Regeringen har förhandlat med sin riksdagsmajoritet så att strandskyddet ska minskas något. Det generella strandskyddet avskaffas avseende (från morgonens presskonferens bildmaterial):
Morgonens presskonferens:
Vi har nåt lagrådsremissen nu.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Morgonens presskonferens:
Vi har nåt lagrådsremissen nu.
Grattis @Nötegårdsgubben !Claes Sörmland skrev:
Läste också det, men, men.... 1 ha, man får leta upp en undangömd göl i skogen😂 Vi kallar inte det för sjö.
Och våra små bäckar är bredare😉
"Strandskyddet ska slopas för insjöar som ”uppgår till en hektar eller mindre” och vattendrag vars bredd är två meter eller smalare”, heter det i promemorian."
Och våra små bäckar är bredare😉
"Strandskyddet ska slopas för insjöar som ”uppgår till en hektar eller mindre” och vattendrag vars bredd är två meter eller smalare”, heter det i promemorian."
Så nu har lyssnat igenom presskonferensen. Tydligen lite ändringar gällande nya detaljplaner också så att mark där strandskyddet tidigare är avskaffat, t ex genom att äldre stads- och byggnadsplaner är gällande, ska fortsatt inte skyddas av strandskyddet om planen ersätts med en ny för marken.
Annars är förslaget rätt likt det som Centerpartiet tidigare har drivit men som förra regeringen inte lyckades (host, host, ville man det?) få igenom riksdagen. Några små skillnader som att minisjöar och smala vattendrag helt förlorar strandskydd medan det gamla förslaget tydligen skulle gälla 25 m strandskydd för dessa vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Annars är förslaget rätt likt det som Centerpartiet tidigare har drivit men som förra regeringen inte lyckades (host, host, ville man det?) få igenom riksdagen. Några små skillnader som att minisjöar och smala vattendrag helt förlorar strandskydd medan det gamla förslaget tydligen skulle gälla 25 m strandskydd för dessa vatten.
På konsumentens sida
· 3 611 inlägg
Vid en pressträff i morse presenterade regeringen och Sverigedemokraterna en lagrådsremiss om liberaliseringar i strandkyddet.
Du kan läsa artikeln här: Hävt strandskydd för små sjöar och vattendrag - lättare att bygga nära vatten
Du kan läsa artikeln här: Hävt strandskydd för små sjöar och vattendrag - lättare att bygga nära vatten
Samtidigt i Värmland:
https://www.lansstyrelsen.se/varmla...lipstad-sunne-saffle-och-torsby-kommuner.html
Länsstyrelsen ska alltså NU inför stundande lättnader i strandskyddet, genomföra utvidgat strandskydd om 300 meter i stora delar av Värmland, för att de "inte hunnit" tidigare.
Det är givetvis överklagat, vi får hoppas att överklagandena kan dra ut så mycket att nya reglerna hinner börja gälla, annars "dör" alla tankar på att få avfolkningsbygderna i stora delar av Värmland att inte dö ut helt och hållet.
https://www.lansstyrelsen.se/varmla...lipstad-sunne-saffle-och-torsby-kommuner.html
Länsstyrelsen ska alltså NU inför stundande lättnader i strandskyddet, genomföra utvidgat strandskydd om 300 meter i stora delar av Värmland, för att de "inte hunnit" tidigare.
Det är givetvis överklagat, vi får hoppas att överklagandena kan dra ut så mycket att nya reglerna hinner börja gälla, annars "dör" alla tankar på att få avfolkningsbygderna i stora delar av Värmland att inte dö ut helt och hållet.
Vem avgör storleken på dessa minisjöar/gyl ? Ett framtidseksempel : Någon bygger bastu vid en liten sjö, någon annan blir avundsjuk och anmäler detta till kommunen. Kommunen kollar flygfoton och kommer fram till att sjön är 1,05ha. Fastighetsägaren kollar flygfoton och kommer fram till att den är 0,95ha.
SMHI eller egentligen dess företrädare hydrologiska byrån eller nått liknande avgjorde väl sjöars storlek och avrinningsområden för dryga hundra år sen om jag minns rätt.P peter_73 skrev:Vem avgör storleken på dessa minisjöar/gyl ? Ett framtidseksempel : Någon bygger bastu vid en liten sjö, någon annan blir avundsjuk och anmäler detta till kommunen. Kommunen kollar flygfoton och kommer fram till att sjön är 1,05ha. Fastighetsägaren kollar flygfoton och kommer fram till att den är 0,95ha.
De vatten som är under 10 000m2 tror jag inte kallas sjö överhuvudtaget.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 288 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 288 inlägg
De som röstade ner C:s förslag var M, KD och SD.Claes Sörmland skrev:
Så nu har lyssnat igenom presskonferensen. Tydligen lite ändringar gällande nya detaljplaner också så att mark där strandskyddet tidigare är avskaffat, t ex genom att äldre stads- och byggnadsplaner är gällande, ska fortsatt inte skyddas av strandskyddet om planen ersätts med en ny för marken.
[bild]
En ledare om fallet.
https://www.norrteljetidning.se/2022-04-12/beklagligt-att-m-kd-och-sd-sviker-landsbygden/
Tack, SMHI hade inte jag tänkt på. Men dom har ju ett fint sjö-register :F fribygg skrev:
https://vattenwebb.smhi.se/svarwebb/
Dvs om en sjö inte finns med där, då kan man kanske utgå ifrån att den är mindre än 1ha ? Det kommer ju nog mer info hur det ska fungera i praktiken om förslaget röstas fram.
Skönt för de som äger marken att de äntligen kanske kan få nyttja den som de vill.
Den hade jag inte hittat.
Kollade de två små gölarna hos oss som var 9 resp. 11 ha. Och vår "lilla" sjö 44 ha.
Sedan letade jag runt och det fanns små pluttar och de var på ca 1 ha.
Allt enligt SMHI.
Kollade de två små gölarna hos oss som var 9 resp. 11 ha. Och vår "lilla" sjö 44 ha.
Sedan letade jag runt och det fanns små pluttar och de var på ca 1 ha.
Allt enligt SMHI.
Tror du? Jag skulle inte förvånad om kommun eller länsstyrelse skulle invända om jag bygger båthus vid min 1,5 m breda bäck på min skogsfastighet trots att jag behöver båt (kanot) för tillsyn och skötsel av fastigheten från vattnet.M Maledictus skrev:
Välkommet förslag!
Framförallt eftersom vissa länsstyrelser har bestämt sig för tolkningen att grävda diken som sällan eller aldrig är vattenförande, skulle omfattas av 100 meters strandskydd...
Eftersom landsbygden är nerlusad med mer eller mindre vattenförande diken, så har just den delen varit ett stort hinder för att kunna bygga, i stort sett var som helst, så länge det lilla diket varit känt av LST.
Framförallt eftersom vissa länsstyrelser har bestämt sig för tolkningen att grävda diken som sällan eller aldrig är vattenförande, skulle omfattas av 100 meters strandskydd...
Eftersom landsbygden är nerlusad med mer eller mindre vattenförande diken, så har just den delen varit ett stort hinder för att kunna bygga, i stort sett var som helst, så länge det lilla diket varit känt av LST.