Hej forumet,

Vi har nyligen byggt ett Eksjöhus, "Rönnäs". Vi har byggt enligt Generalentreprenad, och har alltså två kontrakt - ett med eksjöhus och ett med en entreprenadfirma. Vår entreprenadfirma heter "Rejäl byggkonstruktion i Roslagen".

Rejäl byggkonstruktion har sedan anlitat underleverantörer som byggt huset. Vi är nöjd med underleverantörernas arbete. Dock har det brustit en del i projektledningen från Rejäl byggkonstruktion, varför en del arbeten gjorts fel och en del inte gjorts alls.

Vi har haft slutbesiktning, och besiktningsmannen konstaterade där en hel del fel.

Vad jag förstår säger lagen (och även texten i besiktningsmannens utlåtande) att brister ska åtgärdas av entreprenören eller husleverantören inom 2 månader. Alla fel som kan spåras till Eksjöhus har fixats.

Rejäl byggkonstruktion har dock fortfarande inte gjort klart sitt jobb. Det som saknas är balkongräcken, installation av braskamin samt ett antal mindre fel, lister, målning, tätning etc.

Rejäl byggkonstruktion går att få tag på, firman har inte försvunnit, men när jag ringer dem säger de bara att de ber om ursäkt att saker tagit sån tid, men att resterna ska fixas nästa vecka, eller om 2 veckor. Såhär har det hållit på sen i slutet av november. Men det har skett väldigt lite progress. Plåtslagaren var och smällde upp en byggnadsställning i november, men har fortfarande inte gjort något jobb. Braskamin-installatören var och mätte lite i december, men behövde fler delar och sen har inget hänt.

Frågan är vad vi ska göra nu. Vad jag förstått säger lagen att vi kan ta in andra leverantörer på egen hand, låta dem färdigställa huset, och sedan skicka faktura till Rejäl byggkonstruktion?

Är det något särskilt vi ska tänka på innan vi börjar köpa in tjänster själva? Typ att vi borde skicka nåt rekommenderat brev till Rejäl där vi ger dem en sista chans, eller nåt sånt?

Tacksam för svar!

PS
Jag outar leverantörens namn eftersom jag tycker de haft sina chanser nu och jag hoppas att de som funderar på att bygga hus idag väljer någon annan leverantör. Ni kan isåfall PM:a mig för mer information om varför Rejäl inte kan rekommenderas.

Om du skall ta in annan firma så måste du meddela din entreprenör att du avser göra så om de inte slutför inom ex två veckor (tiden måste vara rimlig). Därefter kan du i första hand dra pengar från det du förhoppningvis håller inne. Om du reda slutbetalat så kommer du i praktiken inte att kunna få någon ersättning, även om du har rätt till det.

Tack för svaret!

För 3 veckor sedan gav jag dem 3 veckor, vilket de svarade med att "det passar oss bra att göra det då". På den tiden lyckades de dock bara sätta in 3 saknade dörrar (en liten del av jobbet).

Varför säger du att vi inte kommer att få nån ersättning från dem, även om vi har rätt till det? Vi är villiga att gå till tingsrätten.

Om du har betalat för mer än det som levererats så är det i praktiken oerhört svårt att få rätt. Entreprenören kommer att ljuga sig blå i tingsrätten. De kommer att påstå att ni inte släppt in dem för att slutföra, ni har rivit det de redan gjort,bes. Mannen är blind, bes. Mannen är jävig. Går inte det, så har du anlitat onödigt dyr hantverkare, de har gjort mer än bes. Anmärkningarna. Och på varje steg kommer de att förhala. När du väl får ett domslut om typ 5 år, så sätter de firman l kk. Då har de samlat på sig lagom många betalningsförelägganden.

Tack för svaret, hempularen.

Jag kan se det framför mig nu. Den rättsliga vägen är nog väldigt lång och jobbig.

Rejäl Bygg har försatts i rekonstruktion och kommer garanterat gå i konkurs inom en snar framtid. Har tydligen mångmiljonskulder till underentreprenörer och leverantörer.

Har du haft någon vidare kontakt med dom?

Vi har också byggt ett Eksjöhus som blev klart i höstas med samma entreprenadfirma. Vi har 100-tals punkter som de Ej har visat någon antydan till att lösa.

Så tråkigt att firmor som denna drar ner ryktet för en hel yrkeskår och sätter familjer på pottan.

Är det någon mer här på forumet som är drabbad??

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.