Vrana Vrana skrev:
Skriver här då jag är lite villrådig och osäker på om jag ens har rätt. Döden kommer komma för oss alla, det är min far och jag intimt bekanta med och ungdom eller nybildad familj är inget hinder för att dö.

Därför har jag redan innan 30 års ålder skrivit testamente, var noga med att gifta mig med min man och har tecknat livförsäkring. Min far har också skrivit testamente.

Han vill nu ändra det för att testamentera allt han kan till våra barn, sina barnbarn. Jag vet att han inte kan göra mig helt arvlös. Jag hoppas innerligt att han lever i 40 år till och att detta blir en ickefråga. Givetvis vill jag att mina barns ekonomiska framtid ska vara trygg och ser inget skäl till varför jag inte ska kunna bistå med till exempel delar till en handpenning för en bostad en dag. Men jag motsätter mig denna fördelning. Jag vet själv hur jag var vid 18 och det var inte många neuron som var korrekt kopplade i mina frontallober. Jag tror inte att det är karaktärsbyggande att få en ansenlig summa pengar vid 18 utan krav eller ansvar. Jag vet inte, jag kan ju hoppas att mina barn är mindre blåsta än jag själv i den åldern.

Det jag motsätter mig helt enkelt är att mina barn skulle få en kravlös stor summa pengar när de gissningsvis fortfarande bor hemma om de går i gymnasiet och både vad det skulle innebära för vår relation som barn/föräldrar, men också för att jag har svårt att tro att de skulle förvaltas klokt.

Jag har försökt självrannsaka för att se om det skulle vara avund eller liknande och jag tror verkligen inte det. Vi har det bra, ingen vansinnig belåning och kan äta ute när vi känner för det. Inget rikemansliv men inget som fattas mig på rak arm. Jag tror att det jag genuint motsätter mig är det eventuellt ansvarslösa följderna av detta. Är det rimligt att jag som deras mor motsätter mig det? Är det någon som varit med om något liknande? Hur löste det sig? Alternativa lösningar? Har givetvis pratat med min far som just nu bara ser hur genialiska de små bajsmaskinerna är och som omöjligt kan tänka sig att de skulle kunna göra något överhastat eller ogenomtänkt.
Nej man kan inte göra bröstarvingar arvslösa. Oavsett vad din far skriver i ett testamente så har bröstarvingar alltid sin arvslott som är 50% av arvet. Däremot kan din far ge bort vad han vill så länge han lever till vem dom helst. Så han kan ge bort allt till barnbarn men då kan det bli tal om efter din fars bortgång ett förtida arv som måste regleras gentemot bröstarvingar. Då är det bra att dokumentera vad som hänt. Sedan kan det givetvis bli knepigt då det är era barn och att det möjligen skulle bli mer en tolkning av domstol vad som är förtida arv/eller en gåva. Men som sagt testamenten tar inte bort rätten till 50% för en eller flera bröstarvingar.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vrana Vrana skrev:
Instämmer! Men skillnad på att fortfarande gå i gymnasiet eller att vara på väg in på bostadsmarknaden vid 24-25 tänker jag. Inte helt dumt heller att uppleva korridorslivet och studentbostäder i några år om det är den vägen man vill gå.
Studentkorridorslivet ser inte ut som det gjorde innan internet, sociala medier, mobiler etc. Köket, om det ens finns längre, är inte längre samlingsplatsen.

U Uttese skrev:
Köket, om det ens finns längre, är inte längre samlingsplatsen.
Äter inte dagens studenter? Var har de brödrosten för fiskpinnarna om den inte står i köket?

• Gilla
Kirre2
  • Laddar…
U Uttese skrev:
Studentkorridorslivet ser inte ut som det gjorde innan internet, sociala medier, mobiler etc. Köket, om det ens finns längre, är inte
Jag är 30 och har pluggat i smarttelefonernas tid. Upplever att gemenskapen fanns. Framförallt tvingas man förhålla sig till andra människor, städa efter sig själv och anpassas i ett större sammanhang. Varit i relationer där man gått direkt från mammas och pappas RUT-städade villa till en egen lägenhet och det gör nog att man inte alltid är bra på att förhålla sig till andra och sin egen stinkande skit. Det är en fråga om uppfostran också såklart, men barn och ungdomar har ju sin egen interna uppfostran och när den är som sundast är det nog inte helt dumt att genomgå lite flockleverne.

Helt off topic! Som jag redan nämnt har min ursprungliga fråga löst sig och eventuella spekulationer om mitt missbruk eller min hägrande misskötsamma karaktär måste jag tyvärr göra spekulanterna besvikna med att bekänna att jag inte är så intressant.

• Gilla
  • Haha
pmd och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Äter inte dagens studenter? Var har de brödrosten för fiskpinnarna om den inte står i köket?
Fiskpinnar har blivit för dyra.

• Ledsen
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
P
J JohanLun skrev:
Resor och festande tror jag på att man tjänar till själv som ung.
Sidospår:
Jag fick resa ganska mycket som ung. Från början med mina föräldrar förstås, men så småningom en del på egen hand. Jag tror att det gav mig insikter om att världen är annorlunda. Hela världen är annorlunda mot resten av världen.
Jag har fått intrycket att ganska många människor betraktar folk från andra delar av världen som en slags spegelbilder av dem själva. Det gör inte jag. Olika kulturer tänker olika.

Så resande är bra för en ung människas utveckling enligt min erfarenhet, men då menar jag resande "på riktigt" och inte charterresor till Kanarieöarna eller Thailand.

Festande däremot ska nog föräldrar begränsa sitt sponsrande av. :-)

P
S Staffan-N skrev:
Min största ekonomiska blunder från denna tid var att jag inte tog ut några studielån.
Blunder?

P
S Sweetme skrev:
Nja själv kan jag inte se varför man skulle hoppa över sina egna barn såvida:

- Ens egna barn är oansvariga.
- Det har skurit sig med barnen men inte barnbarnen.
- Det handlar om ett onormalt stort arv och man vill portionera ut tillgångarna till fler än ens egna barn.
- Det medför att stora delar av arvet försvinner i tex skatt.
Eller såvida ens egna barn är multimiljonärer av egen kraft redan.

P pmd skrev:
Blunder?
Ja det är mer ekonomiskt sunt att låna från CSN under studieperioden än att leva på sparpengar.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.