7 985 läst ·
32 svar
8k läst
32 svar
Vad är max påminnelseavgift en vägförening kan ta ut mot medlem?
Sida 1 av 3
Hej
Som rubriken lyder
Detta vid missad årsavgift?
Bakgrunden till frågan är att vägföreningen meddelat att man kommer ta ut en påminnelseavgift på 400kr ( årsavgift 1600kr ) av de som inte betalat
Var hittar man t ex lagstödet?
Ska föreningen meddela först på t ex årsmöte?
Bara nyfiken på regelverket eftersom det blivit massa disskutioner inom föreningen
Som rubriken lyder
Detta vid missad årsavgift?
Bakgrunden till frågan är att vägföreningen meddelat att man kommer ta ut en påminnelseavgift på 400kr ( årsavgift 1600kr ) av de som inte betalat
Var hittar man t ex lagstödet?
Ska föreningen meddela först på t ex årsmöte?
Bara nyfiken på regelverket eftersom det blivit massa disskutioner inom föreningen
På årsmötet beslutas väl vilken vilken påminnelseavgift man har i föreningen?
I den jag är medlem i så har vi 30 spänn per påminnelse...och antalet beror ju på hur flitig kassören är.
Och en del väljer att betala allt utom påminnelseavgiften när dom väl betalar. Men att driva in dom går inte i dagsläget.
30 spänn är ju inte precis kompensation för porto och kassörens arbete men det skiter ju dom flesta medlemmar i..
I den jag är medlem i så har vi 30 spänn per påminnelse...och antalet beror ju på hur flitig kassören är.
Och en del väljer att betala allt utom påminnelseavgiften när dom väl betalar. Men att driva in dom går inte i dagsläget.
30 spänn är ju inte precis kompensation för porto och kassörens arbete men det skiter ju dom flesta medlemmar i..
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
jag har ingen aning om vilken rätt föreningen har att ta ut påminnelseavgift. Men OM kassören tröttnar på de som inte vill betala avgiften, så är det rätt snabbt att skicka "påminnelsen" till kronofogden istället. De utmäter avgiften inom några veckor.
Hade en kollega som blev kassör i en samfällighet där det i åratal varit stora konflikter med vissa medlemma som av "princip" inte betalade någonting. Han förklarade för de trilskande hur lagen såg ut och att det var inte hans fel. Fick som svar "jag betalar aldrig!"". Han skickade in listan till kronofogden, och typ två veckor senare hade alla betalat inför risken att bli utmätt. Därefter var det slut med konflikterna i samfälligheten.
Hade en kollega som blev kassör i en samfällighet där det i åratal varit stora konflikter med vissa medlemma som av "princip" inte betalade någonting. Han förklarade för de trilskande hur lagen såg ut och att det var inte hans fel. Fick som svar "jag betalar aldrig!"". Han skickade in listan till kronofogden, och typ två veckor senare hade alla betalat inför risken att bli utmätt. Därefter var det slut med konflikterna i samfälligheten.
Ja, bakgrunden till avgiften uppfattade jag som att det var ett stort antal personer som inte betalat
Nu backade dock styrelsen och tar upp detta på årsmötet istället
Får man besluta om avgift på 400kr på årsmötet eller är det reglerat då med?
Förstår styrelsens frustration.. Onödig tid att lägga på självklara saker
Nu backade dock styrelsen och tar upp detta på årsmötet istället
Får man besluta om avgift på 400kr på årsmötet eller är det reglerat då med?
Förstår styrelsens frustration.. Onödig tid att lägga på självklara saker
Nej, påminnelseavgiften till privatperson är lagstadgad till 60 kr. Däremot kan man fritt sätta dröjsmålsräntan, upp till 2% per månad har jag läst kan vara övre gränsen utan att riskeras att klassas som oskäligt hög. Ta dock det med en nypa salt...
Hempularens tips om kronofogden är bra och verkar effektivt.
Hempularens tips om kronofogden är bra och verkar effektivt.
vår vägförening skickar ut en avi utan vare sig datum på avin eller sista betalningsdatum...
de skriver typ bara "vägavgift 2014" när kan man anta att en sådan senast ska betalas?
de skriver typ bara "vägavgift 2014" när kan man anta att en sådan senast ska betalas?
30 dagar är ju normalt för räkning, så lägre än så ska man väl inte dra på det i vart fall.Visst kunde man önska sig lite mer formalia, men det brukar vara svårt nog att hitta folk som hjälper till så börjar du ställa krav och komma med ideér så är du snart kassör 
Personligen tycker jag att man får ha lite överseende, föreningen finns ju till för allas bästa.
Personligen tycker jag att man får ha lite överseende, föreningen finns ju till för allas bästa.
jag har faktiskt försökt leta upp kontaktpersoner i föreningen men inte lyckats... söker man på bankgironumret och vidare på allabolag finns endast en adress... går inte få tag i någon...mexitegel skrev:30 dagar är ju normalt för räkning, så lägre än så ska man väl inte dra på det i vart fall.Visst kunde man önska sig lite mer formalia, men det brukar vara svårt nog att hitta folk som hjälper till så börjar du ställa krav och komma med ideér så är du snart kassör
har f.ö fått en höjning på ungefär 1000% så man vill ogärna betala den alls känns det som... man vet inte alls vem som tar hand om de pengarna
Pengarna ska ju vara inne till bokslutet, datum för detta kan nog skifta.
Kronofogden kan bara hjälpa till om man har samfällighet där lantmäteriet har gjort en förrättning och omräkning av andelarna.
Avtackade själv med kassörsposten då jag är trött på att tjata på vuxet folk om att det kostar dom 300 kronor om året att ha en fin grusväg, inser dom inte det själva så tror jag att dom har problem som kan hänvisas till psykiatrin.
Men det åsikten gillade dom inte tydligen.
Kronofogden kan bara hjälpa till om man har samfällighet där lantmäteriet har gjort en förrättning och omräkning av andelarna.
Avtackade själv med kassörsposten då jag är trött på att tjata på vuxet folk om att det kostar dom 300 kronor om året att ha en fin grusväg, inser dom inte det själva så tror jag att dom har problem som kan hänvisas till psykiatrin.
Men det åsikten gillade dom inte tydligen.
Är det föreningar som får statligt eller kommunalt bidrag så har dessa båda instanser register på vem som är ordförande eller kassör.
Man kan ha en annan samfällighet men då inte mottaga några bidrag men då behöver man inte genomföra några årsmöten eller liknande. Kan vara en onde som sliter en del på vägen, han passar på att laga den med sina maskiner mot att alla boende betalar 200 kr...svart.
Man kan ha en annan samfällighet men då inte mottaga några bidrag men då behöver man inte genomföra några årsmöten eller liknande. Kan vara en onde som sliter en del på vägen, han passar på att laga den med sina maskiner mot att alla boende betalar 200 kr...svart.
Alla juridiska samfälligheter måste väl ha stadgar (inkluderar årsmötesplikt) och har rapportskyldighet till lantmätaren/kommunen/länsstyrelsen angående styrelseledamöter ? !
Har inget med ev. bidrag att göra!
http://www.lantmateriet.se/sv/Fastigheter/samfalligheter/om-samfallighetsforeningar/
Har inget med ev. bidrag att göra!
http://www.lantmateriet.se/sv/Fastigheter/samfalligheter/om-samfallighetsforeningar/
Redigerat:
Måste och måste.
Redovisar man inget protokoll får man inga pengar från stat/kommun.
Har man inget behov av dom pengarna har man ju då inget behov av några möten.
Ja min erfarenhet gäller en liten väg med en driftig bonde som sköter det hela. Utan möten men en liten överenskommelse om att dom boende betalar lite för bergkrossen han köper.
Tror nog inte dom är unika men dom gillar att hänvisa till förr, det spricker ju nu när gubbarna börjar dö.
Redovisar man inget protokoll får man inga pengar från stat/kommun.
Har man inget behov av dom pengarna har man ju då inget behov av några möten.
Ja min erfarenhet gäller en liten väg med en driftig bonde som sköter det hela. Utan möten men en liten överenskommelse om att dom boende betalar lite för bergkrossen han köper.
Tror nog inte dom är unika men dom gillar att hänvisa till förr, det spricker ju nu när gubbarna börjar dö.