Har upptäckt ett byggfel som förra ägaren till huset lyckats med.bygget är ett utbyggd från befintligt hus med låg takvinkel. Ingen luftspalt mellan spont och isolering mm Vilket var gjort att 20kvm av vilket är helt övertäckt med svamp och mögel. Var inget som kunde upptäckas vid köpet för 2.5år sedan men som jag upptäckte när jag bytte panel. Då rev jag ner hela innertaket och isolering. Kontaktade mäklaren för att höra om säljaren hade dolda fel försäkring men det hade säljaren inte. Så det jag kunde göra är att skriva brev till säljaren och berätta problemet. Men hur skall man utrycka sig och kräva?
20150331_180628.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det bästa är att ta dit en besiktningsman som kan konstatera felet och även ge en uppskattad prisbild. Sen skriver du till säljaren (gärna REK så du vet att han tagit del av det) och bifogar besiktningen samt det ställda kravet.

Är du "bekant" med säljaren kan du ju ringa och prata först också men då är ju risken att säljaren sen vägrar ta emot din skrivelse...
Jag skulle posta kravet först och se när han löst ut det och ringa dagen efter för att diskutera.

Ok. Var kan man hitta en besiktningsman?kommunen? Syns tydligt att det är kondens. För nu när det spöregnar kommer det inget och det har torkat ur nu när det varit utan isolering

O
Gör en uträkning på hur mycket det kommer att kosta dig att fixa det så det blir rätt....
Sedan så funderar du på om det är värt att processa.... För det kostar både tid och pengar

mlsat skrev:
Ok. Var kan man hitta en besiktningsman?kommunen? Syns tydligt att det är kondens. För nu när det spöregnar kommer det inget och det har torkat ur nu när det varit utan isolering
Ring ditt försäkringsbolag och fråga. Det finns många olika firmor men undvik Anticimex och se till att den du väljer är legitimerad!

Odjuret skrev:
Gör en uträkning på hur mycket det kommer att kosta dig att fixa det så det blir rätt....
Sedan så funderar du på om det är värt att processa.... För det kostar både tid och pengar
Det är ju inte säkert att det blir en process, det beror ju på hur säljaren ställer sig i frågan... Försäkringsbolag kan ju eventuellt gå in och täcka en del men är det felkonstruktion från början så är det ju förstås inte troligt...

Ok. Har pratat med försäkringsbolaget ett par gånger men vatten som kommer utifrån eller kondens täcker dem inte. Skall försöka räkna ut allt material och skicka brev till honom och hoppas han kan betala hälften iallafall. Blir så trött

I det här läget skulle jag nog avvakta med bes. man. Ta dit en snickare eller liknande kompetens, som dels kan föreslå en åtgärd, och en kostnadsuppskattning. Väldigt viktigt att det då bara gäller felavhjälpande, ingen ytterligare ombyyggnad.

Börja med att med den uppskattningen som grund diskutera med säljaren. Och riv inte en sticka till innan du ger säljaren möjlighet att själv undersöka felet. Dokumentera, ta bilder ur alla upptänkliga vinklar.

Nu vet vi ju inte förutsättningarna här, men OM du skulle driva det här juridiskt så är det absolut inget självklart fall. Och troligen inte heller så dyrt att åtgärda att det är vettigt att riskera advokatkostnader.

Redigerat:
Haft en snickare där som berättade vad jag skulle göra med taket så att man bara löser problemet. Bara det blir ett fungerande tak. Problemet är att säljaren bor i Skåne ngn stans och jag på gotland. Jag tar så mycket bilder som jag bara kan. Måste nästan riva av taket Nu om en vecka. Dels vill jag inte ha mögel i hemmet när jag har småbarn.och dels är jag ledig i ett par dagar

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.