Hej!

Jag fick en faktura från min elektriker igår, 1 april. Fakturadatum var 27:e mars, alltså fem dagar tidigare. Betalningsvillkoret är 10 dagar netto och förfallodatum är 6:e april, annandag påsk.

Jag har ju naturligtvis inte en sportslig att betala denna innan förfallodagen då jag ska belasta mitt byggkreditiv, alltså skicka fakturan till Nordea som sedan betalar ut pengarna.

Åker jag automatiskt på förseningsavgift för detta?

Det är väl bara prata med elektrikern om det.

10 dagar är väl lite naivt över huvud taget för ett byggkreditiv, men som sagt prata med elektrikern så löser det sig säkerligen.

C
Ja, överhuvud taget fräckt att köra 10 dagar om kunden får fakturan 5 dagar efter fakturadatum. Om man skall köra 10 dagar får man väl åtminstone se till att kunden får fakturan omgående.

Om du har en bra elektriker så förstår han säkert att det kan bli tight med tid.
Har ni inget avtalat så får han ju välja kredittid själv tom med betalning i dörren om han så kräver, det är dock lagstadgat att ingen ränta får tas ut förrän efter 30 dagar.
Ring elektrikern o förklara läget med byggkrediten så ordnar det säkert sig.

H
Finns det inget avtal om 10 dagar så kan mycket riktigt inte elektriker ta ut någon ränta förrän 30 dagar, men skulle man betala på 10 dagar utan avtal så har man godkänt 10 dagars betalningstid.

O
snowballtwo skrev:
Hej!

Jag fick en faktura från min elektriker igår, 1 april. Fakturadatum var 27:e mars, alltså fem dagar tidigare. Betalningsvillkoret är 10 dagar netto och förfallodatum är 6:e april, annandag påsk.

Jag har ju naturligtvis inte en sportslig att betala denna innan förfallodagen då jag ska belasta mitt byggkreditiv, alltså skicka fakturan till Nordea som sedan betalar ut pengarna.

Åker jag automatiskt på förseningsavgift för detta?
Bara en fundering... Varför börjar du inte med att kontakta hantverkaren direkt? Det måste vara bra mycket enklare...
:)

• Gilla
HEM2121
  • Laddar…
HEM2121 skrev:
Finns det inget avtal om 10 dagar så kan mycket riktigt inte elektriker ta ut någon ränta förrän 30 dagar, men skulle man betala på 10 dagar utan avtal så har man godkänt 10 dagars betalningstid.
Så du menar att om man skulle betala denna räkning i tid, så kommer man i framtiden att få betala dröjsmålsränta redan efter 10 dagar?

H
Hej!

Jag skrev här efter att jag försökt få tag i elektrikern en bra stund. Men jag pratade i alla fall med honom strax innan de gick på påskledighet idag och det var helt ok att det kom in nästa vecka.
Det är oerhört stressande att endast ha tio dagar, tyvärr var det inget jag tänkte på när vi skrev på kontrakten.

Tack för era svar i alla fall!

andersmc skrev:
Så du menar att om man skulle betala denna räkning i tid, så kommer man i framtiden att få betala dröjsmålsränta redan efter 10 dagar?
Ja så säger faktiskt lagen

HEM2121 skrev:
Så har jag fått lära mig. Du kan läsa på denna länken. [länk]
Nja, den där länken handlar om affärer mellan företag. Det är inte nödvändigt att samma lagar gäller vid affärer mellan ett företag och en privatperson.

Och när de skriver "Har du tidigare betalt din leverantör på 10 dagar, så får du nog anses ha godkänt hans villkor." så tolkar jag det som att det är en betalning som skett regelbundet, det har inte bara hänt vid ett enda tillfälle.

Jag har fått lära mig precis tvärt om - att man vid ett enstaka tillfälle råkar uppfylla ett oskäligt avtalsvillkor innebär inte att man är bunden till att följa det i all framtid.

Men man ska inte blanda ihop betalningsfristen och dröjsmålsräntan. Näringsidkaren har rätt att få betalt vid anfordran, vilket kan innebära kontant betalning så fort arbetet är klart. (Konsumenttjänstlagen) Men oavsett detta, så får han inte börja ta ut dröjsmålsränta förrän efter 30 dagar. (Räntelagen)

Dessa trettio dagar räknas dessutom från den dag fakturan skickas. Det fungerar alltså inte att antedatera en faktura som hantverkaren gjort i trådstarten.

Vid googling fann jag följande:
"Sedan den 16 mars 2013 har vi en lag i Sverige som säger att du har rätt att ta ut 450 kronor i förseningsavgift om kunden inte betalar i tid. De här pengarna har du rätt att ta ut redan från dagen efter förfallodagen, och ni behöver inte ha avtalat om det i förväg. Du skickar bara en ny faktura på 450 kronor med texten förseningsavgift."

Henri skrev:
Vid googling fann jag följande:
"Sedan den 16 mars 2013 har vi en lag i Sverige som säger att du har rätt att ta ut 450 kronor i förseningsavgift om kunden inte betalar i tid. De här pengarna har du rätt att ta ut redan från dagen efter förfallodagen, och ni behöver inte ha avtalat om det i förväg. Du skickar bara en ny faktura på 450 kronor med texten förseningsavgift."
http://www.svenskinkasso.se/Info avgifter och 450 kr_130211.pdf
Höjda inkassokostnadsavgifter; Ny förseningsavgift
450 kr i handelstransaktioner, dvs
när borgenären och gäldenären är näringsidkare och/
eller myndighet – från 16 mars
2013
Riksdagen har beslutat om rätt för borgenärer att t
a ut en avgift på 450kr vid försenad
betalning om gäldenären är näringsidkare eller mynd
ighet. (Därtill föreslås bestämmelser som
klargör att betalning inte utan särskilt avtal ska
kunna avtalas ske senare än 30 dagar efter
förfall, liksom obligatorisk rätt till dröjsmålsrän
ta). Förslaget bygger på ett EU-direktiv. De
nya bestämmelserna träder ikraft den 16 mars 2013.

• Gilla
Henri
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.