Hej.
Jag får 5 st fakturor per år av olika vägföreningar som vill ha ganska mycket pengar av mig trots att vi knappt äger någon skog/mark. Av dessa är det endast en st som har gjort lantmäteriförättning där de har räknat ut andelstal. Betyder detta att jag kan skita i att betala vägavgifterna till de vägföreningar som inte har gjort en riktig lantmäteriförättning? De kan väl knappast skicka fakturan till inkasso/kronofogden om man inte betalar då det egentligen inte är en "riktig vägförening". Det är ju mer av en intresseklubb där bidragen måste anses frivilligt?

Du kan skita i de fyra andra, dom har ingen juridisk rätt att driva in slantarna. Dock borde du ju vara med och betala om du sliter på vägarna. Är det inte motiverat med full avgift så erbjud dig att betala "lite mindre" vägarna kostar ändå att underhålla.

Är du beredd att betala din andel i en lanmäteriförättning tror jag säkert att du kan få övriga delägare med dig om du framför dina krav på föreningens årsmöte. Det är även där du ska ställa dina krav och önskemål, är du inte med på årsmötet utan sitter hemma tycker jag att du har godtagit föreningens beslut och då är det bara att betala.
Hur det är i ditt fall vet jag inte men det är generellt en mycket vanlig företeelse att folk inte tar sitt ansvar i gemensamma frågor utan sitter hemma och klagar på dom få som ställer upp och tar sitt ansvar.

• Gilla
Fällebyggarn och 2 till
  • Laddar…
Har du skog men inte plockar ur något, dvs inte har några maskiner som sliter känns det oskäligt. Erbjud dig att betala när maskinerna och slitaget kommer.

För att kunna driva in avgiften krävs det att föreningen utdebiterar enligt andelstal, har föreningen också misskött årstämman så kan denna också vara ogiltlig så det finns inget underlag alls även om de följer andelstalen.

Be respektive förening att redovisa andelstalen för dig.

Fem stycken olika föreningar, och knappt ingen mark? Det låter mycket. Äger du verkligen fastigheter som gränsar till vägar från fem olika föreningar, eller hur ser det ut rent geografiskt?

Blir du kallad till årsmöten etc från alla dessa föreningar? Normalt sett brukar man ju inte betala särskilt mycket heller. I de flesta fall så går underhållet och bidragen rätt så jämnt opp.

Tack för era svar. Det blir ganska mycket pengar om man slår ihop allting under en tioårsperiod faktiskt.

En "vägförening", fakturerar oss 250kr per år och jag åker aldrig på den vägen. Den är 1 km lång och sen delas vägen och blir en privat väg som inte ingår i vägföreningen, och 500m in på den privata äger vi 3 hektar skog. I somras var jag faktiskt där med bilen för första gången i mitt liv och blev utskälld av kärringen som bor där, och hon sa att jag inte får åka där för jag inte betalar, men kan hon inte sätta upp en bom då? Om jag ändå inte får åka på vägen till min skog, varför ska jag då betala 250 kr för vägen som går bitvis till min skog? Denna vägförening har aldrig kallat till någon årsmöte. På papperet vi får med fakturan kan man se att de fastboende betalar 1000kr, de som har sommarstuga 500kr och vi som endast har skog ska betala 250kr.

En annan vägförening, skickar faktura på 400kr till alla, oavsett om man har skog eller är fastboende efter vägen. Vi har 1,5 hektar skog efter vägen och åker aldrig på den vägen. Vissa, som bor där året runt och kanske åker på vägen 5-6 gånger per dag betalar alltså lika mycket som mig som aldrig åker där och inte har jag några planer på att åka där de närmaste 20 åren heller. Söder om denna väg fakturerar en annan vägförening oss 1500kr men där tror jag det är andelstal, för de bosatta betalar ca 3000kr enl bifogad lista.

En fjärde vägförening fakturerar alla "fastigheter" 500kr per år, och efter den vägen har vi 6 hektar skog som ligger efter vägen. I år har jag faktiskt varit dit några gånger med röjsågen men innan dess har jag inte varit där sedan 1995 då vi planterade där efter avverkningen. Många efter denna väg har sommarhus så de åker där ganska mycket i jämförelse med mig som inte kommer åka dit något mer efter jag har röjt klart.
Sen finns det en femte vägförening men där har jag sagt ifrån att jag inte ska betala, utan snarare de ska betala mig som drar vägen över min åker.

Prova med att länstyrelsen får reda ut detta. De har den makt att besluta över både lantmäteriet inkl föreningar jag har bara goda erfarenheter av de.

Hemmakatten
På din beskrivning låter det ändå som om dessa är etablerade vägföreningar med årsmöten osv. Du har mark/skog som du, för att komma dit måste köra på dessa vägar. Vad lantmäteriet utgår ifrån när de gör en förrättning är själva fastighetens behov av väg. Detta oavsett om du som ägare just nu inte använder vägarna. Med detta i åtanke så anser jag det inte orimligt att du skall betala.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Så du har en massa skogslotter utspridda på olika ställen, och det är därför det blir så många olika vägar inblandade?

Hur som helst, de måste ju kalla till årsmöten i vederbörlig ordning. Annars kan du leka rättshaverist och tvinga dem att göra om årsmötet. Du har också rätt att ta del av alla protokoll och redovisningar.

Jag kan också tipsa om att du har rätt att lyfta "din" del av momsen som vägföreningen betalt (förutsätter då att dina skogslotter är näringsfastigheter). Så kräv in årsbokslut med momsen redovisad och en andelsförteckning, så man ser hur stor del av föreningen du står för. Du behöver också ett undertecknat intyg från föreningens kassör som visar detta. Sen drar du den momsen i deklarationen.

oliva skrev:
Tack för era svar. Det blir ganska mycket pengar om man slår ihop allting under en tioårsperiod faktiskt.
Det blir ännu mer om man slår ihop allting under en hundraårsperiod...

Äger du mark där ska du så klart betala. Frågan är bara hur mycket.

• Gilla
Pytt och 4 till
  • Laddar…
Om någon av föreningarna har uppstått ur lantmäteriförrättning framgår det i fastighetsregistret. Du behöver bara ringa och kolla 0771-63 63 63, så får du besked direkt i vilka samfälligheter dina fastigheter har andel. Min gissning är att inte en enda av dina föreningar är beslutad hos lantmäterimyndighet.

I officialt beslutade vägsamfälligheter brukar andelarna vara beräknade efter något som kallas "tonkilometermetoden". Varje delägares andelstal beräknas efter väglängd och den trafik som alstras från olika slags fastigheter. Andelstalen beräknas för åretrunthus och sommarstugor per hushåll. Men för skogsbruk och jakt räknar man antalet hektar.

Precis som TS kan jag tycka att fakturorna verkar godtyckligt tillyxade. Jag får intrycket att du i praktiken inte ens når dina fastigheter med bil, trots att du betalat för åtminstone delar av vägen. Om det är så illa är du troligen inte ensam drabbad av oredan. Det klokaste vore att ansöka tillsammans med så många grannar som möjligt för att starta en eller flera riktiga samfälligheter. Den lokala lantmäterimyndigheten förklarar hur det går till.

Vad som händer om du inte betalar räkningarna? Som flera andra sagt, och som du själv gissat, kan dagens "klubbar" inte alls ta i med samma hårda nypor som en ordnad samfällighetsförening skulle kunna göra. Men helt hjälplösa är de inte. Vägrar du betala skulle de kunna stämma dig på beloppet, och för sin tala anföra att beloppet inte är oskäligt och att kravet har sin grund i muntlig överenskommelse. Ett bevis för detta är att du faktiskt hittills betalat utan att knorra.

Ja, det är ju alltid smidigast att låta andra betala...

En "vägförening", fakturerar oss 250kr per år och jag åker aldrig på den vägen. Den är 1 km lång och sen delas vägen och blir en privat väg som inte ingår i vägföreningen, och 500m in på den privata äger vi 3 hektar skog. I somras var jag faktiskt där med bilen för första gången i mitt liv och blev utskälld av kärringen som bor där, och hon sa att jag inte får åka där för jag inte betalar, men kan hon inte sätta upp en bom då? Om jag ändå inte får åka på vägen till min skog, varför ska jag då betala 250 kr för vägen som går bitvis till min skog? Denna vägförening har aldrig kallat till någon årsmöte. På papperet vi får med fakturan kan man se att de fastboende betalar 1000kr, de som har sommarstuga 500kr och vi som endast har skog ska betala 250kr.
"kärringens" reaktion kan jag till viss del förstå, om hon får underhålla vägen på egen hand medans du bara åker snålskjuts, förr eller senare behöver du komma åt dina marker för en avverkning, hur löser du bortforslingen av virket då? Helikopter?

En fjärde vägförening fakturerar alla "fastigheter" 500kr per år, och efter den vägen har vi 6 hektar skog som ligger efter vägen. I år har jag faktiskt varit dit några gånger med röjsågen men innan dess har jag inte varit där sedan 1995 då vi planterade där efter avverkningen. Många efter denna väg har sommarhus så de åker där ganska mycket i jämförelse med mig som inte kommer åka dit något mer efter jag har röjt klart.
Hur fick ni bort virket efter avverkningen 1995? Betalade ni extra för att ni nytjade vägen till virkestransporter? Eller var det "gratis"?

Zixten skrev:
Ja, det är ju alltid smidigast att låta andra betala...

"kärringens" reaktion kan jag till viss del förstå, om hon får underhålla vägen på egen hand medans du bara åker snålskjuts, förr eller senare behöver du komma åt dina marker för en avverkning, hur löser du bortforslingen av virket då? Helikopter?

En rättvis och korrekt andelsfördelning borde råda bot på reaktioner i alla riktningar. Jag har inte intrycket att TS vill åka snålskjuts. Om ägaren måste ta sin väg över annans mark för att nå sin fastighet är det ett högst legitimt skäl för att tvinga fram en sådan rättighet. Givetvis mot ersättning.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.