Däremot hanterar den givetvis dina personuppgifter)

S
F fusion skrev:
OK, då kan man lägga det ärendet på hylla. Stod bara andra fastightens beteckning , inga namn.
Vad hade du tänkt göra åt ärendet annars? :D

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Vad hade du tänkt göra åt ärendet annars? :D
Går alltid skicka in ett klagomål hos IMY :) tror dock det är poänglöst i detta fall.

F fusion skrev:
Svarade att detta är helt fel, fick svar att de korrigerat sitt "misstag"
För mig låter det faktiskt som ett rent misstag som, såvitt jag kan förstå, är ganska harmlöst och inte orsakat någon skada. Jag förstår nog inte riktigt syftet med tråden om det nu inte bara handlar om ett juridiskt intresse kring rättsläget, vilket jag i så fall kan förstå.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.