Hej!

VI har haft slutbesiktning på vårt nybyggda hus och jag lämnade huset i tårar.

Vi anser att det är så dålig finish på huset invändigt och att de bara har hafsat runt utan känsla för kvalité och sunt förnuft.

Jag har bestridit vår slutfaktura för jag kan omöjligt betala en målaren för det dåliga arbete han gjort.

Det hade varit ok ifall det varit på något ställe, men det är överallt, hela huset, 160 kvm! Vi vet inte vart vi ska börja, känns helt tröstlöst att behöva tänka renovering innan vi flyttar in.

Pratade idag med hus leverantören och de meddelade mig att jag var tvungen att betala för de har betalat sina underleverantörer och måste få in pengar av oss. De hade också varit i kontakt med sina egna jurister för att stämma av detta då slutbesiktningen är godkänd och klar.

Vår KA som även är besiktningsman, sa till oss att han skulle aldrig godkänt arbetet som målaren utfört, under all kritik.

Husleverantörer erbjöd sig att boka en överbesiktning och bekosta denna. Jag anser inte att det behövs en besiktningsman för att se vilka fel och brister som finns.

Vad kan vi göra?

Jag lägger upp lite bilder och film snuttar på det urdåliga underarbete och målningsjobb som är gjort! Återkommer, det var inte helt enkelt gjort!

//Smilla

bild.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du skriver att du inte var nöjd med slutbesiktningen. Var det vad som skrevs upp i protokoll eller är det det uppenbart dåliga målerijobbet? Om det ser ut likadant ( som fotot) på flera platser i huset, så kan du ju omöjligt vara tvungen att betala hela priset. Kanske hellre hota med att leverantören försenat projektet, eftersom det ännu inte är färdigt?

Formellt så är det ju en överbesiktning so skall till. Det finns fastlgada rutiner för det. Och det är dyrt.

Men viktigare, det finns rätt hårda tidsramar, OM du skall ha en överbesiktning så är det bråttom att påkalla det.

men hur gick det här till?

Vem hade utsett besiktningsman?
Vilken typ av entreprenad var detta? Total, delad?

Oavsett slutbesiktning/överbesiktning eller inte.

Jag skulle INTE betalat summa motsvarande målningen. Det är väl helt ointressant om husleverantören har betalat sina underleverantörer (målaren) eller inte. Det är ju inte dina bekymmer.

Ditt bekymmer är att få ett korrekt utfört jobb.
Ta in en besiktningsman som är sakkunnig i målningsarbete om det är det enda som är undermåligt (och/eller största bekymret) och se till att få ett tydligt protokoll på bristerna inkl. fotodokumentation. Du skall utse denne besiktningsmannen inte husleverantören.

Har du avsagt dig den rätten i köpekontraktet så får du nog bita i det sura äpplet, tyvärr.:(

• Gilla
helder och 1 till
  • Laddar…
Det självklara är väl att ni ger er KA uppdraget att utföra en överbesiktning.
Att kontrollera målning och ytskiktens finish går nog snabbt och borde inte behöva kosta många kronor.

Som roland53 skriver: Låt inte husleverantören eller dennas samarbetspartner utse besiktningsman!

• Gilla
helder
  • Laddar…
P
Vi var också väldigt missnöjda med målningsarbetet vid renoveringen av vårt hus. Jag var beredd på strid men istället valde jag att försöka göra upp direkt med hantverkarna. Efter lite diskussioner på en trevlig nivå kom de tillbaka och åtgärdade det mesta av bristerna. De vet att konsumenten har stor makt om det blir tvist, och det verkar inte vara så ovanligt med "bakläxa" i deras värd. Prata direkt med de som utfört arbetet om det går.

Tyvärr så verkar de inte ha någon yrkesstolthet utan tycker att vi är extremt petig...

Fick även en kommentar i stil med...
- Man får vad man betalar för!
Jag kände inte till att det fanns olika nivåer på utförandet beroende på vad man betalade, vad min kommentar på detta!

Så att ha en dialog känns inte som ett alternativ, tyvärr...

På kontrollbesiktningen så fick de så mkt nedslag av besiktningsmannen samt av oss, men han som utförde jobbet närvarade inte själv utan skickade en kollega som inte alls jobbat med vårt hus.

Jag hade väl kunna tyckte att han kanske borde ringt upp oss och sagt något i stil med, hört att ni var missnöjda, hur kan vi lösa problemet, men inte ett knyst! Känns inte som man då har för avsikt att få en nöjd kund.

image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

• image.jpg
    Skapa konto
På kontrollbesiktningen blev 57 punkter, merparten ägde målaren...

Slutbesiktningen 24 punkter kvar som besiktningsmannen tog upp, 11 av oss på bilaga 2!

Enl husleverantören så menar de att godkänd slutbesiktning är juridiskt hållbart, vi kan inte säga att vi bestrider fakturan utan måste betala och sen tittar man på vad som kan åtgärdas!

Jag ifrågasatte hur de kunde betala målaren för ett så dåligt utfört arbete och deras kommentar påfart var att besiktningsmannen har godkänt jobbet, punkterna som kvarstår värderade han till 20 000 kr! Det kan vi hålla inne...

Utse en egen överbesiktningsman. En opartisk!! Låt inte företaget utse, de väljer bara de som sätter på skygglapp.

Smilla05 skrev:
Enl husleverantören så menar de att godkänd slutbesiktning är juridiskt hållbart, vi kan inte säga att vi bestrider fakturan utan måste betala och sen tittar man på vad som kan åtgärdas!

Jag ifrågasatte hur de kunde betala målaren för ett så dåligt utfört arbete och deras kommentar påfart var att besiktningsmannen har godkänt jobbet, punkterna som kvarstår värderade han till 20 000 kr! Det kan vi hålla inne...
Rätt tyvärr. Var det företagets besiktningsman? Vanligt fel.

Nej, det var en besiktningsman som kom från Garbo.

Certifierad besiktningsman SBR.

[video=youtube_share;1D7oSIr-BY4]http://youtu.be/1D7oSIr-BY4[/video]

Redigerat:
[video=youtube_share;vLSSBZTtCFg]http://youtu.be/vLSSBZTtCFg[/video]

• Gilla
roland53
  • Laddar…
[video=youtube_share;nLSjqWEU4rY]http://youtu.be/nLSjqWEU4rY[/video]

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.