Hej, jag tog in offerter från ett par olika företag. Spackling och målning, samt vid ett senare tillfälle tapetsering. Vissa lämnade mer specificerade offerter än andra.

Ett företag har ett mkt attraktivt pris på just tapetseringen som nu finns kvar att göra,
Kan man hålla dom till bara vissa rader på en given offert?

Att ett företag lämnat en offert innebär ju inte att de måste åta sig jobbet, så svaret är nej.

Nej men du kan alltid fråga om de vill göra det till detta pris.

/K

Hm... Beror lite på hur offerten utformats...

Offert + accept =avtal
Ändrar du förutsättningarna så har ni inget avtal. Du kan ju fråga...
Men ligger tapetseringen som ett helt separat jobb så kan du säkert det...

Tänk på att du riskerar att framstå som en krångel kund och så får du ingen hantverkare alls...
Vi är mycket selektiva, iallafall vi som har mycket jobb...

• Gilla
Plåthuset och 1 till
  • Laddar…
Generellt, offert verksamhet är precis som offentliga upphandlingar.
En hantverkare eller ett företag har sina omkostnader. När man gör sin beräkning och ligger lågt på vissa delar, är tanken att man ska ta igen det på annat.

Fråga hantverkaren, men som tidigare sagt. En offert är utförd mot specifikt jobb och specifikt mängd jobb. Minskas omfattningen sv jobbet så kommer förmodligen hantverkaren tacka nej.

Mikael_L
Håller helt med Freddy_kruger, ändrar man i något gäller inte offerten alls. Accepterar man i helhet (inkl villkor) är det lika med ett avtal.

Håller också med om risken att krångelvarningsflaggan höjs.

Så endast en del av offerten kan du aldrig tillgodoräkna dig utan ny offertförfrågan + ny offert.

Men fråga du, lite lagom ödmjukt, så får du se ifall det finns möjlighet att få endast någon del utlyft till offererat pris.
Är både du en vettig kund och hantverkaren en vettig hantverkare så finns det möjligheter att ni kan mötas där. Troligen till lite högre pris, då vissa omkostnader är desamma oavsett jobbet är litet eller stort.

edit:
Tror jag, alltså...

Redigerat:
När jag skriver offerter så skriver jag alltid typ "offererade priser gäller under förutsättning att offerten accepteras i sin helhet"...

Utan denna formulering, eller liknande, tror jag faktiskt du kan acceptera vissa delar...

C
För ordningens skull så finns det naturligtvis undantag om ett moment i offerten t.ex. beskrivs som en option, men då framgår det förstås tydligt av offerten och normalt endast om kunden särskilt bett om detta.

Mikael_L
PCLarsson skrev:
När jag skriver offerter så skriver jag alltid typ "offererade priser gäller under förutsättning att offerten accepteras i sin helhet"...

Utan denna formulering, eller liknande, tror jag faktiskt du kan acceptera vissa delar...
Det tvivlar jag faktiskt på (men jag kan ha fel, jag kan ju typ nada :)).

Om den som fått offerten försöker ta ut vissa delar och den som offererat vägrar så skulle det till sist bli ett domstolsärende om parterna inte kan komma överens. Och jag tror verkligen att rätten ser hela offerten som en helhet, som inte kan brytas isär i bitar - det känns liksom naturligt.

Tänk hur en offert kan vara utformad, med vissa villkor för tillträde, arbetets utförande, tillgång till vatten, el, plats för avlastning/förvaring av material och annat som kan behövas för arbetets utförande, särskilda villkor för oförutsett och tilläggsarbeten osv osv.
Jag kan liksom inte tänka mig annat än att offerten i sin helhet gäller. Annars kan jag ju som kund säga, "Nej, ni får givetvis endast arbeta mellan 03.00 och 07.00", även om offerten stipulerar att jobbet utförs 07.00 - 16.00.

Så jag har svårt att tro att någon kan ta ut godbitarna ur en offert och "lämna" resten.

Men det skadar givetvis inte att skriva som du visade, better safe than sorry. :)

Däremot är det viktigt att ange hur länge offerten gäller (så inte någon kommer in flera år efter offererandet och kräver att arbetet utförs enligt offert) och ev begränsningar under vilken tid arbetet kan utföras.

• Gilla
Plåthuset och 1 till
  • Laddar…
offert1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
offert2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

skulle då vara intresserad av att anlita företaget för rad 2 och rad 4
ev. 9, men det finns inget behov av nått som är spec-at, om inte tapetlim är däri nånstans under m.m

giltighetstiden är generös, fram till den 30/7-15 ;). så så mkt kan dom inte ha att göra....
krånglig kund, nej då, men det är ju lite man skall ordna med mellan målning och tapetsering.
och betalning sköter jag ju såklart!.

Säger inte att du behöver vara en krånglig kund...
Men minsta misstanke, så drar man öronen åt sig...

Mikael_L och Freddy_kruger har rätt.
En offert måste accepteras i sin helhet ("rent") för att offertgivaren ska vara bunden. Minsta avsteg i kundens accept gör accepten "oren" och innebär i praktiken en offert från kunden till leverantören som leverantören får ta ställning till.
Det finns alltså ingen juridisk möjlighet att plocka russinen ur kakan.

Värt att veta är också att kunden inte först kan säga nej till en offert (att föreslå ändringar i offerten är att säga nej) och sedan ändra sig och acceptera offerten, även om denna accept är inom den angivna acceptfristen. "Accepten" blir i så fall en offert till den ursprungliga offertgivaren som denne har att ta ställning till.

Sen finns det vissa undantag där en offertgivare ändå kan bli bunden av en oren accept, men det verkar inte vara aktuellt i detta fall.

lbgu skrev:
Att ett företag lämnat en offert innebär ju inte att de måste åta sig jobbet, så svaret är nej.
Jo, offerten blir bindande för offertgivaren så snart kunden accepterar. Såvida inte offertgivaren tydligt angivit att den inte anser sig bunden av offerten utan framtida "ordererkännande" eller liknande.

Men om vi ser det lite praktiskt, hur många skulle vilja tvinga en en hantverkare att endast leverera en delmängd pga av en otydlig offert om hantverkaren säger nej till det? Jag skulle inte vilja riskera att sådant scenario med en förbannad firma/hantverkare, även om jag enbart ser det som teoretiskt.

Och att t.ex. enbart ta ut ett delmoment i en offert blir också fel. I priset kan man ju ta hänsyn till att flera moment kan utföras när man finns på plats, t.ex. torktid där man utför andra delar för att sedan återgå efter torktiden.

Så det du kan göra

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.