Undrar om det är fullt ok, att dra moms och kostnaden för dator?
Är skogsbonde, och anser att det är nödvändigt med en ny dator, för att på ett enkelt sätt sköta betalningar, samt hantera nya skogsbruksplanen som nu även är digital.
Snart dags för deklaration.:(:(

C
Ja, vad tusan. Snart går det väl knappt att deklarera utan en dator, så det kan ju knappast anses vara verksamhetsfrämmande i någon näringsverksamhet. Bara datorn är avsedd för bruk inom näringsverksamheten så kan jag inte se att det är några konstigheter.

• Gilla
fremax
  • Laddar…
Just med datorer är man väldigt noga med att de bara är för företaget. I praktiken bör du kunna bevisa att du har en annan dator, annars antas det med automatik att du använder den privat.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Det är inte svårt att motivera datorinköp. Jag har litet hantverksföretag och använder datorn endast för fakturering, kontakter med kunder, hemsida etc - samt för deklarationen. Privat klarar jag mig fullständigt med bara surfplattan.

Göran.W
Dra av för skrivare och patroner till denna med samt papper pennor osv.
Man kan dra av i princip allt man använder.
Man kan även dra av kostnaderna för ett arbetsrum.
Sen går det självklart dra av för internet men inte hela beloppet om man använder det privat.
Det är bara fundera på vad man faktiskt använder i sin näring och dra av för det.

D
Göran.W skrev:
Man kan även dra av kostnaderna för ett arbetsrum.
Njae... Det finns ganska noga regler för hur arbetsrum i privat bostad får dras av i näringsverksamheten. Har man en enskild firma så får man dra av max 2,000:-/år för arbetsrum i villa och 4,000:- för arbetsrum i lägenhet.

Har man aktiebolag så får man ta ut lokalhyra från sitt AB, men man måste då deklarera hyresintäkten som inkomst av kapital (beskattas med 30%) men från inkomsten drar man först av verkliga kostnader som el/vatten och värme för den delen av bostaden som används av AB.

• Gilla
Räknenisse
  • Laddar…
C
Räknenisse skrev:
Just med datorer är man väldigt noga med att de bara är för företaget.
Mja, privat bruk av företagets egendom är under vissa omständigheter tillåtet utan att skattepliktig förmån föreligger.

Se t.ex.: https://www.skatteverket.se/privat/...lglasogon.4.7459477810df5bccdd4800016150.html

"Om arbetsgivaren har betalat en anställds privata användning av en persondator kan förmånen vara skattefri om persondatorn uppfyller förutsättningarna för att vara ett arbetsredskap. Det får då inte vara fråga om en lånedator eller hem-pc."

Då kan det vara så att min info blivit inaktuell, för det var kanske fyra år sedan jag läste om detta.
Har ju förändrats ganska fort både prisnivån och vilken utrustning som är vanligt att ha.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.