15 202 läst ·
20 svar
15k läst
20 svar
Tio dagars netto, vad gäller?
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 628 inlägg
Har man skrivit på ett avtal där det stå 10 dagar netto och det står att ränta utgår efter 10 dagar är det som gäller. Står det 10 dagar men inget om räntan och det kommer en påpåminnelse där det står att ränta utgår så gäller det från påminnelsedagen. Får man en faktura utan man har skrivet ett avtal och där står angivet 10 dagar med eller utan ränta och man betalar på 10 dagar har man också ingått ett avtal. I det läget tar man kontakt med den som fakturerat och säger att man inte har skrivit på något avtal. Det som gäller är att den som skriver ut fakturan inte kan ta ut någon ränta förrän efter 30 dagar, däremot har kan den som fakturerar rätt att fakturera på 10 dagar och skicka påminnelse med påförd påminnelseavgift. De kan ju begära kontant eller förskottsbetalning också. Så var noga med vad står i avtalen ni skriver på.
Redigerat:
10 gäller väl från det att man har fått fakturan? de flesta större stämplar ju med INKOM och datum och räknar därifrån. Men det är kanske olika hur man gör upp
Jag sätter oftast 10 dagar till alla mina kunder, både privat och företag, privatarna betalar oftast direkt och företagen på 30 dagar, tror inte jag skulle få så många mer jobb av dom som jag är UE åt om jag skickade påminnelse på 450:-
Jag sätter oftast 10 dagar till alla mina kunder, både privat och företag, privatarna betalar oftast direkt och företagen på 30 dagar, tror inte jag skulle få så många mer jobb av dom som jag är UE åt om jag skickade påminnelse på 450:-
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 628 inlägg
Ja, större bolag brukar räkna från den dag fakturan kom in, MEN det har de informerat sina leverantörer om så det bli som ett avtal. Annars gäller fakturadatumet. När du skriver fakturan, så skriv 15 dagar till privata personer, du har en postgång att ta hänsyn till också och slipper nervösa kunder.nino skrev:10 gäller väl från det att man har fått fakturan? de flesta större stämplar ju med INKOM och datum och räknar därifrån. Men det är kanske olika hur man gör upp
Jag sätter oftast 10 dagar till alla mina kunder, både privat och företag, privatarna betalar oftast direkt och företagen på 30 dagar, tror inte jag skulle få så många mer jobb av dom som jag är UE åt om jag skickade påminnelse på 450:-![]()
Redigerat:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 628 inlägg
Ja, så.nino skrev:
Jo jag brukar alltid kolla med kunden om det är ok att sköta mycket av kontakterna via sms och mail
De flesta tycker att det är helt ok att göra så, samtidigt så har man allt på pränt om det blir missförstånd
De flesta tycker att det är helt ok att göra så, samtidigt så har man allt på pränt om det blir missförstånd
Klicka här för att svara