6 889 läst ·
19 svar
7k läst
19 svar
skadad trottoar - vem har ansvaret?
Om allt är rätt är alla vägar dimensioneradför alla fordon som lagligen får köra på allmänna vägar. Skillnaden mellan högtrafikerade och lågtrafikerade vägar är att hög trafikerade vägar är dimensionerad för att klara av fler överfarter av dessa lagliga fordon. Det finns vägar som inte klarar av de tungsta fordon och får en lägre bärighetsklass. Oftast handlar det om äldre broar somär i dåligt skick och inte klarar av samma trafik som när de dimensionerades. Det finns undantag på allt, men kör man lagligt med ett tungt fordon behöver man inte förvänta sig att vägen går sönder efter dig.Odjuret skrev:
harry73:
Men nu var detta en trottoar som var sönderkörd, inte en väg. Och jag tror inte alla referenser till hur vägar byggs och vad de tål kan användas av TS för att motivera att en vanlig trottoar skall klara 30 ton entreprenadmaskin...
Men nu var detta en trottoar som var sönderkörd, inte en väg. Och jag tror inte alla referenser till hur vägar byggs och vad de tål kan användas av TS för att motivera att en vanlig trottoar skall klara 30 ton entreprenadmaskin...
Medlem
· Stockholm
· 4 633 inlägg
Bilder behövs.
Är det en infart eller bara mitt på en trottoar?
Är det en infart eller bara mitt på en trottoar?
Jag vet inte precis hur jag ska tolka TS beskrivning trottoar vid vår uppfart, men om vi tolkar det som infart och framförallt om det är asfalt, då borde man vid dimensoneringen ta hänsyn till enstaka tunga fordon.Odjuret skrev:
Det betyder inte att ts inte är ansvarig, men det betyder att et finns flera möjligheter:
1 bilen var mer än 30 ton, entreprenören är ansvarig, eller eventuelt chauffören om kommunen tycker att ts ska betala förstås
2 bilen var 30 ton eller mindre och kommunen tycker att ts ska betala, då kan ts hävda att kommunen feldimensionerade infarten, men jag vet inte om det leder någonstans
3 bilen var 30 ton eller mindre och kommunen fixar allt utan krav på ts
4 chauffören körde slarvigt och körde vid sidan om och skadede därför trottoaren.
Jag tyckte att diskussonen var väldig svart vitt och ville ge ts några tips över hur han kan föra en eventuell diskussion med komunen och eller entreprenören. För tanken med forumet är väl att hjälpa frågestälare med deras problem?
Skulle vara intresant att få lite mer info från ts
Klicka här för att svara