Byggahus.se

Råd om långsam byggare

1. 2
    Medlem Nivå 3
    Hej
    Vår byggare enligt ABT09 skulle ha varit klar för ca 2 månader sedan.
    De dyker upp när de vill och jag får ingen tidsplan från dem.

Vite om 2500 kr per vecka står i avtalet.

Trots flera möten (protokollfört osv ) och samtal har det inte blivit några förbättringar.

Vad har jag för val?
    • Säga upp avtalet?
    • Fakturera vite (med risk för konkurs)
    • Leja in någon annan och fakturera kostnaden vidare till dem?

Börjar bli riktigt trött på dem och det påverkar familjelivet.

Hjälp sökes

2. M
    Medlem Nivå 11
    Har du tagit entreprenaden i bruk? Finns det något som hindrar att du gör det? Vad säger din byggare om vitet?

Du kan inte säga upp avtalet utan att kompensera byggaren. Byggaren har rätt att slutföra. Men med ett sånt lågt vite kan han ju förhala många månader utan att det är speciellt dyrt för honom.

3. 2
    Medlem Nivå 3
    Jag har sagt att jag inte betalar någon faktura tills de har lämnat in och följt en tidsplan.

Han liksom låtsas att inte höra om vite. jag har skrivit till honom och han svarar inte på mina mail. Men han plockar upp telefonen och spelar dum när jag försöker få honom att förbättra och slutföra jobbet snabbare.

Nästan så att jag vill göra jobbet själv. (det som jag kan göra)

Skall försöker få honom att slutföra sin del. sen kickar jag ut honom. Det är en delentreprenad. och alla andra entreprenörer väntar på honom.

4. H
    Moderator · Nivå 25
    En kraftig försening kan iofs vara ett giltigt skäl att annulera avtalet. Men då måste du kunna visa att fördröjningen ställer till stor skada för dig.

Jag trro att du äv en i det fallet måste ge byggaren en chans. Så en formulering i ett brev i stil med: Om inte entreprenaden är färdigställd inom 2 veckor avser jag att ta in en annan firma för slutställande, och fakturera kostnaden på (firman).

OM du gör det så ta inte min formulering som korrekt, du måste konsultera en jurist, för att undvika skadeståndsanspråk. Om firman jobbar på fastpris, så har de enl. avtalet rätt att slutfakturera dig när arbetet är klart. Och det kan de ha rätt att göra även om det är någon annan som färdigställer. Så se till att få till formalia korrekt.

5. 2
    Medlem Nivå 3
    Jag har pratat med entreprenören och han har skrivit på ett färdigställandeavtal. Slutför inte han sin del inom x datum så har vi rätt att hitta en annan entreprenör. Han har skrivit på att han inte rätt att kräva betalning för kvarstående fakturor eller förseningsavgifter. Vi har även rätt att fakturera företaget för vitet och även för färdigställandet.

Nu får vi hoppas att han kommer tillbaka och slutför jobbet.
    Tur att det var en delentreprenad och tur att jag höll in fakturor pga av ej slutfört arbete. Material som har levererats och installerats har vi betalt för.

6. M
    Anonym
    Inget konstruktivt från mig tyvärr, bara reaktion: f-n va surt med sånna ruttna hantverkare som formligen pissar på alla sina kollegor inom skrået genom att bete sig som idiiter...

7. schnyggve
    Medlem Nivå 5
    Har råkat ut för med eller mindre samma sak, betala inte en spänn. Misstänker även att byggaren kommer att försöka skruva sig ur vitet också. Kan bara rekomendera dig till att söka juridisk expertis, det var då det började hända något och det är mycket skönt att ha stöttning. Vad är det för typ av byggnation?

8. pappskallen
    Medlem Nivå 10
    Vill börja med att beklaga situationen, förstår om det är frustrerande.

Detta är den stora nackdelen och risken med en delad entreprenad, jag vet att jag sagt det tidigare i forumet någonstans, men inte utan att man är van att hantera ett sådant uppdrag som att vara samordningsansvarig bör man ge sig på detta.

dessa problem uppstår i princip inte om man köper en total, där ex en byggare har hela ansvaret för entreprenaden.

Men... nu hjälper ju mina råd inte dig här och nu så nog om det.

Jag tycker också man bör sätta press på entreprenören (som du ju gjort i form av färdigställandeavtalet) via någon form av juridiskt håll, alt. någon annan person med erforderlig kunskap. något måste ju hända annars är ju risken dessutom att övriga entreprenörer surar ur på dig för att inte du löser problemet och det är ju inte bra för det vidare arbetet....

Förstår inte heller hur entreprenören är funtad......

Lycka till

• Laddar…
  9. 2
    Medlem Nivå 3
    De fick komma och jobba på Lördag..de andra entreprenörer har fått boka om sina jobb. jag gav dem ok att ta andra jobb (iom att de många av dem överbokar) när vi var 1 månad försenad och skulle ringa dem när de kunde komma. Kan de inte komma får jag hitta någon som har luckor.