Byggahus.se

Fakturaavgift. Kan jag bestrida denna.

1. M
    Medlem · Stockholm · 200 inlägg

MangeH

Medlem
    Hej.

Jag har haft ett avtal på nyckelbrickor och spärrservice.
    Mitt minne säger mig att avtalet löpte på 24 månader. (vilket det kanske kan ha gått nu)

På senaste räkningen stod det att de inför en fakturaavgift vid förnyelse och nytecknande av avtal.
    Det stod ingen stans att mitt avtal gick ut. (kan iof även vara så att jag har fel och det varit ett löpande avtal)

Vad har jag för möjlighet att bestrida den fakturaavgift som nu lagts på denna räkning?

Fakturaavgift måste ju framgå av avtalet när det tecknas. Så min fråga
    är om det nu är en förnyelse av avtalet, hur ingås det? Är det om jag går med på och betalar denna faktura eller är en liten info-ruta på föregående faktura tillräcklig och att man varit tvungen att agera?

2. T
    Medlem · VG · 11 257 inlägg
    Om det är så att avtalet förändras, och fakturaavgift inte funnits tidigare, och nu tillkommer, så kan du använda det som ett argument för att säga upp avtalet.
    Dock, om bindningstiden löpt ut behöver du inget argument för att säga upp avtalet, du kan då säga upp det enligt gällande avtal.
    De har dock säkert en möjlighet att lägga till fakturaavgift i samband med förnyelse av avtalet. Om ditt avtal är löpande kan de säkert lägga till avgiften bara de informerar i tillräcklig tid. Men du har som sagt alternativet att då säga upp avtalet.
    Att du skulle kunna bestrida fakturaavgiften är osannolikt, och måste i så fall antagligen grunda sig i att de gjort något fel kring införandet av denna, och det är i så fall bara under begränsad tid du slipper den, tex. fram till att ev. bindningstid går ut.

3. M

MangeH

Medlem
    Har grävt lite och hittat avtalet så det är nog så att det precis löpt ut.
    Det står i avtalet om det löper ut så fortsätter det en mån i taget med 3 mån uppsägningstid. Så de har nog rätt att lägga på avgiften. Men hur juridiskt bindande är det att de bara skrev dit att "det läggs på alla avtal som nytecknas eller förlängs" på förra fakturan. Ett avtal kan väl inte ändras ensidigt av ena parten utan att den andra godkänner det?
    Dvs ett godkännande har väl inte skett förens jag betalt räkningen isf?
    Dvs jag borde kunna häva avtalet utan de 3 månaders uppsägningstid iom att de ensidigt försöker ändra avtalet. Eller har jag fel?

4. G
    Medlem · skåne · 98 inlägg

Gallahad

Medlem
    Kuriosa: Min fd granne äger ett relativt stort företag, som skickar och mottar relativt många fakturor. När alla företag började ta ut en faktureringsavgift såg han ingen annan utväg än att ta ur en betalningsavgift. Hos alla som skickade med faktureringsavgift tog han ut en betalningsavgift på motsvarande summa. Det juridiskt riktiga i detta låter jag vara osagt.

• Laddar…
  5. T
    Det beror antagligen lite på hur betydelsen av denna avgift ses för dig som kund, men jag skulle säga att - Ja, eftersom de ändrar avtalet och ökar din kostnad, så har du också rätt att därmed säga upp avtalet senaste från den dag då förändringen träder i kraft.

Meddela omgående företaget att du inte kan acceptera deras avtalsförändring och att du därför säger upp avtalet från och med den dag som den nya regeln gäller. Om den dagen redan inträtt, för att fakturorna betalasi efterskott, om så är fallet, så är det deras problem. De kan inte införa sådana extra kostnader utan att meddela dig i förväg och ge dig en rimlig chans att säga upp avtalet till följd av förändringen.

6. M

MangeH

Medlem
    Tror att det är så att jag betalar en månad efter.
    Det stod även på förra fakturan att det träder i kraft för alla som förlänger eller tecknar nytt.
    (vilket jag inte hade koll på då jag trodde att det var längre kvar)

7. T
    Det är en avtalsfråga, såväl för B2B som gentemot konsument. Din grannes leverantörer kan inte lägga på en fakturaavgift med mindre än att de kommit överens om det, samma sak med betalningsavgiften. Och även mot konsument gäller samma sak, ett företag kan inte lägga på en fakturaavgift på en faktura, med mindre än att konsumenten fått information om detta innan köpet genomförts. Vilket är anledningen till att TS informerats om detta i samband med en tidigare faktura, och TS alternativ är att acceptera avgiften, eller tacka nej till affären.

TS kan så klart formulera sig som så att han säger upp avtalet till följd av det ändrade avtalsförhållandet, men är villigt att fortsätta avtalet utan förändringen, dvs om företaget inte lägger på fakturaavgiften. Då är det upp till företaget att acceptera TS avtalsförslag, det är trots allt under det avtal som tjänsten levererats de senaste två åren.

8. T
    Har du alltså fått fakturaavgift på den senaste fakturan du fått?
    Om du missat att påtala detta och säga upp avtalet, så kan du antagligen inte säga upp det omgående med det argumentet, utan då på tre månader. Men om det fortfarande inte trätt i kraft, så kan du ju hävda att du fortfarande har rätt att säga upp med det argumentet, tänker jag.

Huruvida en lite inforuta är tillräcklig, kan jag inte säga på rak arm, men det måste ju utan tvekan framgå klart och tydligt att det är en avtalsförändring, och jag funderar lite kring vilken övrig information som måste framgå, om de är skyldiga att informera dig om att du har möjlighet att säga upp avtalet med kort varsel t.ex. Kolla med din kommunala konsumentvägledare, eller konsumentverket. De borde veta.

9. T
    Observera också att detta inte är en prisförändring, om någon skulle påstå det. Det är en ny avgift som tillkommer, som tidigare inte funnits. Undantaget möjligen om det stod i avtalet från början att det finns en fakturaavgift, som i ditt fall då råkade vara 0:-. Men jag undrar i så fall hur konsumentmyndigheterna skulle se på det, om det är en manöver för att kunna smyginföra en fakturaavgift så snart den initiala bindningstiden gått ut.

10. M

MangeH

Medlem
    Det stod på förra fakturan att
    "Vi har infört en fakturaavgift för hantering av papper"
    Avgiften tillämpas vid förnyelse och nytecknande av avtal."
    Om du vill undvika den kan du ansöka om autogiro.

Sen lägre ner i min specifikation på föregående faktura så stod det inte någon faktura med.
    Alltså ansåg jag inte att vara med bland de "omtecknade "

Sen i går en mån senare kom nästa faktura där en faktura avg var pålagd.
    Så jag har aldrig blivit notiferad om att nu kommer ett nytt avtal.
    Läser jag detaljerna så står det

2016-04-15 Ordernr xxxx spärrservice .... . xkr

Så jag antal att fakturan är för 15 april till 15e maj. (som om den kommer mitt under månaden) Inte helt tydligt att
    utläsa.

11. T
    Du har väl antagligen tecknat ett avtal med bindningstid som förnyas automatiskt vid bindningstidens utgång. Du kan inte skylla på att du inte hade koll på att det var nu avtalet gick ut.

Möjligen kan du hävda att du inte fått informationen i tillräckligt god tid, men å andra sidan så har du ju inte heller sagt upp avtalet under åtminstone en månads tid (?).

Huruvida företaget är skyldigt att informera dig specifikt om att du kommer att påföras avgiften, eller om det räcker med en sådan generell kommentar, vet jag inte. Men det är ju lite anmärkningsvärt att det kommer en generell kommentar just på fakturan före ditt avtal förlängs automatiskt. Det föranleder ju att tro att det finns en koppling, och då kan man ju tycka att de ska vara specifika, och inte smyga som de tycks ha gjort nu. Som sagt, kolla med konsumentverket. Om de har fakturaavgift för andra sedan längre tid tillbaka, då har de lagt till denna information nu, men de har vetat om de hela tiden, och då har de ju inte informerat dig om en förändring som de vetat om en längre tid, det verkar inte heller helt ok. Men det är ju kanske mer etik och moral, än juridik ;)

Du kan ju alltid prova med att säga upp avtalet omgående med hänvisning till den nya avgiften, och se vad de säger. Kolla också upp så förnyelsen stämmer med bindingstiden osv. Ifrågasätt också när de införde de nya rutinerna med fakturaavgifter på företaget, sammanträffade alltså detta med din förnyelse. Eller har de haft det länge och det blev aktuellt för dig nu, varför informerade de dig i så fall inte tidigare, och varför gav de i så fall nu en generell kommentar när de visste att det var specifikt inför nästa faktura. Ställ dem mot väggen, så kanske de accepterar en omgående uppsägning.

Eller så sväljer du det hela och tar tre månaders uppsägning, det funkar ju också ;)
    Om de inte accepterar att fortsätta ditt avtal utan fakturaavgift, för att behålla dig som kund. Då kan du ju sedan säga upp avtalet någon månad senare i alla fall ;)

12. M

MangeH

Medlem
    Jag ser att det står i deras nya allmänna villkoren daterade i januari om jag letar på deras hemsida. Så jag får gå på att de inte informerat mig om en förändring de vetat om en längre tid. Tackar.

13. M

MangeH

Medlem
    Om jag kollar min räkningshistorik så ser jag att jag betalt i 25 månader (detta blir den 26'e räkningen jag får). Avtalet är på 24 mån så det är inte precis vid brytperioden detta tillkom heller ser jag nu utan en mån efter att det börjat gälla löpande.

14. Demmpa
    Husägare · Kalmar · 11 740 inlägg

Demmpa

Husägare
    Jag har förmig att det ofta brukar stå i det finstilta att man ska hålla koll på företagets hemsida efter nya "villkor" plus att dom är tvugna att meddela kunden minst en månad innan.

I ditt fall så har dom meddelat minst en månad innan plus att det har stått i villkoren i några månader.

Det är inte företagets fel att du inte har koll på när din avtalsperiod tog slut.

Du hade tre val att göra när föra fakturan kom, dessa tre val var:
    1) göra ingenting - betala kommande fakturaavgift.
    2) beställa autogirobetalning - slipper fakturaavgiften.
    3) säga upp tjänsten omedelbart till avtalets slut - slipper autogiro, slipper fakturaavgiften.

Nu har du fortfarande tre alternativ, där tredje alternativet är med tre månaders uppsägningstid.

Det finns knappt något företag som idag skickar ut pappersfakturor utan fakturaavgift. Fakturaavgift på pappersfakturor började införas för iaf tio år sedan.

15. Demmpa
    Husägare · Kalmar · 11 740 inlägg

Demmpa

Husägare
    Det där kan ha att göra med att avtalsperioden för dig är mitt i månaden men fakturaavgiften ligger kalendermånadsvist (i fakturaprogrammet)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.