Mogg skrev:
Vad människor som dig ofta glömmer är att att boende utmed vägen behöver post och andra tjänster som polis, brandkår och ambulans behöver komma fram när det behövs. Om det börjar brinna på din fastighet är du nog tacksam om brandkåren kommer dit genom användande av vägen eller ambulansen om du skulle bli sjuk, men... du vill naturligtvis inte betala för det. :(
Nej. den delen av vägen som går över min åker behövs inte för att de ska få ambulans eller post. Vägen börjar i byn forsta (nära tandsbyn) och varför de dragit den ned i rise över min åker är det ingen som vet. De enda som åker där är turister som åker fel när de ska till ångsta camping. Det går dessutom en vanlig väg i närheten, samt E45 som de åker på. Ingen skulle bli drabbad om jag fick plöja upp biten av vägen som går över min åker. Att jag fick gå ur samfälligheten är ju för lantmäteriet bedömer att jag inte behöver vägen, utan att den bara är till besvär. De kunde avslutat vägen i sin egen by stället för att dra den ned i rise. På vägen till rise så korsar den E45. Kolla på en karta (hitta.se) så får du ser själv hur det ser ut. På fastighetskartan från 1830 så går inte vägen över min åker, så jag vet inte när den tillkom.

Redigerat:
Om du loggar in på lantmäteriet fastigheter /min fastighet, med tex bank ID, så kan du se när vägen anlades och allt annat som gäller din fastigheten som lantmäteriet har koll på tex sevitut, pantbrev mm.

oliva skrev:
Nej. den delen av vägen som går över min åker behövs inte för att de ska få ambulans eller post. Vägen börjar i byn forsta (nära tandsbyn) och varför de dragit den ned i rise över min åker är det ingen som vet. De enda som åker där är turister som åker fel när de ska till ångsta camping. Det går dessutom en vanlig väg i närheten, samt E45 som de åker på. Ingen skulle bli drabbad om jag fick plöja upp biten av vägen som går över min åker. Att jag fick gå ur samfälligheten är ju för lantmäteriet bedömer att jag inte behöver vägen, utan att den bara är till besvär. De kunde avslutat vägen i sin egen by stället för att dra den ned i rise. På vägen till rise så korsar den E45. Kolla på en karta (hitta.se) så får du ser själv hur det ser ut. På fastighetskartan från 1830 så går inte vägen över min åker, så jag vet inte när den tillkom.
Det är ett virrvarr med vägar och omöjligt att veta vilken väg du menar. Det enda på Rise som jag hittade var busshållplatsen Ångsta Rise vägskäl

Mogg skrev:
Det är ett virrvarr med vägar och omöjligt att veta vilken väg du menar. Det enda på Rise som jag hittade var busshållplatsen Ångsta Rise vägskäl
OK. Om du tittar på kartan (hitta.se) så antar jag du hittar forsta (ovanför ångsta)? Vägföreningen heter också forstavägen. Vägen går i en ring uppe i byn forsta. Sen går den över E45 och ned till byn Rise. Precis innan den ansluter i 90 graders vilken till ångstavägen så går den tvärs över min åker. Det finns ingen fastighet som behöver åka tvärs över min åker. Vägen kan lika gärna sluta innan min åker börjar. I annat fall får du gärna berätta för mig vilken fastighet som måste ha en väg från forsta ända ned i rise. (Vad fastigheterna heter ser du ju genom att antingen zooma in så du ser adresserna eller trycka på tomtgränser)

Busshållsplatsen ångsta rise vägskäl ligger 300 sydväst om vägkorsningen forstavägen/ångstavägen.

Trafikverket har en karta över alla enskilda vägar som har statsbidrag, kanske är det lättare att se där. Man kan se alla vägföreningar om man markerar en väg.

Redigerat:
Den vägstump som du har på din åker kan du troligen "döda" hos LM. Man kan "ta bort" vägar som inte fyller någon funktion om det finns lika bra alternativ för dom som ev vill använda vägen. Troligen får du betala hela kostnaden då det är du som vill ha bort vägen och det är till din gagn.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.