Byggahus.se

Bestrida en faktura, hur?

1. F
    Medlem Nivå 3
    Hejsan!

Jag har nyligen fått mitt kök installerat.
    Ett fastpris finns för monteringen utav köket, tillval jag gjorde var kakelsättning (Mosaik, glas)

Innan jobbet påbörjades frågade Jag i ett mail till hantverkarna hur lång tid det skulle ta för sättningen.
    Svaret jag fick var mellan 3-4 timmar.

Jag ansåg att det var rimlig tid, det föll lixom inom ramen för tider jag sett folk på detta forum skriva samt andra ställen man läst på samt personer med erfarenheten av kakel/mosaiksättning utav kök.

Så, nu då Mosaiken är på plats så kom fakuran för just mosaikjobbet.

Enligt överenskommelse innan så skulle Jag stå för mosaik och Plattsättaren för Fog samt Fix för att sedan lägga det på Fakturan för jobbet.

Fakturan som Jag nu fått slutade på; 11625:- !!!

En sak jag som utfördes extra var en spackling, som på fakturan är specificerad till 3 timmar á 575:- vilket kan ses i överkant, men fullt rimligt då det kommer till Hanverkare.
    Detta belopp kan jag med andra ord acceptera.

Men, sen kommer vi till detta;

Kakelsättning har dom fakturerat ett fastpris på 7500:- vilket är lååååååååångt över de överenskomna 3-4 timmarna. (tar man priset från spackling så är 4timmars sättning/fogning 2300:)

Sen finns även; Extra arbete glasmosaik; 1600:-
    samt tillägg för Gipsbruk på 800:-

Jag har bett om att få förklarat vad Extra Arbete är samt varför priset 7500:- är med då det överstiger med råge det tidigare överenskomna.

Problemet är även att fakturan har en förfallodag runt månadsskiftet Mars/April.

Så vad jag vill ha hjälp med nu är;

1, Hur flyttar jag förfallodatum utan att få problem med påminnelsekostnader.
    2, Hur bestrider jag kostnaderna på ett vettigt sätt, enda jag har att tillgå är mailet med överenskommelsen om 3-4 timmar.
    3, Polisanmäla? Anmäla till något annan Myndighet som hanterar sådana saker?

Frågade nämligen Hantverkaren INNAN starten om tidsaspekten då jag haft bekymmer med deras prissättning för Montering av köksblandaren till Köket som även det var tillägg utöver monteringen.

Så, 3-4 timmars jobb kan jag acceptera där styckpris är 575:- men fan inte 7500:-.

Hoppas på snabb hjälp :)

mvh

2. M
    Anonym
    Var ni överens innan om att de skulle ta betalt löpande per timme? Jag tycker det låter som att de har ett standardiserat fastpris på denna typ av jobb. Har de fastpris bestämt så spelar det ingen roll hur lång tid det tar, utan du skulle frågat "Vad kommer det kosta?".

3. H
    Medlem Nivå 9
    Du bestrider fakturan skriftligen. Ta en koipa och skriv bestrides på den och skicka den rekommenderat till dem. Maila även över den. Om de har sagt 3-4 timmar och det går år betydligt mer tid än vad de sagt är de skyldiga att tala om det för dig om det överstiger 15 % av avtalad tid/pris. Timpriset har du 575,00/timma. Har du annat arbete på faktura som inte tillhör kakelsättningen och som du är nöjd med så kan du betala in det beloppet och bestrida kakelsättningen.

Redigerat 28 mar 2015 08:58
  4. Larsa
    Medlem · Nivå 13
    En aspekt är att kakling innebär flera arbetsmoment som skall torka imellan, vilket kan leda till mycket resande.

Men nu hade dom ju gjort en uppskattning som dom borde hålla sig i närheten.

5. F
    Medlem Nivå 3
    Fastpris eller Timpris var inget som varken jag eller hantverkaren skrev om i mail eller ens pratade om.
    Så där är ju felet hos mig att jag inte frågade, samtidigt är felet hos dom som inte beskrev/erbjöd hur dom ville lägga upp arbetet vad

Tack!
    Läste även att man kan skicka till Kronofogden innan Förfallodatum är passerat, stämmer det med?
    För skicka till hantverkaren och tro att dom ska vara medgörliga är nog lätt låg chans..

Givetvis ingår det en heldel torktid där imellan, men 575 á timma är ju som sagt ett rätt vanligt pris då det kommer till hantverkare sen ROT avdragen kom.
    Men just 7500:- är drygt 13 timmars arbete.
    Säger dom 3-4 timmars jobb med sättning, så har dom då alltså en restid på 10 timmar.
    3 gånger har dom varit i bostaden, så restid är alltså 1½ timma enkel lite drygt isåfall som dom debiterar som vanlig arbetstidskostnad, vilket bara det är sjukt.

6. V
    Medlem · Nivå 7
    Ett fast pris på monteringen skriver du. Vad var det priset?
    Har du fått offert skriftligt? Skrev ni något avtal, eller bara muntligt?

7. H
    Medlem Nivå 9
    Att skicka fakturan innan förfallodagen har de inget för. De kan heller inta ta ut någon ränta förrän 30 dagar har gått om man inte har avtalat skriftligen om något annat. Bestrid fakturan då kan de inte göra något. Du kan ju betala in för det arbete de har gjort som du är nöjd med och bestrida plattsättningen. De kan i och för sig skicka fakturan till kronofogden efter förfallodatumet. Men då svarar du bara kronofogden att du muntligen och skriftligen bestridit fakturan, gärna med datumen. Har för mig att du inte ens behöver säga orsaken, men det kanske kan vara läge att tala om att kakelsättningen är fakturerad med 3 dubbelt pris i förhållande överenskommen tid/pris. Här jag lite osäker om man skall tala om orsaken men det finns de som kan detta på forumet som kan ge dig rätt besked.
    Efter att dina papper har kommit in så skickar Kronofogden tillbaka en fråga till hantverkaren. Hantverkaren kan då välja att gå vidare till tingsrätten eller lägga ner, går han vidare så blir det förlikningssamtal innan tingsrätten. Så långt hoppas jag inte att det går.

8. H
    Moderator · Nivå 25
    Som sagt du bör betala in så mycket som är oomstritt. Där är ju då¨en rimlig beräkning som du har gjort med timmarna ggr det timpris de tar upp för spacklingen.

TIll det får du kanske räkna med reskostnader, i värsta fall så behöver hantverkaren ett besökl för sättningen, ett för fogning, och så ytterligare en gång för mjukfogning (ofta silikon mot bänkskivan).

Hantverkaren har rätt att överstiga ett uppskattat pris på löpande räkning med 15%.

En reflektion från mig är att såvida det inte var en väldigt liten yta, så är 3 - 4 timmar orimligt kort tid. Framförallt mosaik tar en del tid. Men tiden är väl rimlig för just att sätta mosaiken, men verktyg o maskiner skall bäras in, och rengöras efteråt. Att foga tar någon timme, men sedan behöver man efterarbeta fogen när den är halvhård, det kan ta två timmar eller mer innan det går. Och även vid fogninge nskall verktyg transporterasd och rengöras.

Samma sak sedan med mjukfogningen, det tar kanske 10 - 15 minuter, men till det kommer restid, osv.

Tre besök är typiskt minst 3 timmar restid.

9. F
    Medlem Nivå 3
    Jag frågade hantverkaren om dom kunde sätta mosaiken iomed att dom redan var där för att montera köket.
    Dom svarade då JA, det kunde dom, varken från min sida eller deras sida diskuterades det om Fast Pris eller Timpris.
    Jag frågade dom per mail hur lång tid det skulle ta och jag fick som sagt svaret 3-4 timmar.
    Där anser Jag ha frågat om Timpris då dom varken erbjudit Fast Pris eller Timpris.

Första besöket så tog Plattsättaren nyckeln till bostaden, samt spacklade upp några skarvar i gipset, samt en mindre del han ansåg inte vara rak nog för att sätta mosaiken på.
    Detta bestrider jag inte alls, då jag gärna vill ha bra resultat av arbetet samt att detta är korrekt specificerat på fakturan.
    3 timmar á 575:-

Sen andra besöket så satte han mosaiken, 2 eluttag fanns, dock inte så besvärligt placerade så det vart massa klippa i mosaiken.
    ytans storlek där mosaik sattes är ca 4kvm.

Tredje besöket så la plattsättaren Fogen mellan mosaiken, det vid bänkskivan missade han och kom senare och gjorde efter att Fakturan kom.
    Vilket jag redan sagt till huvudentrepenören att jag inte tänker betala för då felet är hos plattsättaren att han missade det.

Det andra och tredje besöket anser jag ska ha tagit tillsammans max 4 timmar då det var överens om via mail.
    Räkna då sättningen på 7500:-
    4timmar á 575 = 2300:-
    Plattsättaren bor 4 mil ifrån fick jag veta innan starten med, så 60min restid tur och retur á 575:-

Så 7 timmar är för mig accepterbart. om då totalt 4025:- sen givetvis spacklet 1725 och bruket för montering av mosaik 800:- vilket då bör landa på 6550:-
    Detta kan jag fullt ut förstå är ett pris som är realistiskt och i nivå med den tidsaspekt som uppgavs per mail.

Men sen de 1600:- extra arbete glasmosaik, ett tillägg som inte gör någon människa klok :)

10. F
    Medlem Nivå 3
    Herregud.
    Fick svar per mail från hantverkaren.

Dom tar ut ett fastpris för sättning av kök på 7500:- där Sophantering, Resor och förberedelser/beredning ingår.
    1600:- var tydligen priset för själva monteringen av mosaiken OCH fogning.
    1725:- Spacklingen.
    800:- bruk.

Nu ställer jag mig ännumer förvirrad.
    Hur f*n kan man ta ut ett Fastpris OCH ett Timpris utan att ens avtalat med kund?!
    Känns grovt oseriöst.

Har ställt motfrågor och en förklaring att jag vill se en korrigerad faktura.
    Efter det svar som kommer från hantverkaren nu så får jag se hur jag går vidare.

Bör jag skriva att jag kommer skicka ett dokument där jag Bestrider fakturan?
    Eller bara skicka den till dom?

11. H
    Moderator · Nivå 25
    Fogen mot bänkskivan är gissningsvis en mjukfog, den kan man inte sätta förrän den vanliga fogen har torkat. Så mjukfogen kräver ett extra besök.

12. H
    Moderator · Nivå 25
    Jag håller md om att det verkar helt orimligt att de debiterar fastpris utan avtal.

Men OM de hade avtalat om ett fast pris, så är det vanligt med en extra debitering för just mosaik. Mosaik tar längre tid att montera. Och det krävs att underlaget är jämnare (men de hade de ju redan tagit extra för). Men även det tillägget måste givetvis avtalas/meddelas i förväg.

13. H
    Medlem Nivå 9
    Gör båda delarna är mitt svar. Du måste ha bestridit fakturan skriftligt om det skulle gå vidare.

14. P
    Medlem · Nivå 22
    Tänkte precis skriva det som du själv fick svar på i #10, tyvärr så känns det fel att skriva att nästa gång så skall ni INTE fråga hur lång tid det tar utan vad kommer det att kosta!
    "Föredetta våtrumssbyggare"
    Det finns fortfarande hantverkare som har moral men de blir mer och mer sällsynta, i ditt fall vet jag inte om det är hantverkaren det är fel på eller företaget som installerade köket, kan det vara olika aktörer?
    Tyvärr så kan det bli så att du blir tvungen att betala hela summan, hur illa det än känns så var din fråga "hur lång tid" och inte vad det kommer att kosta!

Om utvecklingen inom byggbranschen kommer att bygga på ordklyverier så har vi snart en ny yrkesgrupp som kommer att öka explosionsartat... Jurister, advokater. Lider med er som hyr in hjälp, det räcker inte längre idag att få tag på dugliga hantverkare, ni måste även formulera er rätt och skriva avtal! :(

15. F
    Medlem Nivå 3
    Håller med i vad du skriver.
    Men nu var ju problemet att Fastpris diskussionen aldrig kom på tal innan jobbet startades, fick inte ens veta det förens fakturan kom.
    Vilket jag då anser mig ha rätten på min sida att få fakturan ordentligt omgjord.

Övrigt på fakturan, Mosaiken, Bruket, Spacklingen ser jag som sagt inga bekymmer med.