3 651 läst ·
13 svar
4k läst
13 svar
arv för lite, lurad
Har en jobbarkompis som hade en far som ägde (betalt)ett hus, sålde det för 1,5 milj och köpte ett nytt med sin nya fru. så gick han och dog, och precis innan så började dom renovera ett annat hus som dom ärvt av mamman till pappan. den nya frun sålde huset och flyttade in i det som dom renoverade. barnen (2 st" ärvde ca 160 tusen) sedan gick det andra syskonet och dog. kvar står det enda barnet utan hus. och den nya frun har ett fint hus i ett dyrt område. det kan inte vara rätt. går det att dra upp i efterhand. detta inträffade för ca 2-3 år sedan.
invecklad historia men hoppas ni förstår.
invecklad historia men hoppas ni förstår.
Barnen har sin arvslott, den går inte att testamentera bort. Sedan får väl frun resten, om inget testamente finns.
Nu vet jag inte vad arvslotten är...
Laglotten är namnet.... Den är 50% av arvet.
Om man är gift så får man inget förrens maken har dött...
Maken har fri förfogande rätt över arvet och kan spela bort vartenda öre...
Särkullbarn har rätt att få ut sin del direkt....
Nu vet jag inte vad arvslotten är...
Laglotten är namnet.... Den är 50% av arvet.
Om man är gift så får man inget förrens maken har dött...
Maken har fri förfogande rätt över arvet och kan spela bort vartenda öre...
Särkullbarn har rätt att få ut sin del direkt....
Redigerat:
Dom gifte sig ett halvår innan han gick bort. Barnet som är kvar vill inte ta ordentligt tag i detta, så jag hör mig för lite om det kan finnas en chans att gå vidare nu ett par år efter. För som det är nu så behöver Barnet pengar till eget hus och där sitter plastfrun med ett hus som är värt 3,5 miljoner. tycker det verkar snett några ställen. Nu är det ju ett särkullsbarn som är kvar och ett adoptivbarn som paret adopterade ihop. men tycker att Fadersarvet skulle ge mer än 160000 till två barn, i detta fallet. tyckte han skulle tala med en jurist men de sade att det kostar ju en massa pengar....
En bouppteckning måste ju ha blivit gjord.
Om vi hittar på att paret äger ett hus för 1200000
så äger frun 600000 av huset.
600000 är faderns där barnen ärver 50% vilket på tre barn är
200000 var. De gemensamma barnet får ärva mamman och särkullbarnen får ut sina pengar direkt om de inte väljer att vänta.
Om jag inte har fel för mig. Var några år sedan jag läste arvsrätt
200000 var. De gemensamma barnet får ärva mamman och särkullbarnen får ut sina pengar direkt om de inte väljer att vänta.
några ställen stämmer det inte skall förhöra mig mer.. men kan man dra upp sådant efter 2-3 år...AnneFi skrev:En bouppteckning måste ju ha blivit gjord.
Moderator
· Stockholm
· 57 852 inlägg
Om de bara har "glömt" barnet vis boupteckningen eller "glömt" att ta upp något av husen som tillgång i boet, då kan man komma i princip hur länge som helst efteråt och kräva sitt arv. Men om det hela skötts korrekt vid boupteckning och arvskifte, och barnet ev. godkänt det hela så är det kanske svårt att komma långt efteråt.
Kan det vara så att maken har skrivit i testamentet att frun ska sitta i orubbat bo?
De har ju skrivit på papperna, kanske borde ha kollat upp det bättre då.
Sen tänker jag... lurad? Hade det känts bättre om frun blivit tvungen att flytta för att arvet är viktigare att få ut kontant direkt?
De har ju skrivit på papperna, kanske borde ha kollat upp det bättre då.
Sen tänker jag... lurad? Hade det känts bättre om frun blivit tvungen att flytta för att arvet är viktigare att få ut kontant direkt?
Beroende på hur testamentet är skrivet kan det eventuellt finnas efterarv att hämta när nya frun dör. Många gör tyvärr misstaget att skriva att den nya partnern ska ärva, vilket innebär att barnen till den som dör först får dela på 25% och barnen till den som lever längre får dela på 75%. Oftast är ju detta inte alls avsikten.
Det är väl tredje kapitlet 1:a, 9:e och 2:a paragrafen som kan komma att träda in om han har gått med på hur skiftet skett. Din kompis har ju då rätt att få ut resterande del av arvet efter nya fruns död.
https://lagen.nu/1958:637#K3P1S1
*Obs, jag är inte jurist*
https://lagen.nu/1958:637#K3P1S1
*Obs, jag är inte jurist*
Moderator
· Stockholm
· 57 852 inlägg
Det pappret, som kanske är en arvskifteshandling är troligen nyckeln här. I kombination med boupteckningen. Dvs. få fram de handlingarna (boupteckningen finns att hämta ut hos tingsrätten).Lmob skrev:
Gå sedan med de handlingarna till en jurist. Eller gör kopior med lämpliga delar dolda så de inte går att identifiera, och lägg upp här, så tror jag att du kommer att kunna få lite grova råd (du skall aldrig lita fullt ut på korrektheten i svaren på ett forum).
Klicka här för att svara