Här förstod jag det som att företaget fått alla pengar de ska ha. Men utöver det tagit rot på ett belopp som är mer priset på det utförda arbetet. Då blir väl företaget skyldig betala detta till kund, precis som kunden betalar dem om de inte fått full betalning. Med ett bra företag är det naturligtvis inget problem.

Men om företaget skulle strula är det väl TS som ytterst är ansvarig att det finns rätt belopp på skattekontot. Det kan ju ha varit ett rent misstag från deras sida också. Om de då betalar antingen till dig eller SKV inom rimligt kort tid så är det inte något problem.

En sak som slår mig är rubriken:
"Entreprenör tagit ut mer rot än 50%"
ROT är numer bara 30% av arbetskostnaden, inte 50%. Har dom tagit ut 50% så är det i sig fel. Men jag tolkar det som att dom har tagit ut mer än så.

Förtydligande:
Man får inte räkna ROT på jobb som utförs utanför tomten såsom transporter eller jobb som utförs i hantverkarens egen verkstad Ingen ROT på maskin- eller materialkostnader eller på konsultjobb.
Ingen ROT på yttre anläggningsarbete såsom anläggning av gräsmattor eller stenläggningar. Detta får bla den märkliga följden att man får räkna ROT på en altan av trä men inte på en av sten/betong.

Eftersom det var uppgifter i deklarationen, kan man utgå från att det gällde förra året då rot var 50%.

-MH- skrev:
Eftersom det var uppgifter i deklarationen, kan man utgå från att det gällde förra året då rot var 50%.
Helt rätt, står i första meningen. Om det inte är 2017 och jag varit full i ett år. ;-)

Oh, my bad. :-)
Jag läste förvisso första inlägget från början men vid ett senare tillfälle läste jag rubriken och trodde då det gällde när beskedet från Skv om utbetalda ROT-pengar kom och nu är det ett bra tag sen nån fick sådana besked innehållande 50 % ROT.
Sorry! :-)

• Gilla
Daggen1
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.