3 501 läst ·
24 svar
4k läst
24 svar
Markarbeten och murning - skälighet och ungefärligt pris
Vi är alla olika, men jag hade stört mig mer på att känna mig lurad än att en hantverkare ev ska dra mig inför tinget.T Tjaderva skrev:
Inkasso är bara att bestrida sen händer inget mer.
Det är säkert som du säger men man kan tänka också att det nog inte är så många som får det billigare som startar trådar...H H-Thomasson skrev:En fråga. Är det det någon privatperson som fått sitt markarbete billigare någonsin från offertens pris. Jag tycker det alltid är offert + minst 25 % på slag när man läser diverse trådar i ämnet. Verkar vara en smutsig branch det där som drabbar naiva privatpersoner som likt jag själv aldrig kommer i kontakt med den branchen i vardagen och därför inte har en aning vad som kan förväntas kosta att göra i ordningen en tomt.
Ja egentligen inget konstigt att bestrida men kan också vara kul att få svart på vitt av ARN att företaget använder felaktig fakturering vid ungefärlig prisuppgift. Särskilt när de är så tvärsäkra att de gör rätt och så otrevliga när man ställer sakliga frågor!
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 97 inlägg
Det strider mot god inkassosed att skicka inkassokrav gällande bestriden faktura, men du bestämmer såklart själv. Det är dock synd att företagen kommer undan för att folk är rädda för inkasso och KFM etc.T Tjaderva skrev:
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Spontant låter det kanske som lite i överknat, men inte uppenbart orimligt. Jag tror absolut att själva murningen går snabbare än så, men gissningsvis inkluderas väl fogning, att få fram maskiner för bruk, material transport, efterarbete med rengöring av maskin och verktyg osv, restid.T Tjaderva skrev:
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Men om du först betalar, och sedan bränner tid på anmälan till ARN, så vinner du absolut inget på det. Firman kommer att ignorera dig och ARN. Och det du betalar kommer du aldrig att få tillbaka.T Tjaderva skrev:
Betala det du tycker är skäligt., Firman kommer att skriva några hotfulla krav. Troligen går de inte längre än så. Skulle de koppla in inkassobolag, eller stämma dig, så får du betsrida där också. Det är först om du förlorar i domstol, och DÅ inte betalar som det kan bli en kreditanmärkning.
Tack för inputen! Ja det känns ju inte som något att tjafsa om då utan det kan väl vara rimligt mot den bakgrunden. Jag frågade mig lite för om tidsåtgången, om det var några särskilda svårigheter med murningen som gjorde att det tog längre tid. Fick då bara otrevligheter tillbaka.H hempularen skrev:
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Det är väldigt länge sedan jag såg murare i arbete, men jag tror att jag sett dem mura något i stil med 8 löpmeter, en våning på ca 2 dagar. Det borde vara i storleksordningen 20 kvm. men då gjordes ingen fogning eller annat efterarbete, det gjordes senare på större yta. Och det var en murare och en hantlangare som körde bruksbladaren, bar fram hinkar med bruk, teglestenar osv. Det var då fasadtegel, misstänker att det är mer arbete med en fristående mur.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Källarkonstruktion - Termomur VS murning?
Byggmaterial & Byggteknik -
Murning utekök - Problemlösning
Byggmaterial & Byggteknik -
Murning i minusgrader - murbruk stelnar långsamt?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Markarbeten - i vilken ordning?
Grund & Markarbeten -
Murning på vintern - uppvärmningslösningar?
Fasad