S
Hejsan

Jag sitter med i styrelsen för en samfällighet. Vi har nyligen haft årsmöte, och en av personerna som var med på årsmötet, som var där som representant för en bostadsrättsförening som är med i samfälligheten då fastigheten angränsar till samfällighetens GA/fastighet.

Nu hörde den personen av sig och krävde att få dokumenten från årsmötet, verksamhetsberättelse, revisionsberättelse, budget m.m., för att lägga upp på en hemsida som Brf'en har.

Det känns lite konstigt, tycker jag, att dessa papper ska publiceras på det viset. Det är ju inte heller så att varje lägenhetsinnehavare är medlem i samfälligheten, utan det är bostadsrättsföreningen som sådan som är medlem.

Så jag funderar lite på vad som är normalt i dylika fall. Vilka rättigheter en medlem i samfälligheten har att publicera och dela vidare föreningens dokument och ekonomisk information på detta viset.

Det kan ju också nämnas att alla dokument fanns ju på årsmötet, uppkopierat i ett ex för varje medlem, så den personen kan ju ha tagit med sig dom och kan scanna in dem och sprida vidare. Är det ok att göra så, eller finns några hinder för det?

Synpunkter och kommentarer kring detta mottages tacksamt!

Hemmakatten
Inget konstigt tycker jag. Vad är det som samfällighetsföreningen vill dölja?
Transparens är en ytterst demokratisk fråga. Årsmöteshandlingar ska/är tillgängliga för alla medlemmar, även för bostadsrättsföreningen och dess medlemmar.

Redigerat:
tommib
Det är i och för sig inget konstigt med önskemålet men det kan ändå finnas anledningar till att inte sprida allt vind för våg på internet. Jämför t.ex. lexbase och uppståndelsen kring detta. Exempel på saker som kan vara känsliga i årsmöteshandlingar är t.ex. röstlängd, motioner med kontroversiellt innehåll mm. Man kanske helt enkelt inte vill att allt ska vara sökbart via google (för det blir det, var så säker).

Det är helt riktigt att handlingarna ska vara tillgängliga men det kan lika gärna vara i en pärm hos sekreteraren. Eller på en hemsida, bakom lösenord och en robots.txt som ber googlebot fara och flyga.

Om jag skulle lägga upp dylika handlingar, vilket jag gör, så skulle jag se till att de åtminstone är i PDF-format så att de ser någorlunda rimliga ut på alla system. Skydd är valfritt och vi har det inte för årsmötesprotokoll i nuläget. Däremot har vi det för matrikeln, som även den ska vara tillgänglig för alla medlemmar.

Vill TS tyka sig så kan hen naturligtvis göra som det stod i näst sista stycket. Skicka en bunt med papper som BRF-representanten får scanna....

S
Framförallt är det ju rätt olyckligt om vår budget hamnar i händerna på de entreprenörer vi planerar göra upphandlingar hos under året. Det är rätt stora belopp det handlar om i vissa fall.

Jag håller med om att transparens är bra, men det är inte samma sak som att sakerna läggs ut på en hemsida, tycker jag. Det är vissa som har rätt till informationen, inte hela världen.

När jag bodde i bostadsrätt krävdes lösenord för föreningens sida. Är det en sådan sida är det väl inte konstigare än att dela ut protokollen i pappersformat. Kan avslöja att jag sällan besökte hemsidan men noga läste de lappar som damp ner i postlådan. Så det kanske är mer dolt på internet.

Naturligtvis kan obehöriga hacka sidan och komma över dokumenten men risken är nog lika stor att någon medlem känner någon hos de entreprenörer du nämner.

tommib
Då har du ju en bra anledning att inte publicera budget online. Meddela det till BRF-representanten och se vad de svarar.

Vi har också lösenordsskydd på de delar av föreningens hemsida som är avsedda endast för medlemmar, som årsredovisningar mm. Det är ju ett legitimt krav från BRF att få ut materialet och sprida till medlemmar, men det ligger ju även i deras intresse, som medlemmar av samfällighet, att det inte sprids. Så om de också har en skyddad area där de lägger ut sin årsredovisning bör de ju kunna få dokumenten och lägga dem där.

C
Snickerick skrev:
Det är vissa som har rätt till informationen, inte hela världen.
Ja och nej. Årsredovisningen skall hållas tillgänglig för var och en (https://lagen.nu/1995:1554#K8P3S4). Stämmoprotokoll skall hållas tillgängligt för medlemmarna (https://lagen.nu/1973:1150#P50S2).
Detta är något som styrelsen måste ta hänsyn till när årsredovisningen upprättas, så att man inte offentliggör information som inte skall vara offentlig.

Redigerat:
Fairlane
Snickerick skrev:
Framförallt är det ju rätt olyckligt om vår budget hamnar i händerna på de entreprenörer vi planerar göra upphandlingar hos under året. Det är rätt stora belopp det handlar om i vissa fall.
En alldeles utmärkt anledning till att inte informationen skall exponeras externt. När jag satt i styrelsen i min gamla BRF så skrev vi att publicering var förbjuden om inte styrelsen godkänt det, samt påpekade det för mäklare som skulle sälja lägenheter i fastigheten. Innan vi hade med den delen så fick vi betydligt fler företag som kontaktade oss och ville hjälpa oss med än det ena, än det andra.

cpalm skrev:
Ja och nej. Årsredovisningen skall hållas tillgänglig för var och en ([länk]). Stämmoprotokoll skall hållas tillgängligt för medlemmarna ([länk]).
Detta är något som styrelsen måste ta hänsyn till när årsredovisningen upprättas, så att man inte offentliggör information som inte skall vara offentlig.
En samfällighet bör i normalfallet inte falla under årsredovisningslagen och TS nämner inte heller ordet årsredovisning utan årsmöteshandlingar. Dessa handlingar behöver man alltså inte tillgängliggöra för vem som helst men stämmoprotokollet ska enligt lagen om förvaltning av samfälligheter tillgängliggöras för medlemmarna. Sedan borde samfälligheten eller dess styrelse kunna bestämma huruvida medlemmarna får sprida dessa handlingar vidare eller inte.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
S
Sedan är det så att var och en av alla boende i BRF'en är INTE medlem i samfälligheten. Bostadsrättsföreningen är medlem i samfälligheten inte dess medlemmar.

De allra flesta medlemmar i BRF'en är dessutom helt och totalt ointresserade av samfällighetens drift. De jag har talat med, vi är vänner med många i BRF'en, är helt ointresserade. Den enda som uttryckt önskemål om detta som jag talat med, är den som begär ut infon i digital form för publicering på hemsidan, samma person som dök upp på årsmötet alltså. Jag har absolut inget emot att de som vill får ta del av informationen. Jag ser bara inte nyttan med att lägga upp den digitalt på en bostadsrättsförenings hemsida.

Hemmakatten
Bara för att du inte ser nyttan med att stämmohandlingarna delges Brf's medlemmar betyder inte det att du har rätt eller att du kan bestämma över dessa. I våra samfällighetsförenimgar sätts alla handlimgar upp på enanslagstavla, synliga för alla. Kan inte tänka mig att din samfällighetsförening har någon speciell sekretessaktivitet för sig.

Fairlane
Det är skillnad på att inte se nyttan av att få ta del av handlingarna och att inte se nyttan av att handlingarna ska publiceras på Internet.

Min rekommendation är att ge ut handlingarna men vara tydlig med att de inte ska ut på nätet. Förklara gärna varför så kanske mottagaren förstår.

När vår information låg på nätet, spridd av mäklare, blev säljare som galna när de såg att det fanns pengar i renoveringsfonden. Skillnaden var slående de är informationen inte låg ute.

C
Snickerick skrev:
Den enda som uttryckt önskemål om detta som jag talat med, är den som begär ut infon i digital form för publicering på hemsidan, samma person som dök upp på årsmötet alltså.
Jag tror du får utgå från att denne person har utsetts av BRF för att företräda densamma i detta sammanhang, och alltså inte agerar i personligt intresse. Förvisso måste denne formellt sett ha fullmakt för att företräda BRF på samfällighetens stämma, och jag misstänker att en sådan inte har presenterats. Så en början kanske kan vara att reda ut denna persons roll i sammanhanget.

O
Snickerick skrev:
Sedan är det så att var och en av alla boende i BRF'en är INTE medlem i samfälligheten. Bostadsrättsföreningen är medlem i samfälligheten inte dess medlemmar.

De allra flesta medlemmar i BRF'en är dessutom helt och totalt ointresserade av samfällighetens drift. De jag har talat med, vi är vänner med många i BRF'en, är helt ointresserade. Den enda som uttryckt önskemål om detta som jag talat med, är den som begär ut infon i digital form för publicering på hemsidan, samma person som dök upp på årsmötet alltså. Jag har absolut inget emot att de som vill får ta del av informationen. Jag ser bara inte nyttan med att lägga upp den digitalt på en bostadsrättsförenings hemsida.
Nu har du väl fått nått om bakfoten... I en brf så äger alla en liten bit av föreningen... Så om en brf är medlem i något så är alla boende medlemmar...
Årsredovisningar brukar vara offentliga handlingar. När jag satt i styrelsen för en brf så la vi ut dessa på vår hemsida. Men budgeten? Är den en handling som någon har rätt att kräva?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.