Claes Sörmland
Regeringen har förhandlat med sin riksdagsmajoritet så att strandskyddet ska minskas något. Det generella strandskyddet avskaffas avseende (från morgonens presskonferens bildmaterial):

Bildtext om strandskydd, ingen generellt för små sjöar/vattendrag och för anlagda efter 1975, men kan införas vid särskilt betydelsefulla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Morgonens presskonferens:

Vi har nåt lagrådsremissen nu.

• Gilla
  • Älska
LadyS och 7 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Regeringen har förhandlat med sin riksdagsmajoritet så att strandskyddet ska minskas något. Det generella strandskyddet avskaffas avseende (från morgonens presskonferens bildmaterial):

[bild]

Morgonens presskonferens:

[media]
Vi har nåt lagrådsremissen nu.
Grattis @Nötegårdsgubben !

• Haha
  • Gilla
  • Älska
BSOD och 4 till
  • Laddar…
Läste också det, men, men.... 1 ha, man får leta upp en undangömd göl i skogen😂 Vi kallar inte det för sjö.
Och våra små bäckar är bredare😉

"Strandskyddet ska slopas för insjöar som ”uppgår till en hektar eller mindre” och vattendrag vars bredd är två meter eller smalare”, heter det i promemorian."

• Älska
Andhe7
  • Laddar…
Claes Sörmland
Så nu har lyssnat igenom presskonferensen. Tydligen lite ändringar gällande nya detaljplaner också så att mark där strandskyddet tidigare är avskaffat, t ex genom att äldre stads- och byggnadsplaner är gällande, ska fortsatt inte skyddas av strandskyddet om planen ersätts med en ny för marken.

Textdokument som jämför dagens regelverk och nytt regeringsförslag om strandskydd vid nya detaljplaner, fokus på att underlätta bostadsbyggande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Annars är förslaget rätt likt det som Centerpartiet tidigare har drivit men som förra regeringen inte lyckades (host, host, ville man det?) få igenom riksdagen. Några små skillnader som att minisjöar och smala vattendrag helt förlorar strandskydd medan det gamla förslaget tydligen skulle gälla 25 m strandskydd för dessa vatten.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Vår insjö, dvs större än göl, och jag säger om vår fastighet "vid en liten insjö" är väl på 30-35 ha och mitt ute skogen.😉
Men visst, några kan kanske få nytta av det.

Samtidigt i Värmland:
https://www.lansstyrelsen.se/varmla...lipstad-sunne-saffle-och-torsby-kommuner.html

Länsstyrelsen ska alltså NU inför stundande lättnader i strandskyddet, genomföra utvidgat strandskydd om 300 meter i stora delar av Värmland, för att de "inte hunnit" tidigare.

Det är givetvis överklagat, vi får hoppas att överklagandena kan dra ut så mycket att nya reglerna hinner börja gälla, annars "dör" alla tankar på att få avfolkningsbygderna i stora delar av Värmland att inte dö ut helt och hållet.

• Gilla
  • Wow
lars_stefan_axelsson och 4 till
  • Laddar…
P
Vem avgör storleken på dessa minisjöar/gyl ? Ett framtidseksempel : Någon bygger bastu vid en liten sjö, någon annan blir avundsjuk och anmäler detta till kommunen. Kommunen kollar flygfoton och kommer fram till att sjön är 1,05ha. Fastighetsägaren kollar flygfoton och kommer fram till att den är 0,95ha.

P peter_73 skrev:
Vem avgör storleken på dessa minisjöar/gyl ? Ett framtidseksempel : Någon bygger bastu vid en liten sjö, någon annan blir avundsjuk och anmäler detta till kommunen. Kommunen kollar flygfoton och kommer fram till att sjön är 1,05ha. Fastighetsägaren kollar flygfoton och kommer fram till att den är 0,95ha.
SMHI eller egentligen dess företrädare hydrologiska byrån eller nått liknande avgjorde väl sjöars storlek och avrinningsområden för dryga hundra år sen om jag minns rätt.

De vatten som är under 10 000m2 tror jag inte kallas sjö överhuvudtaget.

• Gilla
ylven och 1 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Så nu har lyssnat igenom presskonferensen. Tydligen lite ändringar gällande nya detaljplaner också så att mark där strandskyddet tidigare är avskaffat, t ex genom att äldre stads- och byggnadsplaner är gällande, ska fortsatt inte skyddas av strandskyddet om planen ersätts med en ny för marken.

[bild]

Annars är förslaget rätt likt det som Centerpartiet tidigare har drivit men som förra regeringen inte lyckades (host, host, ville man det?) få igenom riksdagen. Några små skillnader som att minisjöar och smala vattendrag helt förlorar strandskydd medan det gamla förslaget tydligen skulle gälla 25 m strandskydd för dessa vatten.
De som röstade ner C:s förslag var M, KD och SD.

En ledare om fallet.
https://www.norrteljetidning.se/2022-04-12/beklagligt-att-m-kd-och-sd-sviker-landsbygden/

• Gilla
Patrik_Hed och 2 till
  • Laddar…
P
F fribygg skrev:
SMHI eller egentligen dess företrädare hydrologiska byrån eller nått liknande avgjorde väl sjöars storlek och avrinningsområden för dryga hundra år sen om jag minns rätt.

De vatten som är under 10 000m2 tror jag inte kallas sjö överhuvudtaget.
Tack, SMHI hade inte jag tänkt på. Men dom har ju ett fint sjö-register :

https://vattenwebb.smhi.se/svarwebb/

Dvs om en sjö inte finns med där, då kan man kanske utgå ifrån att den är mindre än 1ha ? Det kommer ju nog mer info hur det ska fungera i praktiken om förslaget röstas fram.

Skönt för de som äger marken att de äntligen kanske kan få nyttja den som de vill.

• Gilla
Supermyra och 3 till
  • Laddar…
Den hade jag inte hittat.
Kollade de två små gölarna hos oss som var 9 resp. 11 ha. Och vår "lilla" sjö 44 ha.
Sedan letade jag runt och det fanns små pluttar och de var på ca 1 ha.
Allt enligt SMHI.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
M Maledictus skrev:
Skönt för de som äger marken att de äntligen kanske kan få nyttja den som de vill.
Tror du? Jag skulle inte förvånad om kommun eller länsstyrelse skulle invända om jag bygger båthus vid min 1,5 m breda bäck på min skogsfastighet trots att jag behöver båt (kanot) för tillsyn och skötsel av fastigheten från vattnet.

• Ledsen
Supermyra
  • Laddar…
Välkommet förslag!

Framförallt eftersom vissa länsstyrelser har bestämt sig för tolkningen att grävda diken som sällan eller aldrig är vattenförande, skulle omfattas av 100 meters strandskydd...

Eftersom landsbygden är nerlusad med mer eller mindre vattenförande diken, så har just den delen varit ett stort hinder för att kunna bygga, i stort sett var som helst, så länge det lilla diket varit känt av LST.

• Gilla
ordain och 16 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.