Byggahus.se
Min nya granne håller på och bygger garage och allt dom har gräft upp är lagt på min tomt samt kört ner mina stolpmarkeringar som fanns i backen (ska bygga nytt). Pratat med grannen i morse som sa: sånt som händer...
Grannen verkar inte bry sig,men skulle prata med Myresjöhus. Ringde Myresjöhus som skulle prata med markentrepenaden och dom skulle ringa under dagen. Ingen har ringt!!
Vad gör man??

image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Röd markering-tomtgräns.
 
De kör väl bort jorden innan du börjat med ditt bygge annars ser jag inget STORT problem?
 
  • Gilla
Cash
  • Laddar…
Marken ser inte vidare känslig ut på platsen, så det där hade jag inte brytt mig om för att främja framtida grannsämja. Stolparna får de ju åtgärda. Du har inga ojämnheter på tomten som behöver plattas till? För nu haer du ju chansen med den jordhögen (givetvis efter ett samtal med grannen då denne äger den).
 
Problemet är väl inte jorden utan stolparna till tomtmarkeringen?? Det viktigaste är väl att jorden är borta tills du ska bygga? Riskera ingen grannsämja för jordhögen. Gå över och prata med grannen igen, om att det vore skönt om han kunde ordna stolparna. Ska du bygga på tomten framöver kommer du att ha kontakt med grannen, om ni ska bygga gemensamt staket/plank vid tomtgräns o.s.v. Jag skulle inte ha gjort det till något problem.
 
harry73
Behöver du tillgång till tomten för ditt eget bygget, ska det bort på direkten. det är markentreprenören som gjorde fel, så det behöver inte betyda osämja med nya grannen.
Behöver stolparna mätas in igen (om det är stolparna som markera ditt bygge), ska grannen (och där igenom markentreprenören) bekosta ny inmätning. Är det tomtpinnarna, behövs ingen inmätning om gränsröret finns kvar, då ska den bara grävas fram samtidigt som jordhögen tas bort.

Är det inte bråttom för din del, då är det en gratis möjlighet för dig att bjuda grannen på lite goodwill som säkert kommer till nytta när du ska bygga
 
  • Gilla
Martin E
  • Laddar…
D
Spelar väl ingen roll om han behöver ha tillgång till marken eller inte. Det är inte lagligt att dumpa jordmassor utan tillstånd från markägaren.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Hur länge sedan hände detta eftersom plattan redan är gjuten och garaget uppe?
 
Folk har litet olika magkänsla kring dessa saker tycks det.
Om ngn la in en hög jord på min tomt utan överenskommelse skulle jag be vederbörande ta bort den och återställa platsen inom säg 48h - för att upprätthålla ett minimum av grannsämja, samt en normal respekt för äganderätten. Sedan om det är husleverantören, grävaren eller hans farmor som gjort detta är inte ditt problem utan grannens. Att skylla på eller hänvisa till sina entreprenörer är skrattretande omoget.

beroende på vad det är för stolpar de demolerat (oavsett kommer de inte att finnas kvar när jorden är borta) bör grannen ersätta för detta.
 
  • Gilla
PerOF och 11 till
  • Laddar…
Håller helt med ovanstående, jag brukar aldrig vara omöjlig om folk frågar om lov men att bara kasta över en massa skit på min tomt utan att ens ha pratat med mig gör mig skogstokig, det har med respekt att göra och tomtgränser ska respekteras. Hade detta hänt mig hade jag påtalat detta redan efter första skopan jord på min sida......
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Håller med - det är ju GRANNEN som har att anstränga sig för att bevara grannsämjan. Det är inte TS som utmanar den genom att klaga på några ton jord på fel plats.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
kontorsråttan
gratis jord, wohooo












:)
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Mmm... Till vad?
 
Finns säkerligen någon brotts- eller miljöbalk detta bryter mot, om man nu vill dra det till sin spets.

Annars är det väl bara att knalla över och konstatera att "ja, det är lätt hänt, lär säkert bli något liknande när vi sätter igång och då är det ju tur att man har så förstående grannar!"

Det lär säkerligen bli en del skräp från ditt eget projekt också och när vinden sveper iväg saker kan det vara bra att ha varit snäll innan så att du kanske slipper städa deras tomt hela tiden.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Är det i detaljplanerat område kan det vara fråga om att man inte följt bygglovet eller marklovet för TS tomt då högen ser ut att vara klart över +/-50cm. Det jobbiga i det fallet om kommunen får för sig att göra ett tillsynsärende av det hela är att TS blir den som får problem.
 
Gäller det även en tillfällig hög? När vi byggde ut hade vi meterhöga massor runtom på tomten. Låg ett par månader innan byggfirman körde bort det.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.