5 237 läst ·
36 svar
5k läst
36 svar
Bestrida en faktura, hur?
I sammanhanget kan det vara bra att känna till att de villkor som en leverantör skriver på sin faktura (invändningsfrister, ocker-dröjsmålsränta o.s.v.) normalt sett inte är bindande för kunden. Avtalsvillkor kommer man överens om gemensamt, leverantören kan inte bestämma det ensidigt.HEM2121 skrev:
Tack igen.HEM2121 skrev:
Ja, jag har skrivit till Hantverkaren att jag vill se en ny faktura som stämmer överens med vad vi pratade om innan jobbet utfördes.
Okej, tackar!Plåthuset skrev:Innan förfallodatum ska du betala så mycket av fakturabeloppet som är ostridigt. Du har inte rätt att innehålla betalning för mer än vad du bestrider (+ ev motkrav som du anser dig ha). Om du innehåller mer finns risk att du måste betala dröjsmålsränta och får betala påminnelseavgifter.
Resterande del av fakturabeloppet bestrider du skriftligt med angivande av varför du bestrider betalningsskyldighet.
Du ska inte skicka en kopia till KFM innan du har fått något brev från KFM. Det är leverantörens sak att avgöra om de är tillräckligt oseriösa för att skicka en bestridd fordran till KFM.
Så betala det specificerade är bra att göra.
Ska jag räkna med lite påslag för Resor tillochfrån arbete för hantverkaren med?
Det är ju liksom en skälig ersättning med, fast inte specificerat på nåt sätt i fakturan jag har just nu.
Ja, du skulle kunna göra en egen uppskattning av vad totalsumman borde bli och redovisa den för hantverkaren. Fördelen med det är att du ger hantverkaren mindre incitament att driva sitt resterande krav vidare. De kanske nöjer sig med de pengar de redan fått från dig och struntar i resten.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 628 inlägg
Man skall bestrida en felaktig snarast möjligt!
Många gånger står det på fakturan att man skall höra av sig inom en viss tid, i annat fall tiger man och samtycker. När ska man senast bestrida fakturan. Vad säger lagen om detta?
Många gånger står det på fakturan att man skall höra av sig inom en viss tid, i annat fall tiger man och samtycker. När ska man senast bestrida fakturan. Vad säger lagen om detta?
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 628 inlägg
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Jag håller med, betala bara för det som kommits övverens. OM de sedan återkommer med en specifikation där ex. reskostnader tillkommer, så kan det vara en punkt för en kompromiss.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden