14 222 läst ·
29 svar
14k läst
29 svar
Hantverkare valt fel material - vad göra?
Har XPS under ovanmarkspoolen, bytte pool och lade om grunden förra året och kan skriva under på att myror gräver sig igenom materialet och skapar tunnlar och stora hål de använder som danslokal.
Efter några år var det inga direkt strukturella skador men bitvis absolut försvagat.
Efter några år var det inga direkt strukturella skador men bitvis absolut försvagat.
Var det mycket söndersmulat runt om eller var det fortfarande stabilt och rätt form så att säga på skivorna?ARJU skrev:
Såg ut som ett typiskt myrbo ungefär, gick ett par tunnlar med kanske 4mm diameter slingrande längst med skivorna som samlades i "danslokalen" som var ett större hål på 5x10cm.S Snöyra skrev:
Fanns inga som helst smulor som skvallrade om vad som försiggick, helt renplockat.
Hur menar du med renplockat? Var skivorna fortfarande i den form de var från början- men att det var småhål överallt?ARJU skrev:
Ja.S Snöyra skrev:
Ingenting syntes förrän jag lyfte bort duken som låg mellan pool och XPS skivorna, då kom tunnlarna och hålet fram.
Några tunnlar gick rakt igenom skivorna, men mest var det långa linjer där de gjort tunnlar längst med ovansidan.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Googlade på just myror och XPS, och det finns tydligen ngn undersökning från tex norska folkhälsoinsititutet kring frågan, men det jag hamnade på var massa sidor som sålde Foamglas (vilket myror inte kan ge sig på).
Känns inte som det är ett stort problem, äm om risken uppenbarligen finns. För ett växthus skulle jag inte ha några problem med EPS/XPS, och man kan definitivt inte anta att en entrepenör skulle använda något annat om man inte explicit säger till om det eftersom XPS är vedertaget som grundisolering.
Känns inte som det är ett stort problem, äm om risken uppenbarligen finns. För ett växthus skulle jag inte ha några problem med EPS/XPS, och man kan definitivt inte anta att en entrepenör skulle använda något annat om man inte explicit säger till om det eftersom XPS är vedertaget som grundisolering.
Jag använde frigolit/cellplast som isolering i en kolonistuga.
Där blev det svartmyror som gjorde gångar o frigoliten.
Pudrade med myr,myrona försvan.
Kanske inte så lämpligt i en bostad.
Läste den norska utredningen om myror i frigolit.
Tyvärr försent, skulle valt ett annan isolering.
Där blev det svartmyror som gjorde gångar o frigoliten.
Pudrade med myr,myrona försvan.
Kanske inte så lämpligt i en bostad.
Läste den norska utredningen om myror i frigolit.
Tyvärr försent, skulle valt ett annan isolering.
hade såna skivor liggandes på en hylla i garaget när jag skulle städa o ta bort dom var de fulla med vanliga svartmyror som byggt ett jättebo i dom de var helt perforerade. Något av en shock o glad man inte har det till grundmaterialH hempularen skrev:Låter lite konstigt eftersom man använder XPS till livsmedelförpackningar. Möjligt att just de skivorna som använts hos dig har någon tillsats, ex. flammskyddsmedel.
När det gäller myror vet jag inte. Men det används ju som grundläggning för väldigt många hus. Om det vore ett problem ur myrsynpunkt borde man hört talas om det.
Fast det där är inte sant, iaf första delen. Teflon(pannor) är bara farligt om de överstiger 350 grader. Teflon är t.o.m. godkänt för människoimplantat för att det är så inert.U Utsliten och utdömd skrev:
PFAS(ej samma som teflon) är bara ett problem vid tillverkningen då det hamnar i vattendrag eftersom fabrikerna renar inte vattnet innan de tömmer ut det i naturen.
Edit: Ändrat ordval för att inte skapa en onödigt het diskussion.
Redigerat:
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 805 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 805 inlägg
Jag skrev inte att teflon var farligt, jag ställde det bara i relation till XPS. Jag litar helt på att brancherna väljer material lämpliga för sitt användningsområde.L Lovan83 skrev:Fast det där är ren lögn, iaf första delen. Teflon(pannor) är bara farligt om de överstiger 350 grader. Teflon är t.o.m. godkänt för människoimplantat för att det är så inert.
PFAS(ej samma som teflon) är bara ett problem vid tillverkningen då det hamnar i vattendrag eftersom fabrikerna renar inte vattnet innan de tömmer ut det i naturen.
Formulering av mitt första inlägg för de banala: XPS i odlingsbädden är inte farligt och lika lite oroande som teflon i stekpannan, som har varit ett större diskussionsämne bland foliehattar.
Jag tycker att du kan släppa denna fråga och sova gott om natten, har du hemmaodlade grönsaker så grattis du kommer äta väldigt bra!
Alternativet hade varit att använda EPS isolering men den suger efter X-antalet år upp fukt och skulle säga att XPS känns bättre i alla avseenden ang din fråga.
Lev & må
Alternativet hade varit att använda EPS isolering men den suger efter X-antalet år upp fukt och skulle säga att XPS känns bättre i alla avseenden ang din fråga.
Lev & må
Klicka här för att svara