Byggahus.se

skadad trottoar - vem har ansvaret?

1. F
    Medlem Nivå 4
    I samband med vårt nybygge blev trottoaren vid uppfarten skadad av de tunga transporterna till byggarbetsplatsen. Det var ingen totalentrepenad, men det var bara en firma som hade tunga fordon på platsen.

Enligt vårt kontrakt åligger det mig (byggherren) att vi ska ha körbar väg fram till huset för lastbil upp till 30 ton.

Är det då klart att ansvaret är mitt? Givetvis borde byggaren sett till att skydda trottoaren eller åtminstone informerat mig om riskerna.

Tacksam för svar,

2. roland53
    Medlem Nivå 13
    Varför tycker du att det är så givet att byggaren skulle informera dig om riskerna. Det var väl ditt ansvar att ha en farbar väg? :confused:

• Laddar…
  3. H
    Moderator · Nivå 25
    Jag blir osäker på hur man skall tolka en sådan "friskrivning".

Men om man funderar lite på hur alternativet till att köra sönder trotoaren ser ut.

När de här firmorna skall köra ut tunga transporter/maskiner. Så kör de troligen i mer än 50% av fallen ut till områden där exploatering pågår, dvs. där finns inga trotoarer att köra sönder. I de fall trotoar finns, så är det oftast ändå inga problem, den håller (i de fall jag sett byggen på tomter i närheten).

Så om detta nu skulle vara byggfirmans ansvar att undvika att skada trotoaren (trots formuleringen att du som byggherre ansvarar för farbar väg). Då skulle de alltså komma ut, hitta en ev. ömtålig trotoar, avbryta byggandet, åka och hämta bryggor, eller ett gruslass eller vad som nu kan behövas för att skydda. Eftersom farbarheten åligger dig som bygggherre, så blir du då debiterad för stillestånd, tid för att hämta bryggan, hyra och transport för bryggan osv. Troligen vet de att det då blir diskussion om den extra debiteringen. I pengar skulle jag kunna tänka mig att kostnaden för att skydda trotoaren kan vara nästan lika hög som kostnaden för att reparera den.

Så rent praktiskt tror jag att det rimligaste är att den skadade trotoaren skall täckas av dig som byggherre. Du hade enl. avtalet ansvar för att de skall kunna köra fram med den tunga utrustningen.

Har det inte ändå blivit skador i samband med grävning för vatten och elanslutning av tomten?

4. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Ska en trottoar inte tåla att man kör över den och in på en fastighet?

5. B
    Allvetare · Nivå 14
    Jo, men kanske inte med stora grävmaskiner med metall-larvband....

6. roland53
    Medlem Nivå 13
    Och normalt ej heller med 30-tons lastbilar.
    Normal trafik till en villafastighet är väl normal personbilstrafik?

7. M
    Medlem Nivå 17
    Det är chaufförens ansvar att inte köra sönder.

8. harry73
    Allvetare · Nivå 23
    Det är kommunens ansvar (eller väghållaren) att vägen är i bra skick. Om de sen kan hålla dig eller chauffören ansvarig är en annan femma. De stora kostnader är dock inte att den ska återställas, men att någon ramlar och kräver skadestånd. Därmed borde alla parter vara intresserad avatthitta en lösning.

Jag skulle ringa kommunen och berätta om vad som har hänt. Om skadan inte är så allvarligt och ni förväntar er mer tung trafik, kan det kanske räcka med varningsskyltar tills bygget är färdigt.
    Ber entreprenören att fixa körplåt (tän kpå varningskyltar)

9. V
    Medlem · Nivå 9
    Tyvärr, detta är självklart ditt ansvar. Du har åtagit dig i kontraktet att säkra vägen för 30 ton och inte gjort det, skadan på gatufastigheten beror därav helt och hållet på din försummelse att fullfölja avtal och tredjepart blev skadedrabbad.

10. roland53
    Medlem Nivå 13
    I min kommun byggde det kommunala bostadsbolaget nyligen ett hyreshus och byggbilar körde sönder närliggande trottoarer.
    Ja, de reparerades när bygget var klart.
    Förhoppningsvis fick byggaren betala, men det vete f*n, det kanske gick på skattebetalarnas konto, men fint blev det :rolleyes:

11. B
    Allvetare · Nivå 14
    Roland53, klart det gick på skattebetalarnas konto, du skrev ju att det var ett kommunalt bostadsbolag...

12. roland53
    Medlem Nivå 13
    Tja, normalt sett är ju bostadsbolaget vinstdrivande (AB - men 100% kommunalägt) och går med vinst varje år. Det var kanske inte ens bostadsbolaget som borde betala utan anlitad byggbolag som styrt och ställt på byggarbetsplatsen.

Vill gärna betona att jag inte vet vem som betalade i slutändan, men om allt gått rätt till så borde det vara byggbolaget som tagit kostnaden ppå bekostnad av sin vinst .....

13. harry73
    Allvetare · Nivå 23
    Det är inte alls självklart ts ansvar. Ts ansvarar för byggvägen på sin tomt, men kör lastbilen med överlast, Skulle ts kunna kräva ersättning av chauffören. Kommunen ansvarar som väghållare för gatan och trottoaren och skulle gatan gå sönder under en vanlig och laglig trafiklast är det kommunens ansvar. Om ts får ersätta skadan på trottoaren beror på om hur tungt lastbilen var och om det är en rimlig belastning för en infart. Och då är det plötsligt inte längre totalvikten men axellasten som är viktig.
    Är axellasten max 8 ton, då borde en väldimensionerad överbyggnad för gc vägar tåla den.

Vad var det för lastbil? (trailer, lastbil med släp, osv) och vad hade den för last?

14. O
    Bannad · Nivå 15
    Tja... Jag är inte lika säker på att man dimensionerar en trottoar för att man skall kunna köra över den med en tungt lastad lastbil... Varför skulle man göra det? Alla vägar är inte heller dimensionerade efter alla lastbilar...

15. harry73
    Allvetare · Nivå 23
    trvk väg är trafikverkets styrande dokument för vägdimensionering och även om det bara gäller för vägar där trafikverket är väghållare är det en brachpraxis att dimensionera vägar efter den. I dokumentet står bland annat att gc vägar med en låg trafikbelastning som bara incidentell belastas av tunga fordon med max 8 ton axellast, ska klara en enstaka last på 40 kN (= en sida av en 8 tons axellast).
    om vägen är en befintlig uppfart kan man förvänta sig att den klarar av denna belastning utan att vägen går helt sönder.