8 663 läst ·
33 svar
9k läst
33 svar
Fuktskada mellan köp och tillträde (bostadsrätt)
D
Daniel_82
Medlem
· Västra Götaland
· 629 inlägg
Daniel_82
Medlem
- Västra Götaland
- 629 inlägg
En tanke bara hur kommer det sig man inte vänder på det. Sett flera trådar där det står hört till köparens undersökningsplikt vilket borde ha upptäckts vid noggrannare koll. Hur kommer det inte ligger hos säljaren att kolla och meddela fel på fastighet/lägenhet?
Sedan så har väl säljaren skyldighet att lägenheten är i samma skick som när pappren skrevs på tills tillträdesdagen.
det är vad jag hade hänvisat vid den här problemet.
Sedan undrar jag hur mycket köparen har fått vara med om, då tolkar det som föreningen upptäckt vattenskada, rivit med en gång och snoppen köpare får veta badrummen är utrivna. Tänker även att säljarens försäkring bara vill stå för 20%, känns lite som den tänkt det går på försäkringen men när försäkringsbolaget inte vill betala 100% så läger säljaren över ansvaret till köparen.
Sedan så har väl säljaren skyldighet att lägenheten är i samma skick som när pappren skrevs på tills tillträdesdagen.
Sedan undrar jag hur mycket köparen har fått vara med om, då tolkar det som föreningen upptäckt vattenskada, rivit med en gång och snoppen köpare får veta badrummen är utrivna. Tänker även att säljarens försäkring bara vill stå för 20%, känns lite som den tänkt det går på försäkringen men när försäkringsbolaget inte vill betala 100% så läger säljaren över ansvaret till köparen.
Känns det inte rimligt att du som köper en bostad/vara och ska leva med den undersöker den utifrån dina egna referensramar innan köpet slutförs?Daniel_82 skrev:En tanke bara hur kommer det sig man inte vänder på det. Sett flera trådar där det står hört till köparens undersökningsplikt vilket borde ha upptäckts vid noggrannare koll. Hur kommer det inte ligger hos säljaren att kolla och meddela fel på fastighet/lägenhet?
Om säljaren ska redovisa skicket på en bostad/vara så kanske det blir helt fel eftersom säljaren och köparen inte har samma referensram/förväntningar kring standarden. Säljaren kanske helt ärligt anser att huset är ett lyxhus i fantastiskt skick medan samma hus är ett ruckel i någon annans ögon.
D
Daniel_82
Medlem
· Västra Götaland
· 629 inlägg
Daniel_82
Medlem
- Västra Götaland
- 629 inlägg
Håller med att man som köpare ska kolla både så man vet bättre vad man köper men som du säger man tycker och tänker olika.
Nu vet jag inte hur lätt det var att upptäcka skadan i badrummet som TS har köpt. Men tänker som exempel om man säger som argument att hade man som köpare kollat ordentligt så hade man upptäckt det, vart ligger då ansvaret från säljaren att den som bor där borde ha varit medveten om det och förmedlat det och inte hållit tyst.
Nu vet jag inte hur lätt det var att upptäcka skadan i badrummet som TS har köpt. Men tänker som exempel om man säger som argument att hade man som köpare kollat ordentligt så hade man upptäckt det, vart ligger då ansvaret från säljaren att den som bor där borde ha varit medveten om det och förmedlat det och inte hållit tyst.
Medlem
· Västra Götealand
· 154 inlägg
Hävning kan nog vara ett alternativ. Lägenhetens skick överensstämmer inte alls med vad ni skrev kontrakt på. Den är ju i praktiken obeboelig, och du kanske rent av måste ha en bostad.
Häver du köpet blir det bara tre parter kvar för en kostnadsfördelning. I praktiken bara två om försäkringsbolagets villkor säger att dom tar 20%. Förhandlingen kommer att gå snabbare och säljaren kommer att ha mycket svårare att ducka kostnader när han "äger problemet".
Sedan kan ni ju göra upp ett nytt avtal igen antingen på lägenhet utan badrum, eller med nyrenoverade badrum.
Häver du köpet blir det bara tre parter kvar för en kostnadsfördelning. I praktiken bara två om försäkringsbolagets villkor säger att dom tar 20%. Förhandlingen kommer att gå snabbare och säljaren kommer att ha mycket svårare att ducka kostnader när han "äger problemet".
Sedan kan ni ju göra upp ett nytt avtal igen antingen på lägenhet utan badrum, eller med nyrenoverade badrum.
Klicka här för att svara